Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2002: Dåliga miljökontrollvärden

sofiaalfrida
11 december 2023 · 1 Inlägg

Hejsan!
Jag har en Mitsubishi Carisma 1.8 GDI från 2002 som kuggade andra besiktningen idag pga dåliga miljökontrollvärden. Första besiktningen var för 2 veckor sedan och då var värdena:

CO 2500 varv: 0,7 (0,2)
CO: 0,2 (0,3)
Lambda: 1,03 (0,97-1,03)
HC: 350 (200)

Fick liknande resultat på första besiktningen förra året, och då var problemet antagligen bara att motorn var kall, jag bytte luftfilter och körde 2 h på motorväg innan uppföljningen och då gick bilen igenom. Eftersom det var -10 grader för 2 veckor sen väntade jag nu tills det blev lite plusgrader samt körde 2 timmar på motorväg igen, förväntade mig att klara uppföljningen, men nej. Dagens värden blev såhär:

CO 2500 0,4 (0,2)
CO: 0,0 (0,3)
Lamda: 1,03 (0,97-1,03)
HC: 306 (200)

Det verkar alltså ha hjälpt litegrann, men inte alls tillräckligt. Vad göra nu? Jag vet att det är en gammal bil och att motorn i sin natur är problematisk. Jag har behövt plocka isär, rengöra och laga spjällhuset 2 ggr under de 2 år jag haft bilen. Senast var i för typ 6 månader sedan. Jag kör väldigt lite, och det känns inte som att spjällhuset ska ha hunnit sota igen på den tiden. Finns det någon annan del av bilen som är möjlig att få bort sot från som jag kan testa? Andra saker jag läst på forumet är:

* Tanka med halva tanken etanol? Men gäller det för GDI-motor? Har läst väldigt olika takes på detta, att det ger sämre värden för just GDI-motorer? Kan nån som faktiskt vet hur det ligger till berätta?
* Byta olja och oljefilter. Senast jag gjorde service var för 1,5 år sen, värt att göra igen kanske?
* Byta katalysator och lambda? Lambda är väl fine, den verkar rätt billig, men katalysator på bildelsbasen är dyr. Funkar universell från biltema? Har jag förstått det rätt om det verkar som att jag behöver svetsa? Detta är alltså nåt man ber en mekaniker om?

Väldigt tacksam för råd om detta! Jag vet att bilen är dålig, men den har gått rätt kort trots att den är gammal och jag vill helst inte skrota den, men inte heller betala hur mycket som helst såklart. Vet absolut ingenting om bilar men vill jättegärna lära mig, är normalbegåvad och har tillgång till internet, så har inget emot att försöka göra grejer själv.

Tack på förhand!
Sofia

Senast redigerat av sofiaalfrida (11 december 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang