Förbrukning vw transporter

Kiruna01
19 november 2023 · 2 Inlägg

Tjenare, har köpt mig en transporter och tycker förbrukningen ligger högt.

Det är en 2017 med 140hk (ej adblue)
Manuell
4motion
Nokian dubbdäck
Lastad med ca 600kilo

Enligt förddatorn ligger jag på 0.95.
Men räknat själv vid tankning och kommer fram till 1.2 liter/mil senaste 2 tankarna

Kör dieselvärmaren varje morgon. Blir mycket korta sträckor i stan men senaste tanken en hel del långkörning, dock i kallt väder (-30)

Tror ni att det är något galet med bilen? Eller är det bara bita i och betala?

Brådhis * Voff voff *
20 november 2023 · 10 290 Inlägg

Jag körde förut i jobbet en Transporter -13 med DSG, 180 hk och fyrhjulsdriften. Konstant lastad till maxlast.

Jag låg på 0,9-1,1 vid normal körning och något mer med 2,5 ton på kroken.

Så lite högt låter det om du nu inte bara kör kortsträckor och dieselvärmare. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
simlar
20 november 2023 · 5 534 Inlägg

Färddatorn är oftast en glädjemätare så att den visar ca 1dl under verklig förbrukning är normalt, speciellt när du kör parkeringsvärmaren då den förbrukningen inte räknas på färddatorn.

Låter som helt normal förbrukning när du kör p-värmare samt mycket korta körningar och en del landsväg.

Landsväg över 90-100km/h sticker förbrukningen iväg rejält när det är så stor bil.

Commonrail-motorer är även märkbart känsligare på yttertemp när det gäller förbrukningen jämfört med äldre motorer.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Kiruna01
28 november 2023 · 2 Inlägg

Tjenare, har nu senaste tanken dragit 1,07l/mil. 90% långkörning med farthållaren på 90, inte speciellt kallt. Ca 10-15 minus.

Så mycket borde den inte dra.

Körde även en sväng när soppalampan lös (dieselvärmaren startar ej). Och då ville den inte gå upp i 90 grader trots ganska lång körsträcka. Steg till ca 80 vid gaspådrag, motorbroms eller tomgång så sjönk tempen ner till ca 60grader. Gick att få upp den i 90 om man varvade ordentligt, men sjönk så fort jag växlat upp. Ca -10 ute, borde väl orka bli varm då även utan dieselvärmare?

Min tanke är att någonting är galet som gör att dieselvärmaren behöver gå orimligt mycket och hårt.

Vad tror ni?

xXSammy
28 november 2023 · 6 580 Inlägg

Dieselvärmaren på moderna bilar är en tillsatsvärmare, utan den så kommer den inte nå "drifttemperatur" vid kallt väder

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang