Vatten i mängder i kupen, Audi A1 År 2011

tessifess
10 november 2023 · 10 Inlägg

Jag upptäkte igår att det är vatten i mängder under förarstolen o mattan bakom förarsätet badar i vatten, tog bort mattor o använde en massa svampar o fick bort mycket vatten ca 3 liter. Men upptäckte att under förarsätet så när jag tog bort den sista mattan att det fanns en plast lock o när jag lyfte på den så var det en jäkla massa vatten där oxå + att det är en kontakt där.  Om jag förstått det rätt så är det en kontakt som går till värmen i stolarna. Har försökt att rensa avriningen under fram rutan, där var det en del svart klägg men inga blad. Dock hade jag inga verktyg för att lossa o ta bort vindrutetorkarna så jag kunde få bort hela plast höljet. Förklarar säkert som en kratta men jag hoppas att ni förstår. Varnings lampan för airbagen lyser oxå.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 november 2023 · 14 075 Inlägg

tessifess skrev:
Jag upptäkte igår att det är vatten i mängder under förarstolen o mattan bakom förarsätet badar i vatten, tog bort mattor o använde en massa svampar o fick bort mycket vatten ca 3 liter. Men upptäckte att under förarsätet så när jag tog bort den sista mattan att det fanns en plast lock o när jag lyfte på den så var det en jäkla massa vatten där oxå + att det är en kontakt där.  Om jag förstått det rätt så är det en kontakt som går till värmen i stolarna. Har försökt att rensa avriningen under fram rutan, där var det en del svart klägg men inga blad. Dock hade jag inga verktyg för att lossa o ta bort vindrutetorkarna så jag kunde få bort hela plast höljet. Förklarar säkert som en kratta men jag hoppas att ni förstår. Varnings lampan för airbagen lyser oxå.

Är det vatten eller glykolvatten?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
tessifess
10 november 2023 · 10 Inlägg

Bara vatten ingen glykolvatten.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2023 · 13 749 Inlägg

googla runt på audi a1 water leak  och lite sånt och se vad som dyker upp..   det är säkert något standard fel...

ecu sitter väll i motorutrymmet tack och lov..  men det är vanligt att det rinner in via kupefläkten på nästan alla bilar när avrinningen blir täppt i torkardiket

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
tessifess
11 november 2023 · 10 Inlägg

Jag har kollat runt på google men så kom på att ni här inne kan det mesta smile

Low
11 november 2023 · 3 314 Inlägg

Sök på youtube fick upp denna: https://youtube.com/shorts/orw_6oJNqpQ? … iG9ug1_7j6

Finns säkert fler ställen.

Mossan1
11 november 2023 · 2 836 Inlägg

Ofta när det regnar inni bilar är det fullt av skräp vid dräneringen i torkardiket så avrinningarna är täta. Då kommer det in via luftintagen.

VAG har en ovana att placera CAN moduler under "Fejk-golvet" som mycket snart får problem om dom blir våta. Sådant som styr centrallås, stolar, osv brukar vara där. Kontakter till sidoairbags osv... säkert varför lampan lyser.

tessifess
11 november 2023 · 10 Inlägg

Har kollat runt på youtube o fått en del tips. Har testat om bilen tar in vatten via framrutan det gör den inte. Måste skaffa mig verktyg så jag kan ta bort vindrutetorkarna så jag kommer under torkardiket eller vad plastdelen heter. Det är svart gegga men jag kommer inte åt mer än en decimeter ungefär. Det ska finnas avrinningshål under batteriet oxå samt under hjulhuset på höger bak som kan vara igenkläggade. Är det nån som vet om det finns nått schema över var alla avrinnings hål sitter, kan det heta spränskiss ? Det är väldigt lite beskivet om A1 mest info om A4. Tror ni att det går att få bort o torka upp så att Airbag lampan slocknar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 november 2023 · 17 509 Inlägg

Nu vet inte jag var enheten som styr airbag sitter men under förarstol är inte ovanligt. I så fall så kan du gissa hur den mår...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
11 november 2023 · 5 753 Inlägg

Verktyg för att ta bort vindrutetorkarna??? Är det inte bara en liten svart "plastplupp" , som petas bort med en skruvmejsel och under plastpluppen en 13mm mutter och sen lirkar man bara upp /bort torkarna...som på min gamla Audi 100-89?!
Behövs inga specialverktyg!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 november 2023 · 17 509 Inlägg

jaka54 skrev:
Verktyg för att ta bort vindrutetorkarna??? Är det inte bara en liten svart "plastplupp" , som petas bort med en skruvmejsel och under plastpluppen en 13mm mutter och sen lirkar man bara upp /bort torkarna...som på min gamla Audi 100-89?!
Behövs inga specialverktyg!

Märk gärna ut med tejp på vindrutan var torkarna ligger i viloläge

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
12 november 2023 · 7 249 Inlägg

Läser med förvåning tråden.
Har inte ALLA bilar nu för tiden dräneringen av torkardiket medels slang som mynnar ut UTANFÖR kupén?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 november 2023 · 13 749 Inlägg

torsen skrev:
Läser med förvåning tråden.
Har inte ALLA bilar nu för tiden dräneringen av torkardiket medels slang som mynnar ut UTANFÖR kupén?

jo.. men frisklufts intaget sitter ju i torkardiket på samtliga bilar.. så länge jag kan minnas..  vilket gör att NÄR det blir stopp så rinner det in genom fläkten elcentraler och dyligt som dom placerat där..

ofast dessutom jävligt svårt att komma åt och göra rent.. 

ju moderna bil ju mindre plats för avrinningen..

det behövs inte många års smalande av löv för att det ska bli stopp. 
och oftast sitter det totalt omöjligt till att göra rent från utlopps sidan. så man måste ta det uppifrån och försöka få bort stoppet.  eller plock av halva fronten på bilen för att komma åt avrinngen som i regel sitter innanför framskärmarna..  blir inte bättre med taklucka då har man ännu ett ställe där vattnet samlas..    derför jag kallar det läcklucka för det är tamefan stopp där på alla bilar..

vilket kan ge ett trevligt vinterbad när man gör en hård inbromsning.  och förstörda innertak..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
tessifess
18 november 2023 · 10 Inlägg

Exakt så är det Growe, har läst mängder på nätet nu o det är precis så som du skriver. Det är konstigt att inte flera Audi ägare reagerar för det är ju ett fel som varjefall jag inte viste om.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november 2023 · 13 749 Inlägg

tessifess skrev:
Exakt så är det Growe, har läst mängder på nätet nu o det är precis så som du skriver. Det är konstigt att inte flera Audi ägare reagerar för det är ju ett fel som varjefall jag inte viste om.

alla vag bilar har samma problem..   
även andra märken.. men vag är vanligast

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
tessifess
18 november 2023 · 10 Inlägg

Vad betyder Vag smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november 2023 · 13 749 Inlägg

tessifess skrev:
Vad betyder Vag smile

en förkortning som används hos Vw Audi Seat Skoda   det är samma platformar mellan märkena och delarna passar i regel rätt över  bara man håller sig till samma platform. 

tex 
Polo 6r
Audi a1
Seat Ibiza
Skoda fabia
har samma platform..  så tex hjuluppgängningar bromsar motorer och växelådor är samma över alla plattformar med små undantag..   

men tex kan du ta en motor från en Polo wrc 2.0tfsi  och montera i en Skoda fabia 1.2 och den kommer passa rätt i man tar bara med alla fästen från polon så är det bara att skruva i ..


det är rätt stora fördelar men det betyder oxå att många problem följer med genom alla deras bilar som har samma plattform..


men nu har tex vag haft problem sen 90talet med att vatten samlas i torkardiket..   förr satt alltid styrboxarna där men det har dom iallfall lärt sig att flytta in i motorutrymmet.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
krambriw
18 november 2023 · 432 Inlägg

tessifess skrev:
Vad betyder Vag smile

Volkswagen Aktiengesellschaft

Tyskt aktiebolag alltså

Senast redigerat av krambriw (18 november 2023)

tessifess
22 november 2023 · 10 Inlägg

Aha tack för svar smile

Curse
23 november 2023 · 687 Inlägg

jaka54 skrev:
Verktyg för att ta bort vindrutetorkarna??? Är det inte bara en liten svart "plastplupp" , som petas bort med en skruvmejsel och under plastpluppen en 13mm mutter och sen lirkar man bara upp /bort torkarna...som på min gamla Audi 100-89?!
Behövs inga specialverktyg!

Har man inte verktyg för att lossa en 13mm mutter, så hamnar man införskaffa verktyg för ändamålet. Enklare än så är det inte.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang