GMs automatlåda

BGill
17 augusti 2023 · 1 Inlägg

Har en Opel Omega V6, 3.0, -99a som bara gått 13500 mil. Stått still några år och skall börja användas nu MEN efter lite motor service märkte jag att lådan inte växlar helt OK. Bytte nu oljan i lådan med hjälp utav Mekonomen som fyllde på nytt, varmkörde för att på nytt tömma, bytte filtret satte på ny packning samt verkstan fyllde på ny olja igen till nivåskruven. Det finns så vitt jag vet ingen häromkring som sköljer automatlådorna på tex min gamla Opel.
Lådan växlar ändå inte helt korrekt, segar igång bilen framåt från stillastående, går att köra sen men ibland fallerar växlingen igen..smäller i nästa växel.. Vid stopptecken sen blir den seg att ”slira” igång farten igen. Bakåt är inga fel, där finns det krafter.
Den är knappast utsliten, men kan kärva kanske då den stått stilla en tid. Hörde att motorn skall vara igång i driveläge när man fyller på, Stämmer detta tro ?  Tyvärr slopade GM oljestickorna på lådorna efter Opel Rekordtiden så det är svårt att både kolla nivån samt att fylla på numera.   Tacksam för tips vad göra, och gärna Tips på BRA verkstad i Stockholm / Uppsala med omnejd..om jag nu måste lämna in den.. Jacki, JH automatlådor var en suverän meck tidigare, men jag tror han lagt ner sin verkstad på söder ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang