Range Rover Sport -14 (L494): 7 olika varningar dyker upp samtidigt, intermittent, och heljuset gör "fotoblixtar"

Wingman_73
28 augusti 2023 · 45 Inlägg

Har en Range Rover Sport från 2014 som har rullat ca 20 000 mil. Har inte haft några elproblem under de 4 år jag ägt bilen. Den servades innan sommaren och sedan dess har den rullat ca 800 mil utan problem, ända fram till igår då det kom ett antal varningar.

Varningarna som kommer är:
- Vatten i bränslet
- HDC (Hill Descent Control) ej tillgänglig, fel i systemet
- ABS-fel
- Stabilitetssystem ej tillgänglig, kör försiktigt
- Nödbroms ur funktion (kommer inte ihåg exakt formulering för detta fel)
- Motorhuv öppen
- Normalhöjd vald (den text som kommer upp när man t ex höjt fjädringen och sedan återgår till normalläget)

Det som händer är att ett antal av dessa varningar kommer upp, för att sedan försvinna.
- Ordningen de kommer i kan variera.
- Antalet varningar varierar mellan 1 och 7 per omgång.
- De försvinner efter mellan 1 och 10 sekunder.
- De uppkommer till synes helt slumpartat, ingen direkt koppling till hastighet eller annat uppenbart samband.

Det ser minst sagt spännande ut när alla dessa dyker upp helt plötsligt på panelen.
Mellan vissa av dem kan jag se ett visst samband, t.ex. ABS och stabilitetssystemet, men det borde rimligtvis inte ha något att göra med att den samtidigt tror att motorhuven är öppen (vilket den såklart inte är).

Sedan är det ytterligare en grej som händer, som ej uppkommit tidigare, och det är att någon lampa (troligen helljuset) "blixtrar till". När jag körde igår på kvällen var det mörkt och halvljusen var tända (automatik). Helt plötsligt kommer det en "fotoblixt", ungefär som när man gör ett kort blink med helljuset. Blinken är väldigt kort, någon tiondels sekund kanske, och den blå lampan som markerar att helljuset är på tänds inte. Detta hände 3-4 gånger sista timmen jag körde. Vet ej om det hände även tidigare då det inte märks när det är ljust ute.

Vad är det som händer med bilen?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 augusti 2023 · 13 777 Inlägg

börja med att göra ett riktigt batteritest.. innan du gör något annat...

det kan låta konstigt men många av felen du beskriver kan beror på att batteriet är dåligt.  räcker med en dålig cell.  så kommer en massa saker stänga ner sig under startförsök och då felkoda en massa udda fel.    men mät inte bara på batteriet utan det ska belastningstesta..   skulle gissa på att den dipper ner till 9-10volt vid start.   kan så klart vara något annat fel.  Men där skulle jag börja...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Wingman_73
28 augusti 2023 · 45 Inlägg

Growe skrev:
börja med att göra ett riktigt batteritest.. innan du gör något annat...

det kan låta konstigt men många av felen du beskriver kan beror på att batteriet är dåligt.  räcker med en dålig cell.  så kommer en massa saker stänga ner sig under startförsök och då felkoda en massa udda fel.    men mät inte bara på batteriet utan det ska belastningstesta..   skulle gissa på att den dipper ner till 9-10volt vid start.   kan så klart vara något annat fel.  Men där skulle jag börja...

Aha, stort tack för tips!

När jag tänker efter har jag varit med om liknande konstigheter förut för 20 år sedan i en Porsche 996 som hade dåligt batteri. När jag skulle starta bilen så orkade inte startmotorn dra runt motorn, men elhissarna körde upp och ner fönstren lite slumpartat och luckan för cd-skivorna åkte in och ut. Skillnaden var att detta hände vid start, medan de nuvarande konstigheterna händer vid landsvägs- och motorvägskörning.

Ska kolla batteriet ikväll!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 augusti 2023 · 13 777 Inlägg

Wingman_73 skrev:

Growe skrev:
börja med att göra ett riktigt batteritest.. innan du gör något annat...

det kan låta konstigt men många av felen du beskriver kan beror på att batteriet är dåligt.  räcker med en dålig cell.  så kommer en massa saker stänga ner sig under startförsök och då felkoda en massa udda fel.    men mät inte bara på batteriet utan det ska belastningstesta..   skulle gissa på att den dipper ner till 9-10volt vid start.   kan så klart vara något annat fel.  Men där skulle jag börja...

Aha, stort tack för tips!

När jag tänker efter har jag varit med om liknande konstigheter förut för 20 år sedan i en Porsche 996 som hade dåligt batteri. När jag skulle starta bilen så orkade inte startmotorn dra runt motorn, men elhissarna körde upp och ner fönstren lite slumpartat och luckan för cd-skivorna åkte in och ut. Skillnaden var att detta hände vid start, medan de nuvarande konstigheterna händer vid landsvägs- och motorvägskörning.

Ska kolla batteriet ikväll!

okej så det är så pass..   kan endå vara batteriet.. men ja då kan det vara något annat spännande.. trodde det skedde efter man startat bilen.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Wingman_73
28 augusti 2023 · 45 Inlägg

Growe skrev:
okej så det är så pass..   kan endå vara batteriet.. men ja då kan det vara något annat spännande.. trodde det skedde efter man startat bilen.. smile

Ja, det är efter att ha kört i flera timmar. Men batteriet kan vara dåligt, kanske även generatorn som laddar för dåligt?

Brådhis * Voff voff *
28 augusti 2023 · 10 307 Inlägg

Helt klart läge att kolla hur batteriet och generatorn mår!

Du har inte kunnat härleda det till gropar eller när du svänger tex, om det skulle vara några droppar av sommarens hällregn som ligger och skvalpar runt i nå´n elcentral eller styrbox?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Wingman_73
28 augusti 2023 · 45 Inlägg

Brådhis skrev:
Helt klart läge att kolla hur batteriet och generatorn mår!

Du har inte kunnat härleda det till gropar eller när du svänger tex, om det skulle vara några droppar av sommarens hällregn som ligger och skvalpar runt i nå´n elcentral eller styrbox?

De gånger som det hänt körde jag på lands- eller motorväg mellan 70 och 120km/tim. Inga svängar eller inbromsningar utan mest "rakt fram" i ungefär jämn fart. Senaste "fotoblixten" kom dock när jag stod still vid ett rödljus.

Det regnade ganska rejält sista 10 milen innan allt brakade loss första gången. Å andra sidan körde jag 50-70 mil om dagen i hällregn ett par dagar på rad för några veckor sedan utan att det varit några problem förrän nu. Men det kanske har legat och skvalpat sedan dess, och senaste regnet var "droppen som fick det att rinna över" i någon elbox?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang