Köparen vill häva köpet

Jennyww
14 augusti 2023 · 4 Inlägg

Hej, jag sålde min bil i eftermiddag och några timmar senare hör köparen av sig och säger att bilen stannade efter bara 5 mil och att han vill ha pengarna åter och att jag ska begära bärgning. Det var en liten skitbil jag sålde för några ynka tusen. Han provkörde bilen innan och det var inga problem.

Nu hade batterilampan plötsligt tänds och sedan hade bilen inte gått att köra längre utan stannat. Han hade fått hjälp av en lastbilschaffis som sagt att det var generatorn det var fel på. Nu vill som sagt köparen häva köpet. Jag har aldrig haft några problem med generator eller batteri över huvudtaget. Han säger också att det kom en konstigt lukt iom detta fel (inte bränt utan annan lukt). Kan jag bara hävda att han tyvärr får stå sitt kast? Som sagt inget fel jag upptäckt tidigare. Kan det vara generatorn som lagt av helt plötsligt? Får man ingen varning på något sätt om det tidigare?

Utmarks-Loke
14 augusti 2023 · 5 850 Inlägg

I den prisklassen får man räkna med att saker kan gå sönder när som helst. Bara strunta i köparen, han har inget att komma med rättsligt. Dessutom kan han mycket väl ha skruvat av delar från bilen han ville ha och vill nu lura dig att ta tillbaka bilen med sina söndriga delar på. Nej, bara glöm saken.

trubbelturbo
14 augusti 2023 · 1 462 Inlägg

Ignorera.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
uhlin
14 augusti 2023 · 2 834 Inlägg

Be han flyga och fara. När en generator slutar ladda är det bara tvärt slut, det kan va kol, en diod eller laddregulatorn som lämnat in. Inget du kan veta innan.

Köper man en bil för några tusen kan man inte vänta sig en ny bil med garantier som en ny.

Jennyww
14 augusti 2023 · 4 Inlägg

Nä jag försökte säga det till honom. Som sagt inga problem för mig alls med någon batterilampa eller dylikt. Fick lite dåligt samvete bara… Mitt i natten stannade den tydligen med hans barn i bilen på motorvägen.

Mack Forum- och sitemoderator
14 augusti 2023 · 26 161 Inlägg

Jennyww skrev:
Nä jag försökte säga det till honom. Som sagt inga problem för mig alls med någon batterilampa eller dylikt. Fick lite dåligt samvete bara… Mitt i natten stannade den tydligen med hans barn i bilen på motorvägen.

Allt för att du ska tycka synd om honom..
Ignorera. Som sagt, för den prisklassen så får man vad man betalar för. Han hade ju dessutom provkört innan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Jokabsson
14 augusti 2023 · 1 181 Inlägg

Därför ska man alltid skriva köpekontrakt, finns att hitta på blockets hemsida. Då signar köparen under att denne har undersökt bilen efter egen förmåga och accepterar bilens skick.

Det man gör när man köper/säljer bil utan skriftligt avtal är att man ingår i ett muntligt sådant. Det värsta som kan hända är att köparen anlitar en advokat och tar det till domstol civilrättsligt men det ska krävas en enorm vilja och fyrkantighet för att gå så långt i ett sånt här fall.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Jennyww
14 augusti 2023 · 4 Inlägg

En till fråga, jag upplyste nya köparen om att teckna försäkring vid köpet. Men den försäkring jag hade på bilen upphör den samma sekund som ägarbytet sker eller gäller den hela det dygnet? Han köpte bilen på eftermiddagen och den gick sönder innan 00 på natten och han säger att det är min försäkring som ska täcka det?  Stämmer det?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 augusti 2023 · 14 077 Inlägg

Jennyww skrev:
En till fråga, jag upplyste nya köparen om att teckna försäkring vid köpet. Men den försäkring jag hade på bilen upphör den samma sekund som ägarbytet sker eller gäller den hela det dygnet? Han köpte bilen på eftermiddagen och den gick sönder innan 00 på natten och han säger att det är min försäkring som ska täcka det?  Stämmer det?

Men en försäkring på en sån gammal bil kan omöjligt täcka en trasig generator.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Steff240
14 augusti 2023 · 1 024 Inlägg

Förmodligen inte. Men säg okej då, om han står för självrisken.

trubbelturbo
14 augusti 2023 · 1 462 Inlägg

Jennyww skrev:
En till fråga, jag upplyste nya köparen om att teckna försäkring vid köpet. Men den försäkring jag hade på bilen upphör den samma sekund som ägarbytet sker eller gäller den hela det dygnet? Han köpte bilen på eftermiddagen och den gick sönder innan 00 på natten och han säger att det är min försäkring som ska täcka det?  Stämmer det?

Försäkringen är "din", han måste skaffa en egen försäkring när ägarbytet är genomfört, vilket det är när pappret är underskrivet. Han ljuger.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Jokabsson
16 augusti 2023 · 1 181 Inlägg

Jennyww skrev:
En till fråga, jag upplyste nya köparen om att teckna försäkring vid köpet. Men den försäkring jag hade på bilen upphör den samma sekund som ägarbytet sker eller gäller den hela det dygnet? Han köpte bilen på eftermiddagen och den gick sönder innan 00 på natten och han säger att det är min försäkring som ska täcka det?  Stämmer det?

Men nu får han väl ge sig.
1. Finns inte en chans att något försäkringsbolag täcker maskinskada på en så gammal bil.
2. Det är hans ansvar att ha försäkring på hans bil fr.o.m första metern han rullar med den när den står skriven i hans namn.

Låter som en skojare.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Mossan1
16 augusti 2023 · 2 836 Inlägg

Antar att Hen menar bärgning Ang försäkringen.

Men nope, din försäkring slutar gälla vid ägarbyte. Även om det sker på papper, är det det som står på pappret som gäller. (Där får man passa sig både som köpare o säljare)
Oavsett MÅSTE nya ägaren teckna egen försäkring vid köp innan färd ens påbörjas. Sån är lagen och F-bolagen har Jourpersoner för ägarbyten på helg/kväll, osv..

Tråkigt med omedelbara fel, men vaffan, för enstaka tusen krävs ingen jätteotur. Har hänt mig med som köpare nu i år, tom.

Juridisk skyldighet har du inte såvida det inte kan bevisas att det uppsåtligen har dolts stora fel.  Otroligt svårbevisat även på avsevärt nyare och dyrare bil.

Bil för enstaka tusen är "Funkar-just-nu-skick" som bäst.

Senast redigerat av Mossan1 (16 augusti 2023)

spillolja
16 augusti 2023 · 4 031 Inlägg

Det finns en kandiatuppsats gjord av en högskolestudent vid lunds uninversitet:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/rec … 977210.pdf

kanska svårt att får rätt särkilt mot privatpersoner

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jennyww
16 augusti 2023 · 4 Inlägg

Tack för alla era svar. Han fortsätter skriva åt mig om att jag ska lösa bärgning, swisha tillbaka några tusen osv. Jag försöker släppa det nu men jag tycker verkligen det kändes jobbigt hela situationen.  Jag tycker självklart synd om honom men det var på intet sätt mitt fel. Jag är glad att vi gjorde ägarbytet via appen så att det är solklart vem som var ägare då bilen dog.

uhlin
17 augusti 2023 · 2 834 Inlägg

Jennyww skrev:
Tack för alla era svar. Han fortsätter skriva åt mig om att jag ska lösa bärgning, swisha tillbaka några tusen osv. Jag försöker släppa det nu men jag tycker verkligen det kändes jobbigt hela situationen.  Jag tycker självklart synd om honom men det var på intet sätt mitt fel. Jag är glad att vi gjorde ägarbytet via appen så att det är solklart vem som var ägare då bilen dog.

Bara ignorera han och svara inte honom. Blocka han med. Köper man en bil för några tusen ingår inga garantier... Hade varit skillnad om du vetat om felet och inte berättat. Men en generator slutar ladda tvärt när det händer.

volvoqq Lastbilsmekaniker
17 augusti 2023 · 5 150 Inlägg

Hans försäkring borde gälla om han nu skaffat någon det vill säga då😂

DennisCA
17 augusti 2023 · 247 Inlägg

Jag skulle väl inte ha tagit kontakt om jag varit köparen, om det inte varit en bilaffär förstås. Känns som det är risker man tar med sådana fel. Tycker snarare det låter som bedrägeri-varning att börja komma med sånt och sen hålla på och gnata dessutom.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 augusti 2023 · 13 749 Inlägg

DennisCA skrev:
Jag skulle väl inte ha tagit kontakt om jag varit köparen, om det inte varit en bilaffär förstås. Känns som det är risker man tar med sådana fel. Tycker snarare det låter som bedrägeri-varning att börja komma med sånt och sen hålla på och gnata dessutom.

tänkte lite i samma banor..   det är ganska typiskt upplägg för att få tillbaka en massa pengar för att bilen är trasig.   

skulle bara säga lägg ner och spärrat nummret

inget ovanligt upplägg tyvärr.   
man försöker skrämma vanligt folk helt enkelt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 augusti 2023 · 7 234 Inlägg

Jennyww skrev:
En till fråga, jag upplyste nya köparen om att teckna försäkring vid köpet. Men den försäkring jag hade på bilen upphör den samma sekund som ägarbytet sker eller gäller den hela det dygnet? Han köpte bilen på eftermiddagen och den gick sönder innan 00 på natten och han säger att det är min försäkring som ska täcka det?  Stämmer det?

Nej det är hans försäkring som ska täcka det, gjorde ni ägarbytet via appen så går ägarbytet genom omedelbart. Skickade ni papper med snigelposten så är det nog smidigast att ni nyttjar din försäkring, men han får stå för självrisken.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang