Canbus jordat Volvo v70 2011

ArvidM
21 augusti 2023 · 45 Inlägg

Hej har en Volvo v70 d3 som inte vill starta får upp lite varierande felkoder
Den dog igår efter att jag starta den. Var igång i ca 5-10 sekunder.
Har fått felkoder på växelspak parkering läge sensor på canbus och numera har jag felkod på igensotat partikelfilter både allmän information fel och bussignal

Bilen är en a-traktor och är spärrad med hcan som använder sig av canbus kablarna men har testat att koppla bort det helt utan framsteg.

Canbus kablarna är också jordade lite till och från men de är inte jordade i slangen till  hcanet. Men när jag fick kontinuitet mellan canbus och jord var det på ca 800ohm samma som det var till plus. Men i skrivande stund så är det inte kontinuitet mellan canbus och jord.

Någon som har lite bättre koll på canbus system som kan förklara vart jag ska börja kolla

Mvh Arvid

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
Jesper328
22 augusti 2023 · 2 380 Inlägg

Vad har du för motstånd mellan can-hi och can-lo?
Vad har du för spänning på respektive can?
2.2-2.5 på canlow, och 2.5-2.8 på canhigh.

Up the RA
ArvidM
22 augusti 2023 · 45 Inlägg

Har ett motstånd mellan can L och can H på ca 600ohm och spänning på can L på 2,18v och can H på 2,78v

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2023 · 17 512 Inlägg

ArvidM skrev:
Har ett motstånd mellan can L och can H på ca 600ohm och spänning på can L på 2,18v och can H på 2,78v

Jaha? Det är ju ingen höjdare. Varför?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
22 augusti 2023 · 2 380 Inlägg

Nja, 60 Ohm går jag med på.
Det är där man vill ligga, men 600 Ohm betyder att det är kortis mot någonting med ett högt motstånd.

Låt multimetern ligga och mäta medans du jackar ur styrdon för styrdon.
Enklast görs detta via en canfördelare, vart dessa nu kan sitta på en V70..
Och såklart skall man ju använda ett oscilloskop, men man tager vad man haver. smile

Up the RA
ArvidM
22 augusti 2023 · 45 Inlägg

Nu på något magiskt sätt har alla canbusfelkoder försvunnit och jag testade att lossa på diesel ledningarna från högtryckspumpen och där var det inget bränsle så blir att ta ner tanken och kolla bränsle pumpen där imorngon.

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang