Får man alltid 30 dagar på sig vid underkänd bilbesiktning?

TaxiBenz
13 december 2023 · 130 Inlägg

Min bil kommer inte att godkännas eftersom motorlampan lyser gult på grund av NOX-sensorn och även varsellampan/parkeringsljuset är släckt. Får jag 30 dagar på mig eller kan bilen omedelbart beslagtas med dessa defekter?

granadadr
13 december 2023 · 7 295 Inlägg

på första bes ja,, sen kan det variera,, tror jag fick 14 dagar på den andra underkända bes jag fick en gång,, hann ej laga allt sad  fick fel delar sad

Senast redigerat av granadadr (13 december 2023)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Muskelbil
13 december 2023 · 367 Inlägg

Ja, 30 dagar att reparera.

Bilen får inte köras mer än till verkstad för reparation av felet med besiktningsanmärkning eller till bilprovning för efterkontroll.

TaxiBenz
13 december 2023 · 130 Inlägg

Muskelbil skrev:
Ja, 30 dagar att reparera.

Bilen får inte köras mer än till verkstad för reparation av felet med besiktningsanmärkning eller till bilprovning för efterkontroll.

Okej, där rök min plan att köra den som taxi efter den underkända besiktningen. Efter den underkända besiktningen kommer jag att sälja bilen. Men jag måste köra bilen till verkstan för att ta bort taxametern etc och köra den till ett företag som köper begagnande taxibilar. Men jag har inte blivit stoppad av polis på 10 år så ser ingen fara med det.

Måste troligen köra den till bilbesiktningen för att besikta den som en privatbil också. Undrar hur det går med körbud?

Eller så säljer jag bilen innan jag ska besikta bilen första gången.

Senast redigerat av TaxiBenz (13 december 2023)

granadadr
13 december 2023 · 7 295 Inlägg

hade plockat utr å sålt den så fort jag kunnat,, att du ej blivit stoppad kan bero på att den var laglig,, så fort den ej är det så får ju polisen upp det i bilen,, ex min bil brann i Borås i somras, polisen kom fram å sa din bil har brukandeförbud för obetald skatt,, hade ej fått brevet sad   fick ej böter

TaxiBenz
13 december 2023 · 130 Inlägg

granadadr skrev:
hade plockat utr å sålt den så fort jag kunnat,, att du ej blivit stoppad kan bero på att den var laglig,, så fort den ej är det så får ju polisen upp det i bilen,, ex min bil brann i Borås i somras, polisen kom fram å sa din bil har brukandeförbud för obetald skatt,, hade ej fått brevet sad   fick ej böter

Ja, det lutar åt det. Jag får sälja bilen några veckor innan besiktningen så man slipper problem.

Brådhis * Voff voff *
13 december 2023 · 10 290 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Min bil kommer inte att godkännas eftersom motorlampan lyser gult på grund av NOX-sensorn och även varsellampan/parkeringsljuset är släckt. Får jag 30 dagar på mig eller kan bilen omedelbart beslagtas med dessa defekter?

Beslagtagen lär den ju inte bli. Däremot kan du ju få böter...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
13 december 2023 · 2 382 Inlägg

Du får 1500kr i böter om du kör obesiktigat och blir stoppad.

Up the RA
TaxiBenz
13 december 2023 · 130 Inlägg

Brådhis skrev:

TaxiBenz skrev:
Min bil kommer inte att godkännas eftersom motorlampan lyser gult på grund av NOX-sensorn och även varsellampan/parkeringsljuset är släckt. Får jag 30 dagar på mig eller kan bilen omedelbart beslagtas med dessa defekter?

Beslagtagen lär den ju inte bli. Däremot kan du ju få böter...

Få böter av bilprovningen?

TaxiBenz
13 december 2023 · 130 Inlägg

Jesper328 skrev:
Du får 1500kr i böter om du kör obesiktigat och blir stoppad.

Men bilen är inte obesiktad om jag besiktar den och får 30 dagar på mig för att åtgärda felen.

Jesper328
13 december 2023 · 2 382 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Jesper328 skrev:
Du får 1500kr i böter om du kör obesiktigat och blir stoppad.

Men bilen är inte obesiktad om jag besiktar den och får 30 dagar på mig för att åtgärda felen.

” En bil med körförbud får inte framföras. Undantag görs för att köra kortast lämpliga väg till verkstaden för reparation eller besiktning. Om en bil med körförbud ändå framförs i trafik riskerar bilägaren böta 1500 kronor. ”

Samma gäller en bil som fått nedslag på besiktningen.
Du får ju ett körförbud med samma villkor.

Senast redigerat av Jesper328 (13 december 2023)

Up the RA
TaxiBenz
13 december 2023 · 130 Inlägg

Jesper328 skrev:

TaxiBenz skrev:

Jesper328 skrev:
Du får 1500kr i böter om du kör obesiktigat och blir stoppad.

Men bilen är inte obesiktad om jag besiktar den och får 30 dagar på mig för att åtgärda felen.

” En bil med körförbud får inte framföras. Undantag görs för att köra kortast lämpliga väg till verkstaden för reparation eller besiktning. Om en bil med körförbud ändå framförs i trafik riskerar bilägaren böta 1500 kronor. ”

Samma gäller en bil som fått nedslag på besiktningen.
Du får ju ett körförbud med samma villkor.

Det visste jag inte. Men jag har kört med samma fel i ett halvår. Ganska löjligt att jag ska få körförbud trots att bilen är säker att framföra.

MrHyde
13 december 2023 · 656 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Jesper328 skrev:

TaxiBenz skrev:

Men bilen är inte obesiktad om jag besiktar den och får 30 dagar på mig för att åtgärda felen.

” En bil med körförbud får inte framföras. Undantag görs för att köra kortast lämpliga väg till verkstaden för reparation eller besiktning. Om en bil med körförbud ändå framförs i trafik riskerar bilägaren böta 1500 kronor. ”

Samma gäller en bil som fått nedslag på besiktningen.
Du får ju ett körförbud med samma villkor.

Det visste jag inte. Men jag har kört med samma fel i ett halvår. Ganska löjligt att jag ska få körförbud trots att bilen är säker att framföra.

Om du åkt runt med lysande motorlampa i ett halvår så är du definitivt inte kvalificerad att avgöra om bilen är säker att framföra eller inte.. roll

Live long, and prosper.
TaxiBenz
13 december 2023 · 130 Inlägg

MrHyde skrev:

TaxiBenz skrev:

Jesper328 skrev:

” En bil med körförbud får inte framföras. Undantag görs för att köra kortast lämpliga väg till verkstaden för reparation eller besiktning. Om en bil med körförbud ändå framförs i trafik riskerar bilägaren böta 1500 kronor. ”

Samma gäller en bil som fått nedslag på besiktningen.
Du får ju ett körförbud med samma villkor.

Det visste jag inte. Men jag har kört med samma fel i ett halvår. Ganska löjligt att jag ska få körförbud trots att bilen är säker att framföra.

Om du åkt runt med lysande motorlampa i ett halvår så är du definitivt inte kvalificerad att avgöra om bilen är säker att framföra eller inte.. roll

Att motorlampan lyser gult beror på att NOX-sensorn behöver bytas. Det har ingenting med säkerheten att göra.

MrHyde
13 december 2023 · 656 Inlägg

TaxiBenz skrev:

MrHyde skrev:

TaxiBenz skrev:

Det visste jag inte. Men jag har kört med samma fel i ett halvår. Ganska löjligt att jag ska få körförbud trots att bilen är säker att framföra.

Om du åkt runt med lysande motorlampa i ett halvår så är du definitivt inte kvalificerad att avgöra om bilen är säker att framföra eller inte.. roll

Att motorlampan lyser gult beror på att NOX-sensorn behöver bytas. Det har ingenting med säkerheten att göra.

Inte det jag menade.
Att du är dum nog att fortsätta åka med bilen trots att motorlampan lyser, DESSUTOM med vetskapen om vad felet är och vad som behöver åtgärdas, gör dig inte kvalificerad nog att avgöra vad som är säkert eller inte. En vettig människa struntar inte i en lysande motorlampa i ett halvår..

Förresten, har tanken någonsin slagit dig att det kan tillkomma fler fel på andra saker som du inte blir varse om för att motorlampan redan lyser? Nä, tänkte väl det.. roll

Live long, and prosper.
TaxiBenz
13 december 2023 · 130 Inlägg

MrHyde skrev:
Inte det jag menade.
Att du är dum nog att fortsätta åka med bilen trots att motorlampan lyser, DESSUTOM med vetskapen om vad felet är och vad som behöver åtgärdas, gör dig inte kvalificerad nog att avgöra vad som är säkert eller inte. En vettig människa struntar inte i en lysande motorlampa i ett halvår..

Förresten, har tanken någonsin slagit dig att det kan tillkomma fler fel på andra saker som du inte blir varse om för att motorlampan redan lyser? Nä, tänkte väl det.. roll

Sist jag bytte NOX-sensorn, det finns två i bilen, tog det 5 månader för Mercedes att få hem den. Skulle bilen ha stått på parkeringen i fem månader? Nej, givetvis inte. Jag måste jobba för att betala räkningar. Och eftersom jag visste att det kommer ta minst lika lång tid att få hem en ny sensor struntade jag i att beställa en ny och bestämde mig för att sälja bilen vid bilbesiktningen istället. Det gäller att ha is i magen och inte bli hysterisk så fort en varningslampa börjar lysa i bilen. Det är väl därför många står längs vägarna med varningsblinkers på då de är rädda att motorn förstörs om de fortsätter att köra.

Brådhis * Voff voff *
13 december 2023 · 10 290 Inlägg

TaxiBenz skrev:

MrHyde skrev:
Inte det jag menade.
Att du är dum nog att fortsätta åka med bilen trots att motorlampan lyser, DESSUTOM med vetskapen om vad felet är och vad som behöver åtgärdas, gör dig inte kvalificerad nog att avgöra vad som är säkert eller inte. En vettig människa struntar inte i en lysande motorlampa i ett halvår..

Förresten, har tanken någonsin slagit dig att det kan tillkomma fler fel på andra saker som du inte blir varse om för att motorlampan redan lyser? Nä, tänkte väl det.. roll

Sist jag bytte NOX-sensorn, det finns två i bilen, tog det 5 månader för Mercedes att få hem den. Skulle bilen ha stått på parkeringen i fem månader? Nej, givetvis inte. Jag måste jobba för att betala räkningar. Och eftersom jag visste att det kommer ta minst lika lång tid att få hem en ny sensor struntade jag i att beställa en ny och bestämde mig för att sälja bilen vid bilbesiktningen istället. Det gäller att ha is i magen och inte bli hysterisk så fort en varningslampa börjar lysa i bilen. Det är väl därför många står längs vägarna med varningsblinkers på då de är rädda att motorn förstörs om de fortsätter att köra.

Eller så står dom längs vägen för att dom kört med lysande motorlampa...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
TaxiBenz
13 december 2023 · 130 Inlägg

Brådhis skrev:
Eller så står dom längs vägen för att dom kört med lysande motorlampa...

Jag har totalt kört 3000-4000 mil med motorlampan tänd utan att bilen stannat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang