Behöver jag någonsin byta olja? :)

mp1974
19 oktober 2023 · 6 Inlägg

Jag har blivit med Opelia!

En Opel Astra, 2001, med den makalöst kratfulla 101 hk motorn (vrid på hela 150 Nm wink.

Nu är det så att hon suger i sig olja, ca 1L/3000 km & har en oljevolym på 3,65L. Så på 10 000 km tar hon lite styvt 3L olja. Då blir man lite nyfiken. Behöver jag ens byta olja, bara filter var 30 000 km.

Jo, jag vet, ingen har smort sig till konkurs, men tanken spännande. Hon byter i princip själv hela oljevolymen på 10 000 km.

Skulle du byta ändå?

simlar
19 oktober 2023 · 5 526 Inlägg

Motorn är redan slut om den förbränner så mycket olja i mina ögon.

Byt oljefilter en gång per år och tanka olja så håller det så länge det håller.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
mats757
19 oktober 2023 · 915 Inlägg

Några tankar.
Det är det dåliga och skitiga i oljan som blir kvar i motorn. De fina tillsatserna förbränns.
Därför bör du byta.
Å andra sidan. Byter du oljan kan det lösa upp massa skit som i värsta fall säter igen filter och kanaler i motorn.
Frågan är vilket alternativ som är sämst?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

nackdelen att det blir rätt mycket bös i tråget.. som är fint att få bort..  det är ju svårt att få bort utan att släppa oljepluggen..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
SportPilot Ubåtsingenjör
19 oktober 2023 · 7 232 Inlägg

Nej jag hade inte bytt på den där, motorn är sopslut oavsett. Kör tills det rasar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

SportPilot skrev:
Nej jag hade inte bytt på den där, motorn är sopslut oavsett. Kör tills det rasar

helt normalt det är ju en opel....  svärmors opel tankade hon olja och fyllde på bensin...

problemet blev när hon bytte ut den mot en volvo 360Gl och hon gjorde likdant på nya bilen och det slutade med att bilen tryckte ur sig mängder med olja..   minns inte hur olja jag fick tappa ur men det var litervis iallfall..  hon hittade inte oljestickan så hon fyllde på lite varje gång hon tankade smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SportPilot Ubåtsingenjör
19 oktober 2023 · 7 232 Inlägg

Låter ju nästan som en folkvagn 😳 aja dricker den så mycket så är det skit oavsett

Om det inte är så att den läcker olja

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

SportPilot skrev:
Låter ju nästan som en folkvagn 😳 aja dricker den så mycket så är det skit oavsett

Om det inte är så att den läcker olja

ähh körde nästan ett år med min 850 140hk med spräckt ringland på en cyl.  rykte spridaren och körde.. fyllde på olja då och då..  problemet var att jag köpte olja på biltema så nästan ett år in så hade jag inget oljetryck en morgon.    då gav jag bort den.. smile    den killen fixade motorn  eller rättare sagt han byggde 1motor av 2 trasiga

men att det drar lite olja är ju inget att bry sig om. 
så länge det inte rinner ur motorn och lägger sig på marken är det lungt..  läckor är värre så jäkla tråkigt att ligga och torka olja innan man åker in i bes hallen smile  det har man ju gjort några gånger

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SportPilot Ubåtsingenjör
19 oktober 2023 · 7 232 Inlägg

Growe skrev:

SportPilot skrev:
Låter ju nästan som en folkvagn 😳 aja dricker den så mycket så är det skit oavsett

Om det inte är så att den läcker olja

ähh körde nästan ett år med min 850 140hk med spräckt ringland på en cyl.  rykte spridaren och körde.. fyllde på olja då och då..  problemet var att jag köpte olja på biltema så nästan ett år in så hade jag inget oljetryck en morgon.    då gav jag bort den.. smile    den killen fixade motorn  eller rättare sagt han byggde 1motor av 2 trasiga

men att det drar lite olja är ju inget att bry sig om. 
så länge det inte rinner ur motorn och lägger sig på marken är det lungt..  läckor är värre så jäkla tråkigt att ligga och torka olja innan man åker in i bes hallen smile  det har man ju gjort några gånger

Ytterst tveksam till att det var oljans fel 🤣

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mossan1
19 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Growe skrev:
problemet var att jag köpte olja på biltema så nästan ett år in så hade jag inget oljetryck

Javisst, såklart det var Biltemas olja som låg bakom det🤣🤣🤣🤣
Det är det alltid I liknande exempel.
Vi har ju alla sett hur dom står bakom butikerna och kokar ihop egen oljemixtur av grusfylld spillolja, bananskal, getblod och trollkalsonger.

Inte alls så att dom bulkköper från dom stora raffenaderierna....

🤣🤣🤣

mp1974
22 oktober 2023 · 6 Inlägg

simlar skrev:
Motorn är redan slut om den förbränner så mycket olja i mina ögon.

Byt oljefilter en gång per år och tanka olja så håller det så länge det håller.

Slut för att den tar lite olja? Det är nog inte många som håller med dig om det:
-"Du bör därför fråga din bilhandlare hur hög oljeförbrukning som är normal för din bil. Ett ungefärligt referensvärde är 50–250 ml per 1 000 km. Du kan hålla koll på din bils oljeförbrukning genom att regelbundet kontrollera oljenivån."

Min förbrukar ca 300 ml/1000 km. Rätt så nära vad som kan anses normalt.

Senast redigerat av mp1974 (22 oktober 2023)

torsen
22 oktober 2023 · 7 238 Inlägg

Det stora problemet med att inte byta olja, tror jag är att oljan blir allt mer förorenad och surare.
Därmed kan du få problem med att gränsen för tillåtna avgasemissioner överskrids = bilen underkänns.
Personligen byter jag ALLTID olja INNAN besiktningen.
Däremot byter jag bara oljefilter varannan gång jag byter olja.
Kör sedan flera år med LIDL helsyntet 5W40 i alla bilarna.

mp1974
22 oktober 2023 · 6 Inlägg

torsen skrev:
Det stora problemet med att inte byta olja, tror jag är att oljan blir allt mer förorenad och surare.
Därmed kan du få problem med att gränsen för tillåtna avgasemissioner överskrids = bilen underkänns.
Personligen byter jag ALLTID olja INNAN besiktningen.
Däremot byter jag bara oljefilter varannan gång jag byter olja.
Kör sedan flera år med LIDL helsyntet 5W40 i alla bilarna.

Huruvida oljan är köpt på LIDL spelar nog mindre roll, men har oljan du köper rätt klassning för dina bilar?

viccoA
22 oktober 2023 · 3 110 Inlägg

Har oljan i motorn rätt viskositet? Om bilen drar mycket olja kan du prova att byta till GMs egen olja, många bilar med hög oljeförbrukning drar mindre med den oljan.

Lucif3r
22 oktober 2023 · 2 215 Inlägg

I teorin har du ju inte helt fel i tankegången. Problemet är dock att den dåliga oljan inte byts, utan bara späds ut med färsk.
All skit som oljan samlat på sig, som normalt sett följer med ut i tömningen och filterbytet, ligger kvar i motorn och förstör den nya oljan. Filtret kan bara filtrera så mycket innan det antingen slutar filtrera, eller slår tvärstopp. Inget av scenariorna är speciellt nyttigt för motorn, och den redan trötta motorn kan mycket väl klappa igen totalt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

Lucif3r skrev:
I teorin har du ju inte helt fel i tankegången. Problemet är dock att den dåliga oljan inte byts, utan bara späds ut med färsk.
All skit som oljan samlat på sig, som normalt sett följer med ut i tömningen och filterbytet, ligger kvar i motorn och förstör den nya oljan. Filtret kan bara filtrera så mycket innan det antingen slutar filtrera, eller slår tvärstopp. Inget av scenariorna är speciellt nyttigt för motorn, och den redan trötta motorn kan mycket väl klappa igen totalt.

jo det är problemet.. skiten förbränns sällan som oljan gör.. utan den samlas i botten på tråget och det blir mer och mer.. tillslut är det stopp i silen och man har noll oljetryck. sen skitar man ner den nya oljan.. som då kan dra med sig små partiklar genom filter och bryta ner lagrena i motorn. 

nej oljan måste ur då och då..  visst kanske meningslöst att göra byte var 1000mil men en gång om året minst oavsätt mil. 

vet att jag skjuter mig själv i foten eftersom jag själv slarvar extremt med oljebyten smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mp1974
22 oktober 2023 · 6 Inlägg

viccoA skrev:
Har oljan i motorn rätt viskositet? Om bilen drar mycket olja kan du prova att byta till GMs egen olja, många bilar med hög oljeförbrukning drar mindre med den oljan.

Tack! Kanske får testa med det, men oljan är 10W-40 & av rätt variant för motorn. Förvisso Biltemaolja men det tror jag inte har någon reell betydelse.

mp1974
22 oktober 2023 · 6 Inlägg

Lucif3r skrev:
I teorin har du ju inte helt fel i tankegången. Problemet är dock att den dåliga oljan inte byts, utan bara späds ut med färsk.
All skit som oljan samlat på sig, som normalt sett följer med ut i tömningen och filterbytet, ligger kvar i motorn och förstör den nya oljan. Filtret kan bara filtrera så mycket innan det antingen slutar filtrera, eller slår tvärstopp. Inget av scenariorna är speciellt nyttigt för motorn, och den redan trötta motorn kan mycket väl klappa igen totalt.

Min tanke var att byta oljefilter enligt intervall, men köra vidare på oljan. Jag trodde i min enfald att filtret tog ev. partiklar. Man lär sig något varje dag...

mp1974
22 oktober 2023 · 6 Inlägg

Growe skrev:

Lucif3r skrev:
I teorin har du ju inte helt fel i tankegången. Problemet är dock att den dåliga oljan inte byts, utan bara späds ut med färsk.
All skit som oljan samlat på sig, som normalt sett följer med ut i tömningen och filterbytet, ligger kvar i motorn och förstör den nya oljan. Filtret kan bara filtrera så mycket innan det antingen slutar filtrera, eller slår tvärstopp. Inget av scenariorna är speciellt nyttigt för motorn, och den redan trötta motorn kan mycket väl klappa igen totalt.

jo det är problemet.. skiten förbränns sällan som oljan gör.. utan den samlas i botten på tråget och det blir mer och mer.. tillslut är det stopp i silen och man har noll oljetryck. sen skitar man ner den nya oljan.. som då kan dra med sig små partiklar genom filter och bryta ner lagrena i motorn. 

nej oljan måste ur då och då..  visst kanske meningslöst att göra byte var 1000mil men en gång om året minst oavsätt mil.  vet att jag skjuter mig själv i foten eftersom jag själv slarvar extremt med oljebyten smile

Jag är normalt manisk att följa serviceintervallerna, men jag har aldrig haft en bil med ens i närheten av denna oljeförbrukning, så jag har faktiskt aldrig funderat på denna möjligheten förrän jag upptäckte att Opelia suger i sig så mycket juice...
Min f.d. Caddy 2.0 sög i sig 1L mellan bytena på ca 25 000 km. Min gamla diesel-Caddy (MkII) körde jag 15 000 km mellan bytena & behövde aldrig fylla på. Ivecon tog 1L per 20 000 Km. BMW 330:n behövde heller aldrig fyllas på men det är klart den gick kanske bara 15 000 Km per mellan bytena.

Som sagt; jag trodde filtret skulle ta all smuts.

spillolja
22 oktober 2023 · 4 026 Inlägg

Man kanske kan öka oljebytes intervallet från 15000km till 20000km istället
5W-50 olja borde täta bättre än 10W-40

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang