B230f går konstigt

dwadw
12 augusti 2023 · 292 Inlägg

Tjenare, har en volvo 740 -89 med b230f som går lite konstigt. Tomgången svajar mellan 500-1000 oavsett kall eller varm. Sedan även när man ligger i 2ans/3ans växel och på låga varv så börjar bilen hacka som satan, nästan så att bilen håller på att dö. Varven går även ner till typ 500 varv när man inte ger någon gas i 2ans/3ans växel.

Jag var nyss ute och kikade på bilen och märkte någonting udda. När bilen är igång och jag drar ur kabeln till luftmassemätaren så ligger tomgången på stabila 1200 varv. Sen när jag sätter tillbaks kabeln igen så verkar bilen gå som han ska, det var ytterst lite svaj på tomgången men inte lika illa som innan. Så då provkörde jag lite och inge hack eller döende bil när man ligger i 2ans/3ans växel utan gas.

Fint tänker jag, tills jag prövar att starta om bilen och problemen kommer tillbaka. Jag prövar då att dra ur kontakten och sätta tillbaks den igen och verkar hända samma sak.

Jag provade även att klämma åt alla slangar från tomgångsmotorn när bilen var igång och motorn reagerade på det. Så då drar den väl inte luft någon annanstans?

Någon som har en idé vad felet kan vara? Kan det vara luftmassemätaren?

Steff240
12 augusti 2023 · 1 025 Inlägg

Luftmassemätare eller vakuumläckage nånstans tippar jag på. Testa att spruta startgas på alla slangar och packningar runt insuget och se om motorgången förändras.
Du kan också testa att ta bort slangen till bromsservot och plugga den.

dwadw
12 augusti 2023 · 292 Inlägg

Steff240 skrev:
Luftmassemätare eller vakuumläckage nånstans tippar jag på. Testa att spruta startgas på alla slangar och packningar runt insuget och se om motorgången förändras.
Du kan också testa att ta bort slangen till bromsservot och plugga den.

Prövat med att spraya startgas och märkte ingen skillnad. Kan det vara värt att pröva köpa och byta ut luftmassemätare?

Steff240
12 augusti 2023 · 1 025 Inlägg

Testat att plugga bromsservot? Inte ovanligt att det blir vakuumläckage inut det.
För övrigt borde kass lmm ge felkod, men det kanske bara är "halvkass" än tongue

Senast redigerat av Steff240 (12 augusti 2023)

dwadw
12 augusti 2023 · 292 Inlägg

Steff240 skrev:
Testat att plugga bromsservot? Inte ovanligt att det blir vakuumläckage inut det.
För övrigt borde kass lmm ge felkod, men det kanske bara är "halvkass" än tongue

Har inte testat att plugga bromsservot. Vet inte hur jag ska göra ens en gång.

Men jag fick felkoderna 113 eller 112, 221 och 121 i uttag 2 för LHJ 2.4 Bränslesystem.

1-1-3 Fel i styrenhet eller kortsluten Lambdasond
1-1-2 Fel i styrenhet
2-2-1 Systemet kompenserar för extrem fet eller mager blandning vid färd
1-2-1 Felaktig signal från LuftMasseMätare

Såg inte vilken den första felkoden var av 1-1-3 och 1-2-2 men någon utav dom.

Men jag vet inte riktigt vad som menas med dom där felkoderna. Iallafall inte andra felkoden jag fick, 2-2-1. Men tredje felkoden 1-2-1, kan det vara kontakten eller är det LMM som är kass och bör bytas?

Mvh

Steff240
12 augusti 2023 · 1 025 Inlägg

Slangen till bromsservot kan du plugga med vadsomhelst nästan. Bara dra ur den vita plaspluppen och slangen ur servot, sen tar du bort plastpluppen från slangen. Sätt i en skruv, pinne, kork eller något i lämplig storlek i slangen och dra åt med skruvklämma eller kraftigt stripes.

Men dina felkoder tyder på fel någonstans.
2-2-1 betyder enkelt uttryckt att bilen går i limp-home läge eftersom informationen den får från lambdasonden eller lmm inte stämmer eller räcker till för att bilen ska gå normalt.

Du har ju felkod på lmm, men det kan vara för att du dragit ur kontakten till den. Pröva att nollställa felkoderna och läs ut en gång till.

dwadw
12 augusti 2023 · 292 Inlägg

Steff240 skrev:
Slangen till bromsservot kan du plugga med vadsomhelst nästan. Bara dra ur den vita plaspluppen och slangen ur servot, sen tar du bort plastpluppen från slangen. Sätt i en skruv, pinne, kork eller något i lämplig storlek i slangen och dra åt med skruvklämma eller kraftigt stripes.

Men dina felkoder tyder på fel någonstans.
2-2-1 betyder enkelt uttryckt att bilen går i limp-home läge eftersom informationen den får från lambdasonden eller lmm inte stämmer eller räcker till för att bilen ska gå normalt.

Du har ju felkod på lmm, men det kan vara för att du dragit ur kontakten till den. Pröva att nollställa felkoderna och läs ut en gång till.

Ah okej, ska prova med att plugga igen slangen till bromsservot imorgon. Ska iväg och jobba nu så hinner nog inte med det.

Men när jag felsökte felkoderna så nollställde jag dom efteråt, genom att hålla in knappen i fem sekunder och ännu en gång för att ta bort dom. Sen efter det provade jag att felsöka igen och fick bara 1-1-1 hela tiden. Vet inte om det betyder på att inga felkoder hittades eller om det bara visade så för att jag hade nollställt och inge felkoder fanns sparade.

Men tack för hjälpen än så länge, ska kika mer imorgon. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang