Vad fick du som ny/yngst mest arbeta med på bilverkstaden?

torsen
3 december 2023 · 7 264 Inlägg

Eftersom jag började min bana på en lastbilsverkstad fick jag mest arbeta med bromsar.
Till att börja med dagarna i ända borra ur rörnitarna ur bromsbackarna.
Kapa till passande lämpliga bromsband.
Förborra bromsbanden.
Nita fast banden på backarna.
Ett väldigt smutsigt jobb.

Vad fick du göra?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 december 2023 · 13 752 Inlägg

torsen skrev:
Eftersom jag började min bana på en lastbilsverkstad fick jag mest arbeta med bromsar.
Till att börja med dagarna i ända borra ur rörnitarna ur bromsbackarna.
Kapa till passande lämpliga bromsband.
Förborra bromsbanden.
Nita fast banden på backarna.
Ett väldigt smutsigt jobb.

Vad fick du göra?

oj det var inte i går det kan jag tänka mig smile

jag har ju aldrig "jobbat" som mekaniker igentligen.. 

utan alltid bara hjälpt kompisar på deras verkstäder när dom har mycket att göra.   jag har något så ovanligt som väldigt långt tålmod och en jävla massa tur. så när det är något riktigt jäkligt så får jag hoppa in.

men hade praktik på en skrot när jag var runt 15-17bast minns inte exakt men över 15 eftersom jag minns mopedfärderna på vintern dit.
då fick jag dubba däck..   dagarna i ända.   har dock bara väldigt svagt minne av det men det är så när man gör något jäkligt tråkigt.  jag trodde jag skulle få skrota bilar slita ut motorer och sånna saker som jag var van att göra smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
3 december 2023 · 2 382 Inlägg

Mitt absolut första jobb på en verkstad var att montera regplåtar på (om jag minns rätt) en Dart -72.
Annars var det ju bromsar och service som det oftast blir för den yngste. smile

Vid senaste anställningsintervjun år 2018 så sa jag helt enkelt att om de har tänkt att jag bara ska stå och hållas med bromsar och service så är jag inte intresserad av tjänsten.
Visst får man göra sånt också, men får man endast stå med sånt så kan man lika gärna stå på någon postterminal och hiva paket. smile

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 december 2023 · 13 752 Inlägg

Jesper328 skrev:
Mitt absolut första jobb på en verkstad var att montera regplåtar på (om jag minns rätt) en Dart -72.
Annars var det ju bromsar och service som det oftast blir för den yngste. smile

Vid senaste anställningsintervjun år 2018 så sa jag helt enkelt att om de har tänkt att jag bara ska stå och hållas med bromsar och service så är jag inte intresserad av tjänsten.
Visst får man göra sånt också, men får man endast stå med sånt så kan man lika gärna stå på någon postterminal och hiva paket. smile

jo det är väll där alla börjar..  det är ju igentligen lite bakvänt.   man borde sätta dom på svårare jobb så dom lär sig något.  att stå och byta olja och belägg och skivor hela dagen lär man sig inte ett skit av och man behöver inte slösa en mekaniker på det man kan likagärna ta städaren till sånna jobb smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
sollu
3 december 2023 · 423 Inlägg

Fick en förfrågan om jag skulle jobba på en verkstad i somras Men jag sa nej. Nu började studera som bilmekanikern. Verkstaden som frågade mig tidigare sagt att jag kan göra praktik hos dom. Nu byter bromsar, serva massa kommun/privata bilar, byte svänghjul särskilt vw bilar. Vattenpump, läsa felkod o.s.v.  om det bli lite knepigt bara fråga personalen. Hotar  en del arbete och när en del fuskar där.

Senast redigerat av sollu (3 december 2023)

Jesper328
3 december 2023 · 2 382 Inlägg

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Mitt absolut första jobb på en verkstad var att montera regplåtar på (om jag minns rätt) en Dart -72.
Annars var det ju bromsar och service som det oftast blir för den yngste. smile

Vid senaste anställningsintervjun år 2018 så sa jag helt enkelt att om de har tänkt att jag bara ska stå och hållas med bromsar och service så är jag inte intresserad av tjänsten.
Visst får man göra sånt också, men får man endast stå med sånt så kan man lika gärna stå på någon postterminal och hiva paket. smile

jo det är väll där alla börjar..  det är ju igentligen lite bakvänt.   man borde sätta dom på svårare jobb så dom lär sig något.  att stå och byta olja och belägg och skivor hela dagen lär man sig inte ett skit av och man behöver inte slösa en mekaniker på det man kan likagärna ta städaren till sånna jobb smile

Hahaha, man skall aldrig underskatta städarn. smile
Men ja, ett arbete måste vara tillfredsställande annars kan man lika gärna ta vilket dynggöra som helst.
Ge dem ett par veckor för att komma in i hur respektive verkstad fungerar, och sen kan man slänga på mer avancerade jobb för att se om de klarar det eller ej.. det är iallafall så jag kommer att göra om jag får för mig att anställa nån stackare. smile

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 december 2023 · 17 520 Inlägg

Verkstad å verkstad. Var ju först i vuxen ålder jag började med bilar på riktigt. Men började 2017 med levservice på Nissan. Bara jobbat med nya bilar. Skruva på plåtar, tanka, provköra och kolla över bilen i allmänhet. Tog bara några dagar innan jag fick börja hinka i dieselvärmare i Kia. Sen blev det Högvoltstekniker för Kia och ansvarig för import av USA-bilar. Jobbar numera med annat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
3 december 2023 · 5 088 Inlägg

Nu var de mång år sedan jag började på bilverkstad men fick börja med att göra service, leveranssrvice och bromsar. Sedan när man blev varm i kläderna så fick man börja med kamremmar, kamkedjor och lite större jobb. Även montera utrustning.
Nu mera skruvar jag så lite som möjligt med bromsar och andra skitjobb.
Har jobbat några år inom samma bilmärke och framförallt fokuseras min tid till diagnos/felsökning samt just nu en hel del aktioner. Men eftersom den delen inte fyller alla 8 timmar så blir det även en del service och andra mekjobb som kamkedjor m.m.
Lite omväxling förnöjer:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
4 december 2023 · 7 264 Inlägg

Som jag skrivit ovan fick man börja med skitjobben.
Ett exempel var att byta oljor på växellådor och bakaxelväxlar.
Men det riktiga skitjobbet var att på sommaren, när det var som varmast, byta drivaxlar på lastbilar "fältmässigt".
Det hände att grusbilarna efter att de (över-)fyllts i gropen under sand-/grusfickorna skulle köra upp ur gropen som drivaxlarna knäcktes.
Oftast inne vid differentialen.
Blev till att tappa ur oljan.
Demontera locket på banjon.
Demontera "yttre" delen av drivaxeln.
Därefter knacka ur den korta men förvridna "stumpen" ur diffen.
Och därefter montera ny axel, lock och olja.

Allt medans min "mentor" satt i skuggan tillsammansmed någon anställd i grusgropen och rökte.

Men jag minns roliga och ovanliga jobb också.
En gång var jag med och flyttade startkransen ett kvarts varv på svänghjulet på en tjeckisk Minor.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 december 2023 · 17 520 Inlägg

På 80-talet var det 2 dagars "pryo" på det lokala bussgaraget när jag var ca 14 år. Fick då köra in och ut bussarna ur garaget fast bara de med automat vilket de flesta hade redan på den tiden. Allt var lite mer lugnt på den tiden "Klart grabben fixar det"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang