Oberäknelig ratt

ValleMX-5
14 augusti 2023 · 41 Inlägg

Hej igen,

Har ett problem med min Subaru Forester 09, när man kör över ojämnheter kan ratten åka lite hit och dit om man inte håller i den, den drar inte åt ett speciellt håll utan kan vara åt olika håll och olika mycket… hade andra hjul förut och då skakade ratten, nu är det andra beggade på som gjort att det försvunnit iallafall.

Vad kan man börja med att titta på?
Har tänkt att byta länkarmar fram då både bussningar och spindelleder är gamla, kommer det hjälpa tro?

Jesper328
14 augusti 2023 · 2 380 Inlägg

Känns igenom framvagnen och byt det som är dåligt, sedan så gör du en hjulinställning. 🙂

Up the RA
ValleMX-5
14 augusti 2023 · 41 Inlägg

Jesper328 skrev:
Känns igenom framvagnen och byt det som är dåligt, sedan så gör du en hjulinställning. 🙂

Bilen har gått dryga 30 utan byte av något i framvagn, så det kanske är allt som ska bytas… finns det en sån anti roll bar mellan framhjulen som kan påverka styrkänslan eller är det bara länkarmar med tillbehör och styrleder att titta på?

Jesper328
15 augusti 2023 · 2 380 Inlägg

Ja du har en anti-roll bar/krängningshämmare.
Stabstagen ute i ändarna brukar ge ett klapprande ljud över gupp eller vid krängningar.. om de inte är av då. big_smile

Det enklaste du kan göra är att hinka upp bilen i luften och bryta på bussningar med ett brytjärn.
Det går att kontrollera med bilen på backen, men det kommer ta allt för lång tid för mig att förklara här hur man gör så… youtube är din vän.
Att ratten lever sitt egna liv över gupp tyder ofta på hjulinställningen, och det finns ju ingen mening att göra en ny sådan utan att byta gamla avdankade delar först.

Up the RA
zemet
15 augusti 2023 · 4 044 Inlägg

Jag hade en 940 med dåliga fjäderbens lager.

Den ändrade hjulinställing lite hur som helst när man körde i gupp.
Så kolla fjäderbenslager är mitt tips.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
ValleMX-5
15 augusti 2023 · 41 Inlägg

Tack för hjälpen! Youtube är bra men det är skönt att kunna fråga en människa (än så länge) om vad man bör rikta in sig påsmile

Jesper328
15 augusti 2023 · 2 380 Inlägg

Fjäderbenslager som Zemet nämner kan vara en möjlig kandidat.
Dessa kan du kontrollera genom att hissa upp bilen, och sedan släppa ner den igen medans du kontrollerar hur mycket centrummuttern förflyttar sig.
Alltså uppe i fjädertornet.
De rör sig i regel alltid lite lite granna, men förflyttar den sig i sidled eller mycket upp/ner så är lagringen troligtvis dålig.

Du kan även lägga en hand på stötdämparkolven och känna efter vibrationer när en vän rattar fram och tillbaka.

T.ex spindelleder och styrleder kan du kontrollera såhär;
Styrled/p-ände: Hand på styrleden/kulleden, hand #2 klockan 3 eller 9 (beroende på om leden sitter framför eller bakom styrspindeln), juckla fram och tillbaka och känn efter glapp i leden.
Spindelled: Hand på spindelleden, hand #2 kl12 eller 6.
Inre styrled: Brukar jag känna på underifrån genom att röra inre leden upp och ned, annars funkar det tidigare förfarandet bara du flyttar handen ifrån yttre leden till inre leden.
Stötdämpare: Gunga till på bilen - den skall fjädra upp, och sedan sätta sig i ursprungsläge igen.

Återkommer senare med flera tips och trix om inte en vuxen kommer hit och berättar hur du skall göra.

https://i.imgflip.com/2ksllw.jpg?a469800

Up the RA
ValleMX-5
15 augusti 2023 · 41 Inlägg

Jesper328 skrev:
Fjäderbenslager som Zemet nämner kan vara en möjlig kandidat.
Dessa kan du kontrollera genom att hissa upp bilen, och sedan släppa ner den igen medans du kontrollerar hur mycket centrummuttern förflyttar sig.
Alltså uppe i fjädertornet.
De rör sig i regel alltid lite lite granna, men förflyttar den sig i sidled eller mycket upp/ner så är lagringen troligtvis dålig.

Du kan även lägga en hand på stötdämparkolven och känna efter vibrationer när en vän rattar fram och tillbaka.

T.ex spindelleder och styrleder kan du kontrollera såhär;
Styrled/p-ände: Hand på styrleden/kulleden, hand #2 klockan 3 eller 9 (beroende på om leden sitter framför eller bakom styrspindeln), juckla fram och tillbaka och känn efter glapp i leden.
Spindelled: Hand på spindelleden, hand #2 kl12 eller 6.
Inre styrled: Brukar jag känna på underifrån genom att röra inre leden upp och ned, annars funkar det tidigare förfarandet bara du flyttar handen ifrån yttre leden till inre leden.
Stötdämpare: Gunga till på bilen - den skall fjädra upp, och sedan sätta sig i ursprungsläge igen.

Återkommer senare med flera tips och trix om inte en vuxen kommer hit och berättar hur du skall göra.

https://i.imgflip.com/2ksllw.jpg?a469800

Tack för beskrivningen! Ska gå igenom bilen ikväll:) (Jag menade inte att fråga om en detaljerad beskrivning när jag nämnde YT, utan nämnde det mest för att förklara varför jag frågade från första början)

Senast redigerat av ValleMX-5 (15 augusti 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang