Vibrationer qashqai + 2

Anna434
18 november 2023 · 6 Inlägg

Har problem med vibrationer i bilen när jag gasar. Släpper jag gasen slutar vibrationerna detsamma om friläge läggs i.
Vibrationerna blir värre i högre hastigheter över 70km/h.
Har lämnat in bilen på verkstad och de finner inga fel.
• Motorn sitter fast
• däcken är runt flyttade
• bytt från sommar- till vinterdäck.
• Drivaxeln är kollad

Nu saknar vi idéer om vad det kan vara, någon som stött på samma problem?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 november 2023 · 17 509 Inlägg

Automatlåda?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november 2023 · 13 749 Inlägg

lådorna är stora problem på dom där om det är automat.. 

sen om det vibrerar pga det vete tusan..

annars är det ju inre knutar som brukar göra att dom vibrerar rent allmänt när det gäller bilar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 november 2023 · 17 509 Inlägg

Jo. Jag tror felet är här:
https://www.hotcars.com/heres-the-terri … ll-nissan/

Är det automat så rekommenderar jag TS att inte ta några längre utflykter och teckna en assistansförsäkring.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Anna434
19 november 2023 · 6 Inlägg

Det är ingen automat utan en manuell växellåda

Anna434
19 november 2023 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Automatlåda?

Nej det är en manuell

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 november 2023 · 13 749 Inlägg

när du kör med växel i och går mellan belastning och inte belastning ändras vibrationerna?   tex vibrarar det när man släpper gasen och när man gasar på men när man ligger mitt i mellan gas och motorbroms så slutar det?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Anna434
19 november 2023 · 6 Inlägg

Growe skrev:
när du kör med växel i och går mellan belastning och inte belastning ändras vibrationerna?   tex vibrarar det när man släpper gasen och när man gasar på men när man ligger mitt i mellan gas och motorbroms så slutar det?

Det vibrerar bara när man gasar, släpper man gasen slutar vibrationerna. Även om man gasar upp och rullar på friläge försvinner vibrationerna.
Det vibrerar som mest i uppförsbacke.

Mossan1
19 november 2023 · 2 836 Inlägg

Det kan ju också vara ett fäste till avgasröret så det ligger mot karrossen i vissa lägen.  Låter mer än vibrerar dock.

Är den en 2wd eller 4wd?
Dom där finns som både och.

I alla fall första karrossen av Qashqai kan stänga av elektroniken till 4wd så allt för bakhjulsdriften rullar med bara.  Ett vred med 2wd, auto 4wd och 4wd Lock. 
Kanske Qashqai II har också, vet ej.

Intressant i så fall är om det påverkar med 2wd vs 4wd.  (4wd Auto)

Med manuell finns ju anledning att ha den kvar.  Rätt ok bil.

CVT modellerna (som löjligt nog imiterar växlingar) skulle Nissan/Renault tvingas återköpa banne mig. Urusla, och vibrationer är ett typtecken på närstående ras.

Senast redigerat av Mossan1 (19 november 2023)

Anna434
19 november 2023 · 6 Inlägg

Det är en 2wd och en av de bästa bilar vi haft så det känns tråkigt att inte kunna åtgärda felet.
Vibrationerna känns mer fram än bak i bilen så det känns som att vibrationerna uppstår i den främre delen av bilen.

Funderar själv på om det kan vara smuts eller beläggningar i bensintanken, fick byta den övre delen av bensin ”röret” då bilen läckte bensin när vi tankade. Någon som har erfarenhet av detta?

Mossan1
20 november 2023 · 2 836 Inlägg

Anna434 skrev:
Det är en 2wd och en av de bästa bilar vi haft så det känns tråkigt att inte kunna åtgärda felet.
Vibrationerna känns mer fram än bak i bilen så det känns som att vibrationerna uppstår i den främre delen av bilen.

Funderar själv på om det kan vara smuts eller beläggningar i bensintanken, fick byta den övre delen av bensin ”röret” då bilen läckte bensin när vi tankade. Någon som har erfarenhet av detta?

Med 2wd försvinner MÅNGA potentiella felkällor.

Smuts i tanken, då skulle den misstända i så fall. Upplevas som skakningar? Jovars, men så kraftiga att det känns i bilen och så många skulle TROLIGEN sätta felkod. = lysande motorlampa.
Just bränslebrist sätter inte felkod i sig självt, utan isf på symptomen.

Men 100% omöjligt är det inte.

Bensin eller dieselmotor?
Du skriver "bensin"tanken, men...

Anna434
20 november 2023 · 6 Inlägg

Mossan1 skrev:

Anna434 skrev:
Det är en 2wd och en av de bästa bilar vi haft så det känns tråkigt att inte kunna åtgärda felet.
Vibrationerna känns mer fram än bak i bilen så det känns som att vibrationerna uppstår i den främre delen av bilen.

Funderar själv på om det kan vara smuts eller beläggningar i bensintanken, fick byta den övre delen av bensin ”röret” då bilen läckte bensin när vi tankade. Någon som har erfarenhet av detta?

Med 2wd försvinner MÅNGA potentiella felkällor.

Smuts i tanken, då skulle den misstända i så fall. Upplevas som skakningar? Jovars, men så kraftiga att det känns i bilen och så många skulle TROLIGEN sätta felkod. = lysande motorlampa.
Just bränslebrist sätter inte felkod i sig självt, utan isf på symptomen.

Men 100% omöjligt är det inte.

Bensin eller dieselmotor?
Du skriver "bensin"tanken, men...

Bensin.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang