Stockholms stad förbjuder avgasbilar (undantaget gasbilar miljöklass IV eller bättre) i delar av city med början 2024

viccoA
10 oktober 2023 · 3 110 Inlägg

Stockholms stad inför miljözon 3 i ungefär 20 kvarter i city med start i slutet 2024.
Tex Klaratunneln ingår i miljözonen.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock … lm--an4nkd

Kommer fler städer följa efter? Förutom att man inte kan köra in bensin- eller dieselpersonbilar måste åkerierna uppdatera vagnparken till elektriska eller hybridlastbilar.

Kommer omställningen gå ännu fortare nu? Idag är ungefär dieselbilar 8% av alla nya personbilar som säljs och elbilarna står för ungefär 40-50%.

Senast redigerat av viccoA (10 oktober 2023)

Jesper328
10 oktober 2023 · 2 373 Inlägg

Att fler städer kommer att ta följe framöver är nog en självklarhet.
Ser de att åkerierna kliver över till el p.g.a detta så kommer ju miljözonen att utökas.

Läste häromdagen att VW har pausat produktionen några veckor av ID3 och Cupra Born i Zwickau och Dresden p.g.a dålig efterfrågan.
Dålig efterfrågan är tydligen en produkt av att Tyskarna har minskat ned på subventionerna vid köp av elbilar.
Kommer vi att ta rygg?

Nu tänker jag raljera. smile

Jag anser att detta är en klassfråga, och att de flesta eller samtliga "gröna" subventioner och bidrag bör skrotas.
Vad får man idag vid köp av elbil, 50.000kr?
Är 50k verkligen något som får en person att välja en elbil före en oljebrännare?
De som köper en ny elbil går nog inte direkt på knäna för att de får slanta upp 50k till.

Transportstyrelsen bedöms under 2023 och 2024 betala ut 7,2 miljarder i klimatbonusar för bilar beställda innan November 2022.
Ja, ni förstår ju att det finns oceaner av bättre poster där man kan lägga 7,2 miljarder.

Kort och gott så tror jag inte att det blir någon större omställning just på grund av det är en klassfråga.

Up the RA
xXSammy
10 oktober 2023 · 6 576 Inlägg

Största problemet med omställningen (privat) är urvalet av elbilar kontra förbränningsbilar samt inköpspriset, leasing har sina begränsningar och sen ska det finnas laddmöjligheter också.

Men bilar är ingen rättighet så det är egentligen inget problem, surt dock.

Avvaktar med byte tills det finns någon trevlig icke-SUV.

Men ja, fler städer lär följa efter med tiden.

De/Dem
zemet
10 oktober 2023 · 4 041 Inlägg

Kontraproduktivt godhetssignalerande anser jag.

Så bara dom som har råd och möjlighet att köra elbil får färdas i den zonen.... Känns ju ganska korkat.

Nu kan jag inte det området, men finns det möjligheter till att ha laddstolpar där eller parkerar dom flesta på gatan?
Det blir elbilar och ellastbilar i dom stadsdelarna förr eller senare ändå. Jag ser ingen mening med att införa ett förbud som sedan ändå inte kommer kontrolleras.

Jag tror dock att fler städer kommer ta efter ja.

Jag tror inte det kommer snabba på omställningen på något mätbart sätt.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
viccoA
10 oktober 2023 · 3 110 Inlägg

Jesper328 skrev:
Att fler städer kommer att ta följe framöver är nog en självklarhet.
Ser de att åkerierna kliver över till el p.g.a detta så kommer ju miljözonen att utökas.

Läste häromdagen att VW har pausat produktionen några veckor av ID3 och Cupra Born i Zwickau och Dresden p.g.a dålig efterfrågan.
Dålig efterfrågan är tydligen en produkt av att Tyskarna har minskat ned på subventionerna vid köp av elbilar.
Kommer vi att ta rygg?

Nu tänker jag raljera. smile

Jag anser att detta är en klassfråga, och att de flesta eller samtliga "gröna" subventioner och bidrag bör skrotas.
Vad får man idag vid köp av elbil, 50.000kr?
Är 50k verkligen något som får en person att välja en elbil före en oljebrännare?
De som köper en ny elbil går nog inte direkt på knäna för att de får slanta upp 50k till.

Transportstyrelsen bedöms under 2023 och 2024 betala ut 7,2 miljarder i klimatbonusar för bilar beställda innan November 2022.
Ja, ni förstår ju att det finns oceaner av bättre poster där man kan lägga 7,2 miljarder.

Kort och gott så tror jag inte att det blir någon större omställning just på grund av det är en klassfråga.

Miljöbonusen har försvunnit sen ett tag så den kan man inte få om man köper ny elbil.
Årsskatten är lägre (360kr), drivmedelsskatten densamma per krona ungefär. Att tanka bilen hemma kostar i snitt 1-3kr milen beroende på elavtal och hur törstig bil du har på stan upp mot 7kr milen kanske. Snabbladdning kan kostar upp till bensinbilspengar ungefär.

Klassfråga vet jag inte, totalekonomin att köpa en nyare bil blir billigare med elbilen. Vill man köpa en 10 år begagnad bil kommer man ändå inte in i miljözon 2 heller och det är det ju redan. Även Köpenhamn, Paris osv  kan man inte köra in bilar med EURO4 eller äldre tex så det är inget unikt för Sverige. Ingen rättighet att köra bilar som fördärvar folks hälsa mer än nödvändigt.

Alla har inte råd att köpa ny bil - men det hade den fattige inte innan elbilens intåg heller MEN den som har ett heltidsjobb och bor i villa (medelsvensson) och kör en 5 år gammal bil får bättre totalekonomi i sitt bilägande med elbil.
De som är mindre bemedlade är beroende av att köpstarkare grupper/företag köper nya bilar och byter med jämna mellanrum så det blir en byteskedja där de sämsta bilarna skrotas och bättre bilar vandrar neråt i ledet.

Senast redigerat av viccoA (10 oktober 2023)

viccoA
10 oktober 2023 · 3 110 Inlägg

zemet skrev:
Kontraproduktivt godhetssignalerande anser jag.

Så bara dom som har råd och möjlighet att köra elbil får färdas i den zonen.... Känns ju ganska korkat.

Nu kan jag inte det området, men finns det möjligheter till att ha laddstolpar där eller parkerar dom flesta på gatan?
Det blir elbilar och ellastbilar i dom stadsdelarna förr eller senare ändå. Jag ser ingen mening med att införa ett förbud som sedan ändå inte kommer kontrolleras.

Jag tror dock att fler städer kommer ta efter ja.

Jag tror inte det kommer snabba på omställningen på något mätbart sätt.

Det bor väldigt få människor där, det är mest kontor och affärer, så många vistas där. Dvs, man kan ställa bilen innan miljözonen och ta bussen/pendeln in, det är ju hela poängen - bilar med höga utsläpp en bit utanför stan. Bland de boende blir det mest de som kör Range Rover med V8 som blir drabbade.

Senast redigerat av viccoA (10 oktober 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

kunde inte bry mig mindre..  om jag fick bestämma skulle vi jämna stockholm med marken.. vi alla skulle få ett bättre liv utan dom..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Low
10 oktober 2023 · 3 313 Inlägg

Att det ska påskynda till Elbilar vettitusan, blir bara krångligare för dem som inte har råd eller vill ha ett lån på en bil.

Tycker de som biltillverkarna bestämt (eller tvingade) att sluta tillverka förbränningsbilae år 20xx är mer rimligt och låta skiftet gå naturligt.

Då behöver inte någon känna sig "utanför".

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

Low skrev:
Att det ska påskynda till Elbilar vettitusan, blir bara krångligare för dem som inte har råd eller vill ha ett lån på en bil.

Tycker de som biltillverkarna bestämt (eller tvingade) att sluta tillverka förbränningsbilae år 20xx är mer rimligt och låta skiftet gå naturligt.

Då behöver inte någon känna sig "utanför".

ja men så fungerar ju tyvärr inte denna värd..  allt går ut på att man ska sälja sin själ till bankerna så man står där med mer lån än vad man får i lön..  det är deras mål att ta alla pengar från arbetarna och spara pengarna på hög. 
och när banken gör något korkat så ger staten dom pengar direkt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
trubbelturbo
10 oktober 2023 · 1 460 Inlägg

Ja, detta kommer säkerligen införas i flera städer. Även om jag personligen tycker det luktar mest symbolpolitik när det införs förbud på enskilda gator/städer.

Sedan kan man fråga sig varför man tillåter gasbilar?  "Målet är att skapa en bättre luft- och ljudmiljö" - Låter gasbilar mindre än bensin-/dieselbilar? Är avgaserna renare?

Har detta varit på tal länge? Har dålig koll på Stockholmspolitiken. Kul för alla åkerier som nu med kort varsel måste skaffa nya lastbilar (långa leveranstider) i ett läge när folk konsumerar mindre. Dessutom finns risken att transporter kommer ineffektiviseras då, exempelvis, gods måste lastas om när bara en väldigt begränsad skara lastbilar får köra i området. Men det är klart, luften blir ju jäkligt fräsch just i detta begränsade område åtminstone.

I slutändan kommer de flesta att köpa en elbil/ellastbil ändå för eller senare då dessa är överlägsna fossilfordon på många punkter.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Ja, detta kommer säkerligen införas i flera städer. Även om jag personligen tycker det luktar mest symbolpolitik när det införs förbud på enskilda gator/städer.

Sedan kan man fråga sig varför man tillåter gasbilar?  "Målet är att skapa en bättre luft- och ljudmiljö" - Låter gasbilar mindre än bensin-/dieselbilar? Är avgaserna renare?

Har detta varit på tal länge? Har dålig koll på Stockholmspolitiken. Kul för alla åkerier som nu med kort varsel måste skaffa nya lastbilar (långa leveranstider) i ett läge när folk konsumerar mindre. Dessutom finns risken att transporter kommer ineffektiviseras då, exempelvis, gods måste lastas om när bara en väldigt begränsad skara lastbilar får köra i området. Men det är klart, luften blir ju jäkligt fräsch just i detta begränsade område åtminstone.

I slutändan kommer de flesta att köpa en elbil/ellastbil ändå för eller senare då dessa är överlägsna fossilfordon på många punkter.

allt utom livlängden..  har svårt att tro att man håller några 17års medellivslängd med en elbil..   

vilket gör att dessa elbilar kommer vara rena bomberna att köpa beg när batterigarantierna är slut...   då måste man vara väldigt naiv och nog rent av korkad för att köpa en dyr elbil som kan vara totalt värdelös vilken sec som helst..    även diesel och bensinbilar kan gå sönder men ett motorbyte är små pengar i jämförelse..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MrHyde
10 oktober 2023 · 654 Inlägg

Men, men, men... Hur ska det gå för alla i Sthlm som måste frakta stora stenar då? yikes

Live long, and prosper.
Utmarks-Loke
10 oktober 2023 · 5 841 Inlägg

Kommer aldrig gå att genomföra på västkusten för den rena luften de skapar blåser genast bort. I såna fall får de förbjuda bensinbilar i Danmark för att få ren luft i Göteborg.

Brådhis * Voff voff *
10 oktober 2023 · 10 280 Inlägg

Är ju inte "bara" att skaffa el-lastbilar för transportörerna. Dels är idag leveranstiderna på chassin fortfarande rätt långa och dels blir det en logistisk mardröm sedan att köra med dessa. Eftersom åkerierna med all sannolikhet inte har råd att byta ut hela flottan på en gång så kommer det ju krävas både omlastningar och sannolikt en hel del onödig tomkörning (dvs att det som tidigare var en slinga genom city blir upphackat) för att få det att funka.

Att man sedan dessutom väljer just detta område är ju bra snurrigt. Men men, någonstans var dom väl tvungna att börja. Om det sedan var några stora föroreningar på Oxtorgsgatan, om det är någon vinst i att bensin- och dieselbilar kör Birger Jarlsgatan ner till Nybroplan och sedan viker upp Hamngatan och om världen blir en bättre plats för att Klaratunneln bara ska vara till för el- och biogasbilar får väl tiden utvisa. Men nog är det ett slag i luften(!)...

Dock bör nämnas att området är så pass litet och det finns så många alternativa (men längre förstås, med fler rödljus) vägar, så det kommer i praktiken inte påverka knappt något alls förutom för dom som bor i själva området och vid eventuella leveranser.

Googlade för skojs skull på flyttfirmor med el-lastbilar. Noll. Flyttfirmor med biogas-lastbilar då? Noll. Förutom en i Finland... Oklart om dom kör hit. Men det får väl framtiden utvisa. Är väl bara att ta lådcykeln ut till Sveavägen så kan dom möta upp där kanske?

Någon skrev om laddplatser, det är ren gatuparkering längs samtliga av dessa gator med visst undantag för Malmskillnadsgatan vid Mäster Samuelsgatan, så att smacka upp laddstolpar blir då längs trottoarkanten om något.

Tilläggas bör då, i vanlig ordning, att jag har ingenting emot elbilar. Det jag har något emot är ogenomtänkta bländverk som ger mycket liten samhällsvinst men ställer till det för folk och fä...

Senast redigerat av Brådhis (10 oktober 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
10 oktober 2023 · 10 280 Inlägg

Growe skrev:
vilket gör att dessa elbilar kommer vara rena bomberna att köpa beg när batterigarantierna är slut...   då måste man vara väldigt naiv och nog rent av korkad för att köpa en dyr elbil som kan vara totalt värdelös vilken sec som helst..    även diesel och bensinbilar kan gå sönder men ett motorbyte är små pengar i jämförelse..

Fast redan idag lagas batterier, för klart mindre pengar än vad ett nytt kostar. Precis som du kan gå till Nisse på hörnet och byta motor, för klart mindre pengar än vad ett motorbyte kostar hos märkesverkstaden. Så med tiden kommer det säkert jämna ut sig... I någon form...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Wingman_73
10 oktober 2023 · 45 Inlägg

Alla ni som kör gamla bilar kan slappna av och köra som vanligt ett bra tag till.

Enligt Trafikförordningen (1998:1276) 4§ är veteranfordon (dvs bilar över 30 år gamla) undantagna reglerna för miljözoner. Gäller dock ej miljözon 3, så håll er bara borta från några kvarter i centrala Stockholm så är det lugnt. :-)

Det är lite intressant med detta undantag, att man kan köra runt med en 740 diesel men inte en nyare dieselbil med miljöklass Euro 5.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Ja, detta kommer säkerligen införas i flera städer. Även om jag personligen tycker det luktar mest symbolpolitik när det införs förbud på enskilda gator/städer.

Sedan kan man fråga sig varför man tillåter gasbilar?  "Målet är att skapa en bättre luft- och ljudmiljö" - Låter gasbilar mindre än bensin-/dieselbilar? Är avgaserna renare?

Har detta varit på tal länge? Har dålig koll på Stockholmspolitiken. Kul för alla åkerier som nu med kort varsel måste skaffa nya lastbilar (långa leveranstider) i ett läge när folk konsumerar mindre. Dessutom finns risken att transporter kommer ineffektiviseras då, exempelvis, gods måste lastas om när bara en väldigt begränsad skara lastbilar får köra i området. Men det är klart, luften blir ju jäkligt fräsch just i detta begränsade område åtminstone.

I slutändan kommer de flesta att köpa en elbil/ellastbil ändå för eller senare då dessa är överlägsna fossilfordon på många punkter.

ljudmiljön när flygen till bromma går rätt över där..  haha vilka puckon.. samma sak med partiklar på vilket sätt minskar dom när tyngre fordon än innan rullar förbi.. för det normala är att bilar i samma storlek väger mer med batteridrift än bränsledrift.     

vilket ställer till det rejält förr oss i beställningstrafik med buss.      vi är alltid nära gränsen att köra med överlast.   vi har en Man från 2018 150kg last får vi ha om alla passagerare väger 75kg i medel.    på 49personer blir det  2.5kg last per passagerare..    i mitt fall skulle det räcka med att jag inte tömmer fickorna innan jag kliver på bussen.. för mina nycklar telfoner och dyligt ligger nog däromkring smile

med batterier skulle vi nog bara kunna lasta 30personer och ingen packning.

tyvärr är det miljöpartister som styr stockholm. för det är där dom bor.  i deras lilla bubbla så kommer mjölk från en fabrik inte en ko. 
och varorna i affärerna flyger magiskt in på hyllan i affären.  och all växtbaserad mat kommer ifrån butikens växthus.   som är helt co2 neutral.  och inte alls importead från andra sidan jorden smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Low
11 oktober 2023 · 3 313 Inlägg

Tror ni det blir någon cruising runt detta område nästa sommar?😆


https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-9f53217e307d8d124cd75a28906c70af.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

Low skrev:
Tror ni det blir någon cruising runt detta område nästa sommar?😆


https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-9f53217e307d8d124cd75a28906c70af.jpg

titta en perfekt bana att snurra dag in och natt ut smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
viccoA
12 oktober 2023 · 3 110 Inlägg

Growe skrev:

trubbelturbo skrev:
Ja, detta kommer säkerligen införas i flera städer. Även om jag personligen tycker det luktar mest symbolpolitik när det införs förbud på enskilda gator/städer.

Sedan kan man fråga sig varför man tillåter gasbilar?  "Målet är att skapa en bättre luft- och ljudmiljö" - Låter gasbilar mindre än bensin-/dieselbilar? Är avgaserna renare?

Har detta varit på tal länge? Har dålig koll på Stockholmspolitiken. Kul för alla åkerier som nu med kort varsel måste skaffa nya lastbilar (långa leveranstider) i ett läge när folk konsumerar mindre. Dessutom finns risken att transporter kommer ineffektiviseras då, exempelvis, gods måste lastas om när bara en väldigt begränsad skara lastbilar får köra i området. Men det är klart, luften blir ju jäkligt fräsch just i detta begränsade område åtminstone.

I slutändan kommer de flesta att köpa en elbil/ellastbil ändå för eller senare då dessa är överlägsna fossilfordon på många punkter.

allt utom livlängden..  har svårt att tro att man håller några 17års medellivslängd med en elbil..   

vilket gör att dessa elbilar kommer vara rena bomberna att köpa beg när batterigarantierna är slut...   då måste man vara väldigt naiv och nog rent av korkad för att köpa en dyr elbil som kan vara totalt värdelös vilken sec som helst..    även diesel och bensinbilar kan gå sönder men ett motorbyte är små pengar i jämförelse..

Är det små pengar med motorbyte på nyare bilar? En 10-växlad automatlåda kan kosta 120.000 att byta på märkesverkstad.

Batterier kan du köpa i modulform på skroten och byta bara de block som är dåliga. Det finns redan många piratbatterier på marknaden och vanligare blir det. Inom snar framtid kommer det nog kosta mellan 10000-20000 för ett block till många elbilar. Komplett batteri är lika korkat som en ny växellåda hos märkesverkstaden på en 15 år gammal bil oavsett drivmedel.

Senast redigerat av viccoA (12 oktober 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang