BMW E30 M50B25 och M52B28

Hasselroth
11 december 2023 · 1 Inlägg

Hej.
Jag håller på att göra iordning en BMW 325 -88 med en M50B25 motor med turbo och ECU Master sprut.
När jag köpte bilen så fick jag även med en M52B28 som jag tänkte ta delar av och bygga ihop en motor av de två.
Nu till min fråga: Vilka delar ska jag flytta över från M52:an till den andra motorn och vad mer behöver jag göra? Bränslepump, insprut mm.
Jag skulle vilja lägga mig på ca 500 hk.
Jag har tyvärr ingen sjö att ösa ur när det gäller pengar så jag måste hålla nere kostnaderna.
Jag förstår att jag måste kosta på en del men håller det gärna till så lite som möjligt men vill ändå ha en pålitlig motor.

Hoppas på svar mvh Albin

Jesper328
11 december 2023 · 2 383 Inlägg

Vevaxel och kolvar.
Är stakarna ur m50in 135mm så får du originalkomp.

Är väl egentligen det även om det inte finns någon mening om du bara ska åka 500hk.
2.5an är kapabel nog.

Det är MYCKET som skall tänkas på när du håller på med sånt här.
Jag råder dig starkt till att sänka ditt effektmål om du inte är säker på vad du håller på med… med tanke på att du frågar om vad mer du behöver göra.
Haynesbok med alla toleranser är klockrent att ha när du bygger motor.

Som vanligt, räknar du på att lägga 10.000kr så får du räkna med att få lägga minst det dubbla.
Alltid småsaker man inte tar med i kalkylen. smile

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang