Kapa fjädrar fram

NollKoll69
26 november 2023 · 49 Inlägg

Tja hur funderingar på att kapa fjädrar fram, går de? Hur gör jag? Vad ska jag tänka på? Tips mottages gärna!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2023 · 17 524 Inlägg

NollKoll69 skrev:
Tja hur funderingar på att kapa fjädrar fram, går de? Hur gör jag? Vad ska jag tänka på? Tips mottages gärna!

Kapade fjädrar: Bilen får en väghållning som en vrålpackad sköldpadda på en skateboard. Bra. Då är du lätt att köra ifrån.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
doktorduett
26 november 2023 · 364 Inlägg

varför ska du kapa ?
det finns ju sänknings sats att köpa, så gör normalt folk
kapa hör till den tiden då det inte fanns tillgång till sänknings fjädrar
gör om gör rätt

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2023 · 17 524 Inlägg

doktorduett skrev:
varför ska du kapa ?
det finns ju sänknings sats att köpa, så gör normalt folk
kapa hör till den tiden då det inte fanns tillgång till sänknings fjädrar
gör om gör rätt

Vi har en bil med HR-kit. Sänkt ca 4 cm. Kit, dämpare och 4-hjulsintällning dyngade väl på 20k. Där är nog problemet. Men bra blev det. Har aldrig vågat köra på fullt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2023 · 13 754 Inlägg

Hybrid_ skrev:

doktorduett skrev:
varför ska du kapa ?
det finns ju sänknings sats att köpa, så gör normalt folk
kapa hör till den tiden då det inte fanns tillgång till sänknings fjädrar
gör om gör rätt

Vi har en bil med HR-kit. Sänkt ca 4 cm. Kit, dämpare och 4-hjulsintällning dyngade väl på 20k. Där är nog problemet. Men bra blev det. Har aldrig vågat köra på fullt.

även ett billigt ebaykit med dämpare och fjädrar för någon tusenlapp gör stor skillnad mot orginal grejer som suttit i 10år. 

så man behöver inte köpa dyra grejer för att endå få en helt okej bil. 

har monterat ett antal billiga kit  och alltid varit överaskad hur bra det fungerat.   bra väghållning men samtidigt inte okörbart..

då är min Arosa betydligt jobbigare att åka i den är STENHÅRD! ihop med 185/35  så är bilen allt utom bekväm men väldigt bra väghållning och ligger grymnt på vägen utan att för den delen vara studsig.   men som sagt det är njurbältes varning   jag personligen älskar att man har mer väghållning än mod..

jag har aldrig fått den att understyra på vanlig väg..

där sitter det ju golf3 vr6 fjäderben gula koni och en 60/40 sats.  väldigt bra väghållning.. 

men hade ju innan billigare dämpare tror satsen gick på 1250kr inkl frakt 2006   och även då var det bra väghållning men lite mjukare ihop med 15" hjul blev det lite högre profil 


har haft chassikitt på
volvo 940
volvo 855
volvo 854
Vw Golf mk2
Seat Arosa.   och lätt värt varje krona.   
det har handlat om mellan 1250-3500kr för ett kitt med dämpare och fjädrar till dom bilarna.
har fotfarande kvar kittet till 940 smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
NollKoll69
26 november 2023 · 49 Inlägg

Hybrid_ skrev:

NollKoll69 skrev:
Tja hur funderingar på att kapa fjädrar fram, går de? Hur gör jag? Vad ska jag tänka på? Tips mottages gärna!

Kapade fjädrar: Bilen får en väghållning som en vrålpackad sköldpadda på en skateboard. Bra. Då är du lätt att köra ifrån.

Går ma gymnasie och har bil så blir de inte mycket pengar kvar till ”styling” osv

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2023 · 13 754 Inlägg

NollKoll69 skrev:

Hybrid_ skrev:

NollKoll69 skrev:
Tja hur funderingar på att kapa fjädrar fram, går de? Hur gör jag? Vad ska jag tänka på? Tips mottages gärna!

Kapade fjädrar: Bilen får en väghållning som en vrålpackad sköldpadda på en skateboard. Bra. Då är du lätt att köra ifrån.

Går ma gymnasie och har bil så blir de inte mycket pengar kvar till ”styling” osv

men sen när du kapat fjädrarna får en 2a på bes så lär du åtgärdada det då åker du endå på att köpa nya grejer..  så det finns ingen genväg..  tro mig jag testade sånt där när jag var yngre och det slutade alltid i en mer eller mindre katastrof med väldigt få undantag..  att kapa fjädrarna resulterade bara i en massa skruvande när det var bes dags..   

och det blev bara dyrt till ingen nytta..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
doktorduett
27 november 2023 · 364 Inlägg

lollol

NollKoll69 skrev:

Hybrid_ skrev:

NollKoll69 skrev:
Tja hur funderingar på att kapa fjädrar fram, går de? Hur gör jag? Vad ska jag tänka på? Tips mottages gärna!

Kapade fjädrar: Bilen får en väghållning som en vrålpackad sköldpadda på en skateboard. Bra. Då är du lätt att köra ifrån.

Går ma gymnasie och har bil så blir de inte mycket pengar kvar till ”styling” osv

har man inga pengar är det kanske bättre att skita i det, eller skaffa en sugar daddy  lollol

Mack Forum- och sitemoderator
27 november 2023 · 26 167 Inlägg

NollKoll69 skrev:

Hybrid_ skrev:

NollKoll69 skrev:
Tja hur funderingar på att kapa fjädrar fram, går de? Hur gör jag? Vad ska jag tänka på? Tips mottages gärna!

Kapade fjädrar: Bilen får en väghållning som en vrålpackad sköldpadda på en skateboard. Bra. Då är du lätt att köra ifrån.

Går ma gymnasie och har bil så blir de inte mycket pengar kvar till ”styling” osv

Det är ingen rättighet att ha bil när man går på gymnasiet..eller alls för den delen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Brådhis * Voff voff *
27 november 2023 · 10 291 Inlägg

Så illa är det faktiskt inte... Har också kapat fjädrar för 20+ år sedan och kapar man inte bort allt för mycket så går det faktiskt att både köra och besiktiga. wink

Men jag hade, med 20+ års facit på hand, helt klart hellre letat upp en uppsättning begagnade sänkfjädrar. Borde kosta under tusenlappen utan problem. Så det får nog bli min rekommendation ändå i slutänden. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 november 2023 · 13 754 Inlägg

Brådhis skrev:
Så illa är det faktiskt inte... Har också kapat fjädrar för 20+ år sedan och kapar man inte bort allt för mycket så går det faktiskt att både köra och besiktiga. wink

Men jag hade, med 20+ års facit på hand, helt klart hellre letat upp en uppsättning begagnade sänkfjädrar. Borde kosta under tusenlappen utan problem. Så det får nog bli min rekommendation ändå i slutänden. wink

inte fasen går det att sitta i en 240 med 3varvkapade smile   det är försiktigt enligt mig ;-)

kapade jag fjädrar på en 240 så var det 3varv som rök direkt innan någon ens hann säga något..


sen fick man stå där och byta fjädern vid bes i vanlig ordning.   smile
men man hade rätt bra rutin på den tiden...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zemet
27 november 2023 · 4 047 Inlägg

Det går bra att kapa org fjädrar. Om det bara skall se coolt ut så funkar det ju bra:)

Fjädern måste dock sitta kvar i sitt säte.

Så man får svetsa fast eller sätta en rörklammer eller dylikt i fjäderskålen om man kapar för mycket.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
MrHyde
27 november 2023 · 656 Inlägg

zemet skrev:
Det går bra att kapa org fjädrar. Om det bara skall se coolt ut så funkar det ju bra:)

Fjädern måste dock sitta kvar i sitt säte.

Så man får svetsa fast eller sätta en rörklammer eller dylikt i fjäderskålen om man kapar för mycket.

Du menar väl inte på fullaste allvar att du sitter och tipsar nån om att svetsa i en fjäder?!?

Live long, and prosper.
zemet
27 november 2023 · 4 047 Inlägg

MrHyde skrev:

zemet skrev:
Det går bra att kapa org fjädrar. Om det bara skall se coolt ut så funkar det ju bra:)

Fjädern måste dock sitta kvar i sitt säte.

Så man får svetsa fast eller sätta en rörklammer eller dylikt i fjäderskålen om man kapar för mycket.

Du menar väl inte på fullaste allvar att du sitter och tipsar nån om att svetsa i en fjäder?!?

Som jag sa så om man bara vill att det skall se coolt ut och man vill klara bes så är det ett sätt att göra det på.
Vill man förbättra prestandan på bilen så är det inte rätt väg att gåsmile


Sen så svetsar man ju väldigt lokalt i fjädern, det är ju knappast som att hela fjädern blir glödhet och tappar sina egenskaper.

Jag och flera kompisar gjorde detta när vi var unga och dumma, det fungerade utmärkt:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
jaka54
27 november 2023 · 5 768 Inlägg

Varför kapa fjädrarna?? Är det bara för att det ser häftigt ut???

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 november 2023 · 13 754 Inlägg

jaka54 skrev:
Varför kapa fjädrarna?? Är det bara för att det ser häftigt ut???

om man vill vara frän så åker man lågt med bra fjäderväg och väghållning..  en uppsättning bc racing coils fixar det.. då har man allt så bra som bara går att få det.. men som sagt det är ju knappt så en arbetande gamling har råd med sånt smile om man inte gör som alla andra tar det på avbetalning smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
uhlin
27 november 2023 · 2 834 Inlägg

Growe skrev:

jaka54 skrev:
Varför kapa fjädrarna?? Är det bara för att det ser häftigt ut???

om man vill vara frän så åker man lågt med bra fjäderväg och väghållning..  en uppsättning bc racing coils fixar det.. då har man allt så bra som bara går att få det.. men som sagt det är ju knappt så en arbetande gamling har råd med sånt smile om man inte gör som alla andra tar det på avbetalning smile

Nja.... Vill man va "frän" så behåller man nog bilen original vad gäller fjädrar.  Jag tror nog tillverkaren av bilen har bättre koll på höjd/väghållning än sänkningssatser.

Men var och en får göra som dom vill självklart. En del rycker ju fjädrarna....huga.......

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 november 2023 · 13 754 Inlägg

uhlin skrev:

Growe skrev:

jaka54 skrev:
Varför kapa fjädrarna?? Är det bara för att det ser häftigt ut???

om man vill vara frän så åker man lågt med bra fjäderväg och väghållning..  en uppsättning bc racing coils fixar det.. då har man allt så bra som bara går att få det.. men som sagt det är ju knappt så en arbetande gamling har råd med sånt smile om man inte gör som alla andra tar det på avbetalning smile

Nja.... Vill man va "frän" så behåller man nog bilen original vad gäller fjädrar.  Jag tror nog tillverkaren av bilen har bättre koll på höjd/väghållning än sänkningssatser.

Men var och en får göra som dom vill självklart. En del rycker ju fjädrarna....huga.......

en del bryr sig om komfort och sånt trams..   och det ska vara praktiskt..  det enda krav jag har är att jag ska kunna köra över en vägbula i 30km/h utan att bilen går sönder resten är rätt oviktigt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang