Citroen Jumper 2,2 HDI 2007 startproblem.

edvarno
26 november 2023 · 3 Inlägg

Hej!
Köpte en Citroen Jumper 2,2 HDI 2007 som är campinginredd. Är ju samma motor som i Peugeot Boxer. Fick den till ett bra pris pga. att den inte alltid startade. När vi var där och provkörde samt när vi hämtade den startade den utan problem (notera att jag inte tänkte på om den var varm). Parkerades och stod i en vecka innan vi skulle flytta på den igen. Då startar den inte.

Det som händer är att startmotorn går men inte den startar inte. Det vi har provat är:
1. Ladda batteriet
2. Rengöra kontaktstift till alla tändingsdelar.
3. Fyllt upp med mer diesel (om pumpen inte orkade få upp de sista 15 literna.

Tidigare ägare sa att han fick igång den om han stod i typ 10 min och försökte. Då hade han ström från en annan bil.

Jag hör att bränslepumpen går så känns som att bilen får diesel. Startmotorn är även bytt av tidigare ägare. Även 3 av 4 glödstift.

Vad tror ni detta kan vara? Mina idéer är följande.
1. Glödstiftrelä
2. Fukt i bränslet
3. Batteriet inte orkar trots att det är laddat. (borde inte vara så, är endast 2 år gammalt).

Vad tror ni? Några tips eller någon som har haft liknande problem?

Volvo 854-512 S 2,5 "Den första volvon" (1995)
Jesper328
26 november 2023 · 2 379 Inlägg

Provat med startgas?
En modernare diesel skall start utan större problem ner mot -15c om glödstiften är defekta.

Hur som helst.
Du behöver koppla in en dator och kontrollera lite olika värden vid startförsök.
Främst;
Bränsletryck - bör vara 200-300 Bar
Motorvarvtal - bör vara runt 200rpm
Aktuell insprutningsmängd (inte alla motorstyrdon som visar detta)
Läge på spjällhuset.

Dieslar har ett spjällhus för att bland annat reglera luftflödet när EGR-ventilen är aktiv.
Normalt skall detta vara öppet tills EGR'en är aktiv, men det stängs när du stänger av motorn för att få förhindra skak och rusk (även för att strypa luftflödet om motorn börjar rusa p.g.a att den käkar olja).
Hursomhelst, jag har sett flertalet gånger att dieslar inte startar under vinterhalvåret MEN de startar utan problem när de har stått i verkstan en timma.
Min teori är att kondens bildas i laddluftkylaren, och denna kondens följer med upp till spjällhuset.
När bilen är avstängd så fryser kondensen och låser spjället i stängt läge.
Spjället skall öppna och stänga en eller ett par gånger när tändningen vrids på, så det kanske lyckas frigöra sig själv efter upprepade startförsök varpå bilen startar.

Kan vara nåt att titta på om du saknar diagnosutrustning som kan läsa aktuella värden.

Senast redigerat av Jesper328 (26 november 2023)

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2023 · 13 749 Inlägg

egr fel kan göra så där ibland..   

men skulle göra som ovanstånde kolla bränsletryck och sånna saker..   för tappar den trycket och det rinner tillbaka pga en läckande spridare eller dylikgt så är det ingen lek att få upp trycket igen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
27 november 2023 · 7 294 Inlägg

jag TIPPAR på backventil, prova att lufta den innan du startar,, slangar bör sitta fram på hö sida,, om det är samma psa motor som sitter i Ford mondeo, om den startar lätt efter luftning så montera en egen backventil, det gjorde jag med en 2,0 tdci,, å den funkar fint smile

ps jag använde en tryckluft luftning för bromsar, köpt på feltema wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang