Slavcylinder?

Rallle
7 november 2023 · 8 Inlägg

Tjena igår så slutade kopplingen att ta helt, den blev helt slapp. Gäller en Volvo 945 1994 hydraulisk koppling. Såg då att det började droppa lite ifrån slavcylindern när kopplingspedalen var intryckt, har haft ett liknande problem innan när min kopplingslang hade gått sönder men det löste sig då efter att ha lagat kopplingslang och trycks fram och tillbaka på armen som slavcylindern trycker ut på, men nu känns det som att armen går att röra fritt när den är tillbaka tryckt . När man trycker armen emot slavcylinder för hand och trycker ner kopplingspedalen så trycker den ut på armen men pedalen e fortfarande slapp.
Vill även tillägga att damasken verkar ha spruckit på ena änden . Har lite bilder och videos men verkar inte kunna ladda upp dom här.
Vad kan det vara som behövs bytas?

zemet
7 november 2023 · 4 044 Inlägg

Har du tur så är det bara packningarna på slavcylindern som behöver bytas.
Jag har dock aldrig varit med om att dom ger sig utan att kolvern i slavcylindern presstas för långt ut och att kopplingsgaffeln sedan nyper packningarna när kolven pressas tillbaka.

Jag skulle tro att din kopplingsgaffel är utsliten vilket gör att slavcylindern får för lång slaglängd.

Det är ganska vanligt att "örat" som slavcylindern sitter fast i spricker och flexar. Det skulle också kunna vara orsaken till ditt problem.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang