Ac kompressor skuren efter 2 månader (mitsubishi outlander 2005)

Ezox1
11 oktober 2023 · 7 Inlägg

Hejsan! I somras skar min ac kompressor och multiremmen small av. Bytte kompressorn och remmen... Nu 2 månader senare så small remmen av.. Kompressorn Glödhet och skuren igen. Fyllde kompressorn med specificerad mängd olja och rätt olja dessutom. Fyllde däremot inte på med kylmedia... Kan vara det som är problemet? Många åker ju med helt tomma ac system.

Jag har nu en ny kompressor och rem.. Vill inte behöva byta om 2 månader igen


MVH

Ezox1

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 oktober 2023 · 13 749 Inlägg

hur gjorde du rent systemet.. bytte du kondensorn och evapventil torrfilter osv? 

för annars är det fortfarande metall spå i systemet och det följer med bara oljan åker runt.. 
så det måste man göra vid byte..

det normala är att man byter allt fram till torpedväggen för det brukar inte ta sig vidare längre.. men kondensorn byter man alltid.  och gör rent samtliga rör

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Ezox1
11 oktober 2023 · 7 Inlägg

Torrfilter bytte jag, jag har aldrig sett någon byta kondensorn, tror jag kollade igenom varenda video på hur en ac kompressor byts som finns på internet. Det fanns inte en antydan till metallspån någonstans i gamla kompressorn eller vad jag kunde se från slangarna.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 oktober 2023 · 13 749 Inlägg

Ezox1 skrev:
Torrfilter bytte jag, jag har aldrig sett någon byta kondensorn, tror jag kollade igenom varenda video på hur en ac kompressor byts som finns på internet. Det fanns inte en antydan till metallspån någonstans i gamla kompressorn eller vad jag kunde se från slangarna.

i vw dokumentation den enda jag läst..  så är det   allt utom rör från torpedvägg och fram som ska bytas när en kompressor skär.

knappast en slump att den skär igen.    alternativet är att man monterar filter i rören för att stoppa metall spånen. 
det är ju inte så att det ligger stora spån som är synliga utan det är fin metall hinna blandad med oljan som är i rören..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Ezox1
12 oktober 2023 · 7 Inlägg

Growe skrev:

Ezox1 skrev:
Torrfilter bytte jag, jag har aldrig sett någon byta kondensorn, tror jag kollade igenom varenda video på hur en ac kompressor byts som finns på internet. Det fanns inte en antydan till metallspån någonstans i gamla kompressorn eller vad jag kunde se från slangarna.

i vw dokumentation den enda jag läst..  så är det   allt utom rör från torpedvägg och fram som ska bytas när en kompressor skär.

knappast en slump att den skär igen.    alternativet är att man monterar filter i rören för att stoppa metall spånen. 
det är ju inte så att det ligger stora spån som är synliga utan det är fin metall hinna blandad med oljan som är i rören..

Nu har jag precis talat med en kompis som fick kompressorn bytt på Mekonomen för mindre än 6 månader sedan, hos henne bytte dom ac kompressor och rem, men hon fick veta att innan ac: kommer fungera så måste dom göra en spolning av systemet pga metallspån. Men kompressorn bytte dom helt utan någon rengöring. Och spolningen ville dom ha ytterligare 11 000kr för.

Så det verkar ju som att kompressorn kan bytas utan spolning... Och varför skar då min så snabbt igen 🤔

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 oktober 2023 · 13 749 Inlägg

Ezox1 skrev:

Growe skrev:

Ezox1 skrev:
Torrfilter bytte jag, jag har aldrig sett någon byta kondensorn, tror jag kollade igenom varenda video på hur en ac kompressor byts som finns på internet. Det fanns inte en antydan till metallspån någonstans i gamla kompressorn eller vad jag kunde se från slangarna.

i vw dokumentation den enda jag läst..  så är det   allt utom rör från torpedvägg och fram som ska bytas när en kompressor skär.

knappast en slump att den skär igen.    alternativet är att man monterar filter i rören för att stoppa metall spånen. 
det är ju inte så att det ligger stora spån som är synliga utan det är fin metall hinna blandad med oljan som är i rören..

Nu har jag precis talat med en kompis som fick kompressorn bytt på Mekonomen för mindre än 6 månader sedan, hos henne bytte dom ac kompressor och rem, men hon fick veta att innan ac: kommer fungera så måste dom göra en spolning av systemet pga metallspån. Men kompressorn bytte dom helt utan någon rengöring. Och spolningen ville dom ha ytterligare 11 000kr för.

Så det verkar ju som att kompressorn kan bytas utan spolning... Och varför skar då min så snabbt igen 🤔

på vw är det en ventil som släpper trycket mellan hög och lågtrycks sidan och dom skitar ner hela systemet...   rengörning hjälper inte  om man inte byter kondensorn och torrfilter och evapventilen.  men det är små pengar.. jag tror jag gav under 4k för allt inkl kompressor till min polo 6r

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Ezox1
13 oktober 2023 · 7 Inlägg

Frågan är ju då vad jag ska göra, har både ny kompressor och torkfilter.. Kondensor går på en 1000 lapp. Någon evap ventil kan jag inte hitta på.
Någonting måste ju ha fått generatorn att skära, men eftersom att Mekonomen inte sköljer eller gör rent när dom byter trots att dom själv säger att det är spån i systemet så vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till 😬

Low
13 oktober 2023 · 3 314 Inlägg

Ezox1 skrev:
Frågan är ju då vad jag ska göra, har både ny kompressor och torkfilter.. Kondensor går på en 1000 lapp. Någon evap ventil kan jag inte hitta på.
Någonting måste ju ha fått generatorn att skära, men eftersom att Mekonomen inte sköljer eller gör rent när dom byter trots att dom själv säger att det är spån i systemet så vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till 😬

Den har ju skurit för dig redan, då är väl sköljning ett vettigt val?

Men du kan ju chansa om du tycker det är roligt:)

Ezox1
13 oktober 2023 · 7 Inlägg

Low skrev:

Ezox1 skrev:
Frågan är ju då vad jag ska göra, har både ny kompressor och torkfilter.. Kondensor går på en 1000 lapp. Någon evap ventil kan jag inte hitta på.
Någonting måste ju ha fått generatorn att skära, men eftersom att Mekonomen inte sköljer eller gör rent när dom byter trots att dom själv säger att det är spån i systemet så vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till 😬

Den har ju skurit för dig redan, då är väl sköljning ett vettigt val?

Men du kan ju chansa om du tycker det är roligt:)

Problemet är ju att Mekonomen vill ha 11 000kr för sköljningen... Och dom byter kompressor utan att skölja, dom säger bara att det måste sköljas innan kylmedium kan fyllas på pga metallspån. Så varför skar min kompressor på 2 månader när Mekonomen inte behöver skölja innan byte?

Det är den grejen som gör mig konfunderad..

Low
13 oktober 2023 · 3 314 Inlägg

Ezox1 skrev:

Low skrev:

Ezox1 skrev:
Frågan är ju då vad jag ska göra, har både ny kompressor och torkfilter.. Kondensor går på en 1000 lapp. Någon evap ventil kan jag inte hitta på.
Någonting måste ju ha fått generatorn att skära, men eftersom att Mekonomen inte sköljer eller gör rent när dom byter trots att dom själv säger att det är spån i systemet så vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till 😬

Den har ju skurit för dig redan, då är väl sköljning ett vettigt val?

Men du kan ju chansa om du tycker det är roligt:)

Problemet är ju att Mekonomen vill ha 11 000kr för sköljningen... Och dom byter kompressor utan att skölja, dom säger bara att det måste sköljas innan kylmedium kan fyllas på pga metallspån. Så varför skar min kompressor på 2 månader när Mekonomen inte behöver skölja innan byte?

Det är den grejen som gör mig konfunderad..

Förstår inte problemet. Din kompressor skar. Du byter ut din kompressor  "själv"? Utan att skölja systemet.  Efter 2 månader skar den nya kompressorn också, troligen på grund av metallspån.

Du nämner din kompis bytte sin kompressor också och Mekonomen sa att man måste skölja systemet pga metallspån men samtidigt säger du att dom inte gjorde det?  Antingen hade dem inte ansett att det var nödvändigt eller så ville din kompis inte betala 11.000kr och tog en chansning.

Känns mer att du inte vill betala de -11.000kr- för en sköljning och försöker blunda för kostnaden och vill ha en garanti från garaget att det verkligen inte behövs. Med den historik att du redan bytt så låter rimligt att spola speciellt nu när du har lyckas låsa två kompressor i samma system utan sköljning.
Skulle inte bli förvånad att om du inte sköljer så lär den skära snabbare än 2 månader. Då har du skräp i din system från 3 kompressorer.



Kan ta en exempel:  händer när automat växellådor rasar och byter ut lådan utan att skölja ledningar runt lådan, tex om man har en oljekyl så blir inte den lådan särskilt långlivad pga all skräp som går in i den nya lådan.

Om du inte vill betala 11.000kr så tycker jag att du ska köra utan AC smile.

Ezox1
13 oktober 2023 · 7 Inlägg

Low skrev:

Ezox1 skrev:

Low skrev:

Den har ju skurit för dig redan, då är väl sköljning ett vettigt val?

Men du kan ju chansa om du tycker det är roligt:)

Problemet är ju att Mekonomen vill ha 11 000kr för sköljningen... Och dom byter kompressor utan att skölja, dom säger bara att det måste sköljas innan kylmedium kan fyllas på pga metallspån. Så varför skar min kompressor på 2 månader när Mekonomen inte behöver skölja innan byte?

Det är den grejen som gör mig konfunderad..

Förstår inte problemet. Din kompressor skar. Du byter ut din kompressor  "själv"? Utan att skölja systemet.  Efter 2 månader skar den nya kompressorn också, troligen på grund av metallspån.

Du nämner din kompis bytte sin kompressor också och Mekonomen sa att man måste skölja systemet pga metallspån men samtidigt säger du att dom inte gjorde det?  Antingen hade dem inte ansett att det var nödvändigt eller så ville din kompis inte betala 11.000kr och tog en chansning.

Känns mer att du inte vill betala de -11.000kr- för en sköljning och försöker blunda för kostnaden och vill ha en garanti från garaget att det verkligen inte behövs. Med den historik att du redan bytt så låter rimligt att spola speciellt nu när du har lyckas låsa två kompressor i samma system utan sköljning.
Skulle inte bli förvånad att om du inte sköljer så lär den skära snabbare än 2 månader. Då har du skräp i din system från 3 kompressorer.



Kan ta en exempel:  händer när automat växellådor rasar och byter ut lådan utan att skölja ledningar runt lådan, tex om man har en oljekyl så blir inte den lådan särskilt långlivad pga all skräp som går in i den nya lådan.

Om du inte vill betala 11.000kr så tycker jag att du ska köra utan AC smile.

Nej du förstår verkligen inte problemet. Min kompressor skar efter 2 månader, min tanke var att det var pga metallspån... Efter det så får jag veta att Mekonomen byter kompressor utan att skölja systemet och det fungerar utan att kompressorer skär. Kompisen ville absolut inte betala 11000 för en sköljning, och det fick hon veta att hon inte behövde, så länge inte köldmedia fylldes på, för då måste systemet sköljas innan på grund av att kylmediet dras runt i systemet. Jag fyllde heller inte i kylmedia, och då undrar jag varför min kompressor skar, men inte kompressorerna som Mekonomen byter utan sköljning.  Jag undrar alltså om någon kanske vet om det kan bero på något annat. Som tex en trasig givare som får magnetspolen att gå trots att den inte ska göra det utan köldmedia.

Ezox1
13 oktober 2023 · 7 Inlägg

Och utan ac tänker jag köra, men det blir svårt att  inte köra multiremmen över ac kompressorn.

Low
13 oktober 2023 · 3 314 Inlägg

Ezox1 skrev:
Och utan ac tänker jag köra, men det blir svårt att  inte köra multiremmen över ac kompressorn.

Så du undrar om köra utan kylmedlet var orsaken till din kompressor skar?

Känner några som har ac men den fungerar inte då man behöver fylla på. Inte går kompressorn sönder, men finns risk att packningar torkar ut om jag förstått rätt. Tycker oljan du fylt på borde vara den som "smörjer".

Btw kan inget heller om AC, så någon kunnig inom det borde ge åsikter. 😉

husseman
14 oktober 2023 · 1 597 Inlägg

Hmm..11k för att spola o vakumsuga låter billigt..undrar om de ville ha dig som kund?....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang