VW Caddy -18. Ansluta externt batteri med automatiskt skiljerelä?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 oktober 2023 · 17 509 Inlägg

Ja. Har micro, inverter och ett 110Ah batteri. Provkört hemma i hallen och micron gick i 20 minuter (inkl. byte av vatten i skål när det kokade) innan inveter pep för underspänning vid 10,5V så allt väl där. Monterat micro och inverter i bilen nu. Det är ju önskvärt att batteriet kan laddas upp vid färd. Vad jag har sett på forumet är vissa bilar känsliga när det kommer till laddning. För ladda lär den få göra...  Jula skiljerelä är specat på 140A. Micron drar 96-98Ah enligt inverterdisplayen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-22f7ae5e57d0f8623fe6349fdb2a6c22.jpg

Vad tror ni som har lite koll på VW?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
8 oktober 2023 · 2 380 Inlägg

Antagligen så har du en "smart" generator i bilen som styrs av motorstyrdonet.
Risk för urballning är stor om den ska ladda upp ytterligare ett batteri.

De flesta system som jag har sett/arbetat med har haft en extra "dum" generator som enbart laddar upp den externa batteribanken.
Arbetade med en Crafter för veckan som körde en inverter på fordonsbatteriet för att driva två Ctek som laddade två 100Ah batterier, dessa drev i sin tur en kompressor och lite annat.
Det är ETT sätt att lura bilens laddningssystem.

Det är ju fullt möjligt att tala om för bilen att man har gått ifrån säg ett 62ah till ett 85ah utan att den gnäller.
Frågan är ju om du kan koppla extrabatteriet parallellt med startbatteriet och mata in det som ett batteri med 1xxAh?
Jag vet fan inte.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 oktober 2023 · 17 509 Inlägg

Ja. Gissar på att bilens start-stopp "goes bye-bye" när externt ska laddas. Ska prova med en startkabel först.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang