Slippapper

kottret
26 juli 2023 · 17 Inlägg

Tittade på en youtube video på hur man fixar en deep scratch, och amerikanen menar att man ska använda slippapper med 1500, 2000, 3000 och 5000 "grit". Högsta jag ser är K1200 på biltema, motsvarar detta vad i "grit" vet jag inte, har USA olika graderingssystem för slippapper, vilka är det jag ska använda? Tänkte fixa en djup repa på min vita golf 2020

Jesper328
26 juli 2023 · 2 382 Inlägg

Beställ istället.
Finns på Amazon.
Grit betyder kornstorlek(??) på Svenska, och den räknas ut med antalet korn per kvadrattum - 2,54cm2.

Tror jag iallafall. lol

Up the RA
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2023 · 14 077 Inlägg

Jesper328 skrev:
Beställ istället.
Finns på Amazon.
Grit betyder kornstorlek(??) på Svenska, och den räknas ut med antalet korn per kvadrattum - 2,54cm2.

Tror jag iallafall. lol

Det kanske är så. Här i Sverige så räknar vi per kvadratcentimeter. 240-papper har således 240 korn/cm2.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
kottret
26 juli 2023 · 17 Inlägg

Jesper328 skrev:
Beställ istället.
Finns på Amazon.
Grit betyder kornstorlek(??) på Svenska, och den räknas ut med antalet korn per kvadrattum - 2,54cm2.

Tror jag iallafall. lol

Lite konstigt tycker jag att inte biltema/jula har upp till 5000, blev att beställa från amazon, tack för tipset! Finns säkert olika sätt att gradera det på, jag har sökt runt lite men inte riktigt förstått hur man jämför dem olika.

Blev att beställa denna https://www.amazon.se/gp/aw/d/B087NF73M … &psc=1

it_mutt Avstängd
26 juli 2023 · 10 388 Inlägg

Jesper328 skrev:
Beställ istället.
Finns på Amazon.
Grit betyder kornstorlek(??) på Svenska, och den räknas ut med antalet korn per kvadrattum - 2,54cm2.

Tror jag iallafall. lol

Vettemannen skrev:

Jesper328 skrev:
Beställ istället.
Finns på Amazon.
Grit betyder kornstorlek(??) på Svenska, och den räknas ut med antalet korn per kvadrattum - 2,54cm2.

Tror jag iallafall. lol

Det kanske är så. Här i Sverige så räknar vi per kvadratcentimeter. 240-papper har således 240 korn/cm2.

/Benny

Nope. Dags för värdelöst vetande.


Både i Sverige och ex.vis USA används samma system. Det finns lite olika system, och således lite olika "pappersnamn". Det finns ex.vis ISO/FEPA & CAMI. Men, håller vi oss, för enkelhetens skull, till ISA/FEPA, som är det de flesta känner till, så är det så här;

Det som siffran (i ex.vis P240, som är ISO/FEPA-systemet) talar om, är inte hur många korn på specifik yta, inte heller, egentligen, storleken på kornen, men kornstorlek är "mer rätt".

Vad är det då?

Jo, om man vill göra ett P180-papper (oavsett om det är i Sverige eller USA) så silar man slipmaterialet (vad det nu än må vara man ska använda; glas, alu.oxid, diamant osv) genom ett nät som har olika maskor.

Detta nät har samma antal maskor som den tänkta "grovleken" (P-talet), per kvadrattum.
För ett "P180"-papper silas alltså slipmaterialet genom ett nät med maskor som är 180*180 på en kvardrattum (i Sverige också).
Det innebär alltså 32400 maskor per kvadrattum för P180 (P60 ger då givetvis 60*60, dvs 3600 maskor per kvardrattum, osv osv).
Och det är alltså kornen som lyckas ta sig igenom dessa maskor, som sen används till, i mitt exempel, P180 papper.

Lägre P-tal innebär då färre maskor per kvadrattum i silen, vilket ger grövre slipmaterialbitar, och tvärt om.


Skillnaden mellan FEPA & CAMI är att "samma papper"; säg P80 (ISO/FEPA) och CAMI 80 ofta har olika "finhet". Just med 80 så är CAMI 80 lite lite finare (än P80). Det gäller dock inte alla grovlekar. (P180 och CAMI180 är samma ex.vis).

P80 har alltså större, och därigenom också per automatik, färre, korn på jämfört område än P240. Men, hur tätt kornen ligger på pappersryggen är helt enkelt beroende på vad du ska ha ditt slippapper till. Som med allt annat är det ändamålet som avgör. Du kan köpa (nåja, för att överdriva) P80-papper som har 100 korn på en kvadratcentimeter, och P80-papper som har 1000korn på en kvadratcentimeter. Färre korn på "vald yta" används när materialet man ska slipa har en benägenhet att "sätta igen pappret" snabbt. Den benägenheten ökar med tätare kornbild.

Nu är det nog färdignördat för idag.


kottret skrev:

Jesper328 skrev:
Beställ istället.
Finns på Amazon.
Grit betyder kornstorlek(??) på Svenska, och den räknas ut med antalet korn per kvadrattum - 2,54cm2.

Tror jag iallafall. lol

Lite konstigt tycker jag att inte biltema/jula har upp till 5000, blev att beställa från amazon, tack för tipset! Finns säkert olika sätt att gradera det på, jag har sökt runt lite men inte riktigt förstått hur man jämför dem olika.

Blev att beställa denna https://www.amazon.se/gp/aw/d/B087NF73M … &psc=1

5000-papper är inget som "normalt används". Det är helt enkelt för dyrt att ligga på lager på något som inte säljer. Allt över P2500, som är klassat som ultrafint slippapper, är helt enkelt "lite special".

- - - - Edit - - - -

För att nörda till det lite till då och faktiskt besvara K-frågan.

K framför en siffra -bör- indikera vilken typ av material som slipkornen är gjorda av. Just "K" då är normalt sett elektrokorund (används även som blästermedel f.ö.). Sjukt vanligt, men innebär att papperna är röd/bruna.
Det är däremot allt som oftast så att företag är lata och skriver "K2500" när de menar "2500 K(orn)". Om det nu är något försök till "svenskifiseiering" av uttrycket.
Men den latenheten är inget Biltema på något vis alls är ensamma om.

Senast redigerat av it_mutt (26 juli 2023)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
27 juli 2023 · 5 760 Inlägg

Samma både i Europa och USA!
2500 är det finaste jag använder när jag polerar en lackyta med 2-komp billack.
Men jag börjar med ca 1200 om det är kantskillnader på lackytan sen går jag över till 2000 och blir det inte blank när man polerat med rubbing går jag över till 2500 och sen rubbing och slutligen 3M finnes-it 3.
Allt slipapper avsett för vattenslipning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang