Förslag till pendlarbil

Hjorthqvist
5 november 2023 · 5 Inlägg

Hej!
Jag har flyttat ut till landet med familj och behöver tips på en bil för pendling. Sambon jobbar natt så vi kommer pendla med samma bil. Drygt 2 mil enkel resa. Mitt första boende med garage så jag har tänkt lära mig att utföra enklare arbeten själv smile

50 000-65 000 kr
Billig milpeng
Hyfsat "Älgsäker"

Med dessa krav är jag medveten om att det får bli en kompromiss. Jag har funderat på en Toyota Yaris men undrar hur det är om man har oturen att köra på ett större djur på landsvägen. Vad tänker ni?

skrotad
5 november 2023 · 6 Inlägg

Aldrig ägt en själv men, Opel Astra Sports Tourer 1.7 är både hyfsat snål, säker och med duglig komfort. Under 70 borde en nog kunna hittas.

Senast redigerat av skrotad (5 november 2023)

Utmarks-Loke
5 november 2023 · 5 843 Inlägg

Jag hade nog valt en större och stabilare bil än en Yaris, de funkar bättre i stan än som pendelbil på landet

Mossan1
6 november 2023 · 2 828 Inlägg

Hur plogas vägen?
Trafikverket/kommunen eller mindre vägsamfällighet?

Om det sista bör du ta höjd för att snöröjningen kan dröja rejält. (Av förståeliga skäl, men ändå)

Även vissa kommuner sköter det "sådär" på mindre orter.

Hjorthqvist
6 november 2023 · 5 Inlägg

Mossan1 skrev:
Hur plogas vägen?
Trafikverket/kommunen eller mindre vägsamfällighet?

Om det sista bör du ta höjd för att snöröjningen kan dröja rejält. (Av förståeliga skäl, men ändå)

Även vissa kommuner sköter det "sådär" på mindre orter.

Bra poäng!
Den plogas helt okej sägs det, så en normalhög bil ska räcka

torsen
6 november 2023 · 7 243 Inlägg

Grundtipset är en japansk bil.
Honda, Suzuki, Toyota eller Mazda.
Tycker du ska vidga budgeten till 100.000:- eller ännu hellre 150.000:-.
Tyvärr är Toyota Corolla/Auris övervärderade, för att de är så bra(men också tråkiga), annars prio 1.

Hjorthqvist
6 november 2023 · 5 Inlägg

torsen skrev:
Grundtipset är en japansk bil.
Honda, Suzuki, Toyota eller Mazda.
Tycker du ska vidga budgeten till 100.000:- eller ännu hellre 150.000:-.
Tyvärr är Toyota Corolla/Auris övervärderade, för att de är så bra(men också tråkiga), annars prio 1.

Ja, Toyota är intressant. Sambon har en Volvo V60 disel från 2010 och den verkar falla isär bit för bit. Jag vet inte varför dock roll

Du tänker en högre budget på grund av säkerhetsskäl?

Senast redigerat av Hjorthqvist (6 november 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang