Oseriös felsökning?

spillolja
10 september 2023 · 4 026 Inlägg

Nu vet jag ej vad ni har för växellåda:
det finns 2st olika på dessa:
Våtlamell: finns vanligen på motorstarkare modeller, (olja 52182-olja)
Torrlamell: växellådsdel: samma olja som manuell växellåda, mekatronik: olja snarlik citroën LHM

eventuellt kan oljebyte bota problemet, man ser då om vatten finns i oljan
leta upp någon som kan dessa lådor  så man kan komma  undan med lägre pris

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 september 2023 · 17 486 Inlägg

linnealinnea skrev:
Jag råkade köra min bil i lite för djupt vatten då när det var översvämningar här i trakterna… Efter det lät min bil väldigt konstigt när den växlade.

Kan ju vara så enkelt att växelföringar fått vatten på sig och trögar/gnisslar. Verkstaden bör ju efter provkörning kunna säga om problemet är mekatronic eller ovan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
linnealinnea
10 september 2023 · 33 Inlägg

spillolja skrev:
Nu vet jag ej vad ni har för växellåda:
det finns 2st olika på dessa:
Våtlamell: finns vanligen på motorstarkare modeller, (olja 52182-olja)
Torrlamell: växellådsdel: samma olja som manuell växellåda, mekatronik: olja snarlik citroën LHM

eventuellt kan oljebyte bota problemet, man ser då om vatten finns i oljan
leta upp någon som kan dessa lådor  så man kan komma  undan med lägre pris

Tack för svar! Tyvärr har jag ingen aning om vilken det är.

Hoppas på att det är något sånt då. Lät inte alls lika dyrt.

linnealinnea
10 september 2023 · 33 Inlägg

Hybrid_ skrev:

linnealinnea skrev:
Jag råkade köra min bil i lite för djupt vatten då när det var översvämningar här i trakterna… Efter det lät min bil väldigt konstigt när den växlade.

Kan ju vara så enkelt att växelföringar fått vatten på sig och trögar/gnisslar. Verkstaden bör ju efter provkörning kunna säga om problemet är mekatronic eller ovan.

Okej! Ja problemet var väl att de troligen inte provkörde den överhuvudtaget…

linnealinnea
10 september 2023 · 33 Inlägg

Har film på hur bilen låter. Får se om jag lyckas länka den bara…

För info så låter den såhär på växel 2, 4 och 6. I början tyckte jag det bara lät precis innan den skulle växla, alltid runt samma varvtal liksom. Men som här på filmen så tycker jag det låter illa på en gång…

O allt började som sagt efter att den hade blivit körd i en vattenansamling.

https://youtube.com/shorts/Ou9Gqfrz6T4? … n1LD5qhnMq

Man måste ha rätt högt ljud på för att höra.

spillolja
10 september 2023 · 4 026 Inlägg

Är det 6 eller 7 växlar ?      (6 så är det våtlammel men är det 7 så ät det torrlamell)
man kanske inte bör köra med bilen i onödan förrens felet är åtgärdat
såhär byter man oljorna i den 7 växlade varianten:
https://youtu.be/iZ2RxYKzxss?si=G9wfR3BhYHkuZmRD

Felkoder: framför vänster knä finns ett diagnostikuttag köp en sådan och läs ur felkoder:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 … mlAjHOsKD9

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
linnealinnea
10 september 2023 · 33 Inlägg

spillolja skrev:
Är det 6 eller 7 växlar ?      (6 så är det våtlammel men är det 7 så ät det torrlamell)
man kanske inte bör köra med bilen i onödan förrens felet är åtgärdat
såhär byter man oljorna i den 7 växlade varianten:
https://youtu.be/iZ2RxYKzxss?si=G9wfR3BhYHkuZmRD

Felkoder: framför vänster knä finns ett diagnostikuttag köp en sådan och läs ur felkoder:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 … mlAjHOsKD9

Aha okej! Det är 6 växlar.
Nej det känns som att jag förstör den när jag kör den, men enligt verkstaden så hade den ju låtit bra när de provkörde den sa dem… Därför det känns som att dem inte har provkört den överhuvudtaget.

Jag lämnar in den imorgon igen och ber dem göra en ordentlig felsökning utan kostnad, eftersom dem uppenbarligen inte har gjort den ordentligt första gången. Så får vi se vad dem kommer fram till denna gång… Så tar jag det därifrån sen tänker jag.

granadadr
10 september 2023 · 7 290 Inlägg

jag fattar ej varför dem bytt bromsok?? som att byta ett bakljus för att styrningen är glapp,, helt galet,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
torsen
10 september 2023 · 7 238 Inlägg

Lite sent att fråga - men hur djupt vatten och hur lång sträcka körde du i vattnet?

linnealinnea
10 september 2023 · 33 Inlägg

granadadr skrev:
jag fattar ej varför dem bytt bromsok?? som att byta ett bakljus för att styrningen är glapp,, helt galet,

Hahah ja jag får inte ihop det heller? Men när man inte kan något om bilar och dem säger att det är helt säkert att det är det som är felet, så låter man dem byta. Men man känner sig kanske dum efteråt🙃

granadadr
10 september 2023 · 7 290 Inlägg

linnealinnea skrev:

granadadr skrev:
jag fattar ej varför dem bytt bromsok?? som att byta ett bakljus för att styrningen är glapp,, helt galet,

Hahah ja jag får inte ihop det heller? Men när man inte kan något om bilar och dem säger att det är helt säkert att det är det som är felet, så låter man dem byta. Men man känner sig kanske dum efteråt🙃

nej,, du är bara okunnig,, blir dock förbannad på verkstaden sad  jag (mekkunnig) hade frågat om dem är dumma i huvudet eller bara vill luras sad

spillolja
10 september 2023 · 4 026 Inlägg

Ett par repsatser för ca 200-300:- , 0,5- 1 liter bromsvätska, en tub med bromscyliderpasta och jag hade fixat det själv

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
linnealinnea
10 september 2023 · 33 Inlägg

torsen skrev:
Lite sent att fråga - men hur djupt vatten och hur lång sträcka körde du i vattnet?

Jadu, svårt att bedöma. Hela sträckan kan ha varit ca 20m men det var bara riktigt djupt i mitten (det var under en viadukt). Har en bild på en annan bil som stannade mitt under där det var som djupast, och där går vattnet upp till regskylten på bilen.

Jag kom igenom det med min bil, men sen dog den… Gick inte att starta den och batteriet lös rött. Fick bogsera den några meter då för att den inte skulle vara i vägen (vet att det inte är bra för automatbilar, men vad ska man göra?). Sedan när den hade torkat upp lite efter några timmar kunde jag starta den, men sen dess har den låtit sådär som på filmen.

Ska tillägga att jag har vatten i alla framlyktor. Så vattnet blev ju lite som en våg mot bilen även fast jag åkte sakta.

linnealinnea
10 september 2023 · 33 Inlägg

granadadr skrev:

linnealinnea skrev:

granadadr skrev:
jag fattar ej varför dem bytt bromsok?? som att byta ett bakljus för att styrningen är glapp,, helt galet,

Hahah ja jag får inte ihop det heller? Men när man inte kan något om bilar och dem säger att det är helt säkert att det är det som är felet, så låter man dem byta. Men man känner sig kanske dum efteråt🙃

nej,, du är bara okunnig,, blir dock förbannad på verkstaden sad  jag (mekkunnig) hade frågat om dem är dumma i huvudet eller bara vill luras sad

Ja det är ungefär det jag har lust att fråga dem nu med i efterhand. Synd bara att man redan har godkänt bytet och betalat för det.

xXSammy
10 september 2023 · 6 577 Inlägg

Felsökningskostnaden är också nollad, så det denna går ju inte reklamera heller då de inte gjort något, på papper.

Brukar alltid finnas en ventilation till växellådor, förmodligen har det kommit in vatten den vägen och spätt ut oljan, går riktigt fort att för automatlådor att gå sönder då oljan kommer klumpa sig och täppa ventiler, kanaler m.m.

Om bromsarna byttes i onödan går inte svara på, kan vara så att de kärvade och att de märkte att fälgarna var varma eller luktade bränt om beläggen.
Snabba cash, för de som inte kan felsöka.

De/Dem
linnealinnea
10 september 2023 · 33 Inlägg

xXSammy skrev:
Felsökningskostnaden är också nollad, så det denna går ju inte reklamera heller då de inte gjort något, på papper.

Brukar alltid finnas en ventilation till växellådor, förmodligen har det kommit in vatten den vägen och spätt ut oljan, går riktigt fort att för automatlådor att gå sönder då oljan kommer klumpa sig och täppa ventiler, kanaler m.m.

Om bromsarna byttes i onödan går inte svara på, kan vara så att de kärvade och att de märkte att fälgarna var varma eller luktade bränt om beläggen.
Snabba cash, för de som inte kan felsöka.

Ja precis, jag är i en lite dålig sits här. Men stör mig ändå på att de sa att felet var löst men det inte var det… För det var ju verkligen inte det jag lämnade in den för.
Men som du säger, svårt att säga att de inte har felsökt ordentligt eftersom de på papper inte ens har gjort det.

Stör mig bara på att de inte fortsatte att felsöka då (eller ja, började felsöka) utan att sa det som att det var lösningen på problemet som jag lämnade in bilen för. Och att de hade provkört den efteråt och att den funkade bra.

Absolut att bromsarna säkert var dåliga och självklart ska de fråga om jag vill byta de OCKSÅ. Men inte säga det som lösningen på växlingen…

Men ja, jag känner att jag sitter i en dålig sist här.


Det låter ju inte skitbra om det kan ha kommit i vatten där då… men rimligt. Vore ju extra snyggt om jag bytt bromsoken o allt och sen är det inte ens lönsamt att laga bilen. Aja ska inte ta ut händelser i förskott.

spillolja
10 september 2023 · 4 026 Inlägg

Med lite tur så räcker oljebyte på växellådan, om inte så byte av mekatronik eller växellåda

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
linnealinnea
10 september 2023 · 33 Inlägg

spillolja skrev:
Med lite tur så räcker oljebyte på växellådan, om inte så byte av mekatronik eller växellåda

Då håller jag tummarna för oljebyte!

linnealinnea
11 september 2023 · 33 Inlägg

En liten uppdatering om hur det gick.

Idag lämnade jag in bilen igen och bad dem kolla på den ordentligt. Nu ringde dem och berättade att de har skickat in ett förslag till försäkringen om att byta växellådan, vilket skulle kosta 120000kr. Så nu blir det nog skrot av bilen…

Väldigt tråkigt att jag lagt 15000kr på bromsar som nu hamnar på skroten. Får se sen vad dem säger om det.

Jesper328
11 september 2023 · 2 373 Inlägg

Intressant pris på den reparationen då en begagnad växellåda kostar under 20.000kr.
Minns inte helt, men det var en 2012a va?
Man skickar ju inte in en helt fabriksny växellåda i en 11 år gammal bil direkt.. man kör ju på begagnat, och det är vad försäkringsbolag oftast vill göra också när det kommer till lite dyrare prylar så som en växellåda.

Låter återigen lite halvt oseriöst… fick du reda på vad som faktist var felet på växellådan?
Jag skulle nog tippa på lite kortslutningar i mekatroniken efter att den fick bada, och då kostar det inga 120k att laga.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang