Personbilsmekaniker eller transport?

arrelarre
15 augusti 2023 · 35 Inlägg

Hej!

Ska börja andra året på fordonsprogrammet nu i gymnasiet och jag valde inriktningen personbilsmekaniker men flera av mina kompisar valde transport och tjatar på mig om att jag ska byta till transport. Finns det några fördelar/nackdelar med dom olika inriktningarna? Om man tänker sen yrkesmässigt efter gymnasiet osv.

Jag valde personbilsmekaniker eftersom jag är intresserad av att lära mig hur allting funkar och även då få kunskapen över hur man lagar och fixar en bil. Praktiserade på en bilverkstad i 9an också och tyckte de va intressant.

Undrar mer bara om nån har lite kloka råd/åsikter å ge kanske.

//Arvid

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 augusti 2023 · 13 754 Inlägg

det är ju skityrken oavsätt..    tror dock att det är betydligt kortsiktigare arbete att jobba  som mekaniker.. rygg knän och nacken kommer ge sig ganska snabbt.. 

medans man har noll och inget liv bakom ratten..  nu kör jag buss men  svårt att tro att man har bättre förutsättningar bakom ratten i en lastbil.   

är borta hemifrån mer än vad jag är hemma..  inte sällan jag är borta hemifrån i 15timmar i sträck.  sover 9timmar drar tillbaka och jobbar.  och det håller på 6dagar sen ledig 1 max 2.. sen börjar det om..    men visst vill man tjäna pengar och inte ha något liv är det rätt väg att gå.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
16 augusti 2023 · 2 382 Inlägg

Du kommer inte ha svårt att få jobb som mekaniker, däremot så är det kassa löner.
En tidigare kollega jobbade 4-5 år med 20.000 brutto innan han fick löneök upp till 25.
Sen beror det ju helt på hur duktig man är på att förhandla, men det blir nog svårt att få en bra ingångslön som nyexaminerad mek.

Som Growe säger så tär det på kroppen.
Jag är 29 och känner mig som 73.. typ.
Har jobbat som chaufför i något år också för den delen, och det är ofta stressigt samt att tunga lyft förekommer.
Som sagt.. skityrken både två. smile

Driver idag eget och behöver egentligen inte jobba så mycket vilket spar på kroppen.
Jag kommer däremot ALDRIG att ta anställning som mekaniker och jobba 9 timmar om dagen med fordon igen.

Men har du intresset så ska du definitivt köra på det.
Du är ung och livet är långt, du kan sadla om till vad du vill när du vill.
Ett råd är även att du gör det DU vill, och inte det dina kompisar vill.
Jag slösade bort två år på gymnasiet innan jag hoppade av p.g.a detta.

Up the RA
xXSammy
16 augusti 2023 · 6 580 Inlägg

Valde lastbilmekaniker först i gymnasiet för de skulle vara bättre betalt : ^) Men gillande inte alls arbetssättet så gick över till personbilssidan innan första praktikperioden var över

De/Dem
simlar
16 augusti 2023 · 5 534 Inlägg

Byt till transport så får du fina körkortsbehörigheter som du kommer kunna använda livet ut smile

Bara för du går ett visst program på gymnasiet behöver du inte jobba med det livet ut.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Brådhis * Voff voff *
16 augusti 2023 · 10 290 Inlägg

simlar skrev:
Byt till transport så får du fina körkortsbehörigheter som du kommer kunna använda livet ut smile

Bara för du går ett visst program på gymnasiet behöver du inte jobba med det livet ut.

Egentligen är det vansinne att folk som inte ens gått ut nian ska behöva välja en inriktning för livet. Trådskaparen kommer sannolikt hinna ändra sig många gånger innan han blir vuxen...

Så egentligen ska man, i min mening, välja en så bred gymnasieutbildning som möjligt så man iaf har något att stå på. Därav skulle jag rekommendera transport (om man måste välja mellan dessa två som anges här i tråden) eftersom det är en bredare grund att stå på.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 augusti 2023 · 13 754 Inlägg

Brådhis skrev:

simlar skrev:
Byt till transport så får du fina körkortsbehörigheter som du kommer kunna använda livet ut smile

Bara för du går ett visst program på gymnasiet behöver du inte jobba med det livet ut.

Egentligen är det vansinne att folk som inte ens gått ut nian ska behöva välja en inriktning för livet. Trådskaparen kommer sannolikt hinna ändra sig många gånger innan han blir vuxen...

Så egentligen ska man, i min mening, välja en så bred gymnasieutbildning som möjligt så man iaf har något att stå på. Därav skulle jag rekommendera transport (om man måste välja mellan dessa två som anges här i tråden) eftersom det är en bredare grund att stå på.

håller med om det..    med dom mesta behörigheterna och i regel truckkort så kan man få jobb som lite var som möjligt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang