Limmat fast trasiga bultar, klarar jag besiktning?

C-HRallybil
30 augusti 2023 · 13 Inlägg

Halloj, som rubriken lyder har jag två stycken bultar som jag lyckats efterdra så hårt att pinnbulten gått av på TVÅ ställen på samma däck.

Lång historia kort så ska jag besiktiga bilen inom några dagar, så satte fast dem med ett starkt monteringslim och planerar byta pinnbultar själv efter besiktning.

Då kommer frågan: kommer dessa fastlimmade bultar gå omärkt förbi? Det ser precis som vanligt ut när man kollar på dem. Inte är väl besiktningen på och skruvar av däcken? Då kan jag ju vara rökt.

Senast redigerat av C-HRallybil (30 augusti 2023)

zemet
30 augusti 2023 · 4 044 Inlägg

Dom rör väll normalt inte hjulbultarna.
Men varför inte bara avboka bes tiden och göra det riktigt innan  bes?

Det är ju inte specillt skoj att bli stående längst med vägen av en sådan dum anledning...

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
C-HRallybil
30 augusti 2023 · 13 Inlägg

zemet skrev:
Dom rör väll normalt inte hjulbultarna.
Men varför inte bara avboka bes tiden och göra det riktigt innan  bes?

Det är ju inte specillt skoj att bli stående längst med vägen av en sådan dum anledning...

För att min besiktning är på sista besiktningsdag, hehe…(imorgon)

Senast redigerat av C-HRallybil (30 augusti 2023)

Steff240
30 augusti 2023 · 1 024 Inlägg

Besiktningen märker säkert ingenting men... Det är  oavsett förbaskat dumt att åka runt på det viset så vi får hoppas att du fixar till det ordentligt inom kort wink

Mossan1
30 augusti 2023 · 2 836 Inlägg

Du behöver UPPENBARLIGEN en momentnyckel till hjulskruvarna.

Merparten drar för hårt, men AV, så får man sansa sig

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 augusti 2023 · 17 510 Inlägg

Undrar om de sitter kvar till bes. Centrifugalkrafter...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
30 augusti 2023 · 10 287 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Undrar om de sitter kvar till bes. Centrifugalkrafter...

Halvkul att som mötande få den i rutan, eller en hojåkare som inte ens har ruta...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
krambriw
31 augusti 2023 · 432 Inlägg

Det vore ju mycket värre än att få underkänt på en besiktning, att leva med, vad man eventuellt förorsakat om olyckan är framme. Jag förstår inte hur vissa personer tänker. Eller inte alls

uhlin
31 augusti 2023 · 2 834 Inlägg

Hur många punnbultar är hela? 2 eller tre. Inte optimalt och åka med det.

Laga bilen innan besiktning och åk inte med såna tattarlösningar. Får du igenom den så är risken stor du "glömmer" detta.  Och som tidigare skrivit så kan den fara iväg när du åker. Otur så möter du en gående som får den i skallen......godnatt för den.

Lucif3r
31 augusti 2023 · 2 218 Inlägg

Vart tusan har all denna hysteri om att limma fast bultar kommit ifrån? Är ju inte första dåren ens det här året som tycker att man bör limma avbrutna bultar... Den förra var väl bromsok om jag minns rätt...
Är det någon sån där tiktok "tutorial" som flyter runt eller?
Total idioti som man bör bli hänvisad till baksätet för resten av livet för...

C-HRallybil
2 september 2023 · 13 Inlägg

Jag hör vad ni säger och har tagit bort de limmade bultarna direkt efter besiktning. Nu ska jag beställa pinnbult + bult. Är det lätt att det blir fel dimensioner? Eller är det bara att söka på regnr?

C-HRallybil
2 september 2023 · 13 Inlägg

Enligt uppgifter är dimensionerna på pinnbultarna M12x1,5 så då beställer jag 2 såna och 2 st hjulmutter för fram- och bakaxel med M12. Kan ju inte bli fel?

torsen
2 september 2023 · 7 255 Inlägg

Jag trodde jag hört den dummaste frågan redan tidigare, men denna slår allt jag hört - limma hjulpinnskruvar??????? Suck!!!!!

Mossan1
2 september 2023 · 2 836 Inlägg

C-HRallybil skrev:
Enligt uppgifter är dimensionerna på pinnbultarna M12x1,5 så då beställer jag 2 såna och 2 st hjulmutter för fram- och bakaxel med M12. Kan ju inte bli fel?

PinnSKRUVARNA är ipressade bakifrån och har som splines som hindrar den att snurra.  Det är INTE vanlig gängstång.

Jag bara skriver så inga dumheter sker.

Dom är för övrigt tillgängliga som orginal från Volvo.

Utmarks-Loke
2 september 2023 · 5 850 Inlägg

Jag bytte på en ford transit connect en gång. Var väldigt enkelt, man bara knackar ur det som är kvar av den gamla pinnbulten först. Sedan sätter man dit den nya, kanske knackar lite på den så den sitter kvar. Så sätter man dit hjulet i de andra skruvarna, och när man drar åt muttern på den nya pinnbulten drar man in den på plats. Antar att detta funkar på de flesta bilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang