Nyrenoverad b230ft knack??

Volvovilmer
31 juli 2023 · 12 Inlägg

Tja! Har precis gått igenom lite besvär och mekat ihop en b230 med nya vevlager ramlager och kolvringar. Allt gick skit bra och jag koppla in allt samt drog igång motorn, sedan när jag var ute o testkörde typ 2km så hörde jag att vid vissa varvtal så hördes knack. Den knackar lite här o där och jag har ingen aning om det låter som ventilspel, glappande kolvbult eller vad som helst annars. Alla lager är ju helt nya så fattar inte vart knacket kommer ifrån. Bytte gummidämparna vid kammen för 2 år sen och vet inte hur länge dom håller, men samtidigt fixade jag ventilspelet. Hjälp snälla och kolla befogad video!

Tack på förhand!!

https://youtube.com/shorts/zq2-0stgOHI?feature=share

Senast redigerat av Volvovilmer (31 juli 2023)

Utmarks-Loke
31 juli 2023 · 5 845 Inlägg

Inte ventilerna i alla fall, det där kommer från motorns nederdel. Bara att riva isär igen och kolla vad som gick fel vid renoveringen

Jesper328
31 juli 2023 · 2 379 Inlägg

Som ovan, definitivt från botten.
Tycker att det låter kolvbult om det där.

Up the RA
VirreEriksson
1 augusti 2023 · 1 301 Inlägg

Knackade motorn innan renovering? Bytt vevaxel eller slipat?

Toyota Supra MKIV "MaxxECU" (1993)
Saab 9000 Aero "nordic extreme R" (1996)
Saab 9000 "2,0t" "B234R Swapped" (1997)
Mossan1
2 augusti 2023 · 2 832 Inlägg

Jag vet en som satte ett lageröverfall åt fel håll med snabbt rasat lager som följd.
Inget han märkte när motorn vreds för hand, konstigt nog.

Det var en Volvo B21 i en folkracebil, men ändå...

Volvovilmer
2 augusti 2023 · 12 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Knackade motorn innan renovering? Bytt vevaxel eller slipat?

Japp, motorn knackade som jag vet inte vad, vevlagerras hade skett och jag har ej maskiner för o slipa vev, tänkte jag kunde spara en slant o slippa hålla på med veven hmm

Volvovilmer
2 augusti 2023 · 12 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag vet en som satte ett lageröverfall åt fel håll med snabbt rasat lager som följd.
Inget han märkte när motorn vreds för hand, konstigt nog.

Det var en Volvo B21 i en folkracebil, men ändå...

Jag var extremt noga med att sätta allt åt rätt håll, går knappt o sätta saker åt fel håll på rödblockare

Volvovilmer
2 augusti 2023 · 12 Inlägg

Jesper328 skrev:
Som ovan, definitivt från botten.
Tycker att det låter kolvbult om det där.

Det ända jag lämnade orört var kolvbult och kolv, då jag snabbt hittade ett söndersmält vevlager då jag hade kört med alldeles för lite olja

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang