Skoda Oktavia 2016 halvljusproblem

Lupa
12 september 2023 · 3 Inlägg

Hej,
Någon som haft problem med detta:
Har haft fel att vä halvljus (xenon) inte fungerar. Det lyster inte.
Köpte 2 st nya av rätt modell och bytte både hö & vä.
Vä lyser inte efter bytet.
Raderade felkoder = Hjälpte inte.
Tog av batteripolen (+) i 30 sek = hjälpte inte,
Kollade säkring 31 = ser hel ut, skiftade säkring 23 (Hö halvljus) mot säkring 31 = ingen skillnad, vänster lyser inte.

Uppenbarligen är det något annat fel i och med att ovanstående inte fungerar.
Någon som kan hjälpa till med detta?

MVH Lupa

Brådhis * Voff voff *
12 september 2023 · 10 280 Inlägg

Högst sannolikt är ballasten trasig. Prova att skifta den mellan sidorna och se om felet flyttar sig.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lupa
16 oktober 2023 · 3 Inlägg

Det skiljer kraftigt i pris mellan ballasterna. Mekonomen tar 3988 kr och Autoexperten tar 3990kr, någon annan tar över 5000 kr. Sedan finns det för 5-600 kr.
Bilen i fråga är en Oktavia tillverkad 2015. Vissa ballaster går till 2014 men har ändå rätt nummer: 8K0941597E. Så frågan är om jag törs köpa en ballast med rätt nummer, men till ett betydligt lägre pris? Eller blir det något annat strul? Är det någon programmering eller annat som gör att 2015 skiljer sig från tidigare?

Någon som har testat att sätta i en ballast som har rätt artikelnummer, men inte är original?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

Mitt tips är att inte köpa reservdelar från svenska ockrare. Ebay.de använder jag mig ofta av man brukar spara rejält med pengar mot att köpa från dessa svenska kedjorna som försöker sälja skit till guld priser 😁

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lupa
1 december 2023 · 3 Inlägg

Hej, tack för tipsen!
Jag köpte original från Bildelsbasen för några hundringar. Funkar jättebra smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang