Ford Galaxy låter illa när ac:n är på

Garpen86
31 augusti 2023 · 13 Inlägg

Hej, har en Ford Galaxy 2016 som har börjat låta illa när ac är på. Oftast kvittrar det samt att bilen vibrerar mycket. Kan det vara kompressorn som börjar ge sig? Ser även att drivremmen börjar vibrerar när ac slår till.
Bifogar en film, först är ac:n på och i slutet stänger jag av.

https://youtu.be/CW0U2LncojI

Mvh Andreas

Jesper328
31 augusti 2023 · 2 379 Inlägg

Skulle nästan mer vilja tippa på spännrullen.
Har sett liknande fel tidigare där spännrullen börjar fladdra och låta illa när den belastas av a/c-kompressorn.

Ta något långt och lägg mellan skruven på spännrullen och ditt öra, fortsätt mellan olika komponenter tills du hittar felkällan.
Ps: trassla inte in det du lyssnar med i aggremmen. lol

Up the RA
Garpen86
31 augusti 2023 · 13 Inlägg

Känns som om det kommer från ac kompressorn då det endast låter när den är på, men kan ju ha fel smile någon som vet om spännrullar täcks av motorskada på försäkringen? Borde inte ge upp vid 11000 mil hmm

xXSammy
31 augusti 2023 · 6 579 Inlägg

När frihjulen på generatorerna skär så låser den remskivan och remspännaren kommer slå

Går det riktigt illa så går spännaren av, det har hänt innan.... Av med drivremmen, remskivan ska gå fritt åt ett hål och greppa åt andra.

De/Dem
Garpen86
2 september 2023 · 13 Inlägg

Tack för alla svar, Kontaktat en verkstad och fått ett pris på 1800 att byta drivrem, antar att spännare ingår i satsen? Är det ett bra pris?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 september 2023 · 14 072 Inlägg

Garpen86 skrev:
Tack för alla svar, Kontaktat en verkstad och fått ett pris på 1800 att byta drivrem, antar att spännare ingår i satsen? Är det ett bra pris?

Det kan du inte bara anta utan det måste du fråga när du lämnar in bilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Jomn
3 september 2023 · 58 Inlägg

Garpen86 skrev:
Tack för alla svar, Kontaktat en verkstad och fått ett pris på 1800 att byta drivrem, antar att spännare ingår i satsen? Är det ett bra pris?

Rätt säker på att det bara kommer bytas drivrem då bara spännaren kostar runt 1600 på "vanliga" reservdelskedjorna.

Normalt pris, debiteras nog en arbetstimme 🙂

/ Jomn

Garpen86
3 september 2023 · 13 Inlägg

Står drivremssats i offerten då jag sa att även spännare skulle bytas.  Ska ringa imorgon igen och kolla smile

Mossan1
3 september 2023 · 2 832 Inlägg

Garpen86 skrev:
Står drivremssats i offerten då jag sa att även spännare skulle bytas.  Ska ringa imorgon igen och kolla smile

Be dom också undersöka eventuellt frihjul i generatorns remskiva, eller hur nu den harmoniska balseringen sker.

Multiremmen kan slå som symptom med sådant. Lågvarv i synnerhet när den numera så tunga rotorn i generatorn utsätts för ryckig rotation med stumma multiremmar.

(En bränslemotor roterar inte jämnt och fint, utan rycker för varje arbetstakt som varje kolv gör. Syns ej med ögat dock)
Äldre fordon hade svagare generatorer och mer förlåtande kilremmar.

Jomn
3 september 2023 · 58 Inlägg

Garpen86 skrev:
Står drivremssats i offerten då jag sa att även spännare skulle bytas.  Ska ringa imorgon igen och kolla smile

Bra pris isåfall och som någon annan skrev, be mekanikern kontrollera glapp/missljud på övriga aggregat, främst ACn kanske 🙂

/ Jomn

Garpen86
3 september 2023 · 13 Inlägg

Vet någon ca pris om man byter frihjulet samtidigt?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 september 2023 · 14 072 Inlägg

Garpen86 skrev:
Vet någon ca pris om man byter frihjulet samtidigt?

Fråga verkstaden!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Garpen86
4 september 2023 · 13 Inlägg

Hej igen, en liten fråga bara. Om det nu inte är kompressorn som låter, varför kvittrar det när man slår på ac:n? Borde väl kvittra annars också?

Jesper328
4 september 2023 · 2 379 Inlägg

Garpen86 skrev:
Hej igen, en liten fråga bara. Om det nu inte är kompressorn som låter, varför kvittrar det när man slår på ac:n? Borde väl kvittra annars också?

För att aggregatremmen driver fler aggregat än a/c-kompressorn.
När a/c aktiveras så belastar den remmen vilket i sin tur belastar den komponenten som låter över sin ”bristningsgräns”.. eller vad man skall säga.
Ja, du fattar.

Jag tror som sagt att det är en spännrulle eller löprulle som låter, men eftersom att du ändå tänker lämna in den så får ju vederbörande mekaniker fastställa en diagnos.

Up the RA
Jomn
4 september 2023 · 58 Inlägg

Jag hade en Hyundai inne för ett tag sedan, är ju två drivremmar på vissa. Testade med grönsåpa och fick fram att det var ACremmen som skrek, men själva ACn glappade inte eller gick tungt. Började med att byta remmar, hjälpte inte. Bytte sedan remskivan som driver båda remmarna, hjälpte inte.

Fanns ett minimalt glapp (kanske en eller två millimeter) i vattenpumpen (som ens inte remmen till ACn driver) och det hjälpte. Ibland är det inte logiskt men är ju mekanik 🙂

/ Jomn

Edit: vet att det endast är en rem på dessa, men kanske hjälper någon annan som googlat efter samma problem

Senast redigerat av Jomn (4 september 2023)

Garpen86
10 september 2023 · 13 Inlägg

Hej, tänkte komma med en update gällande bilen. Det var spännare samt frihjulet på generatorn som var felet. Pris 5000 för byte av frihjul plus 1700 för rem och spännare.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 september 2023 · 14 072 Inlägg

Garpen86 skrev:
Hej, tänkte komma med en update gällande bilen. Det var spännare samt frihjulet på generatorn som var felet. Pris 5000 för byte av frihjul plus 1700 för rem och spännare.

Jättebra att du uppdaterar här på garaget att du fått problemet löst!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang