Låsproblem förarsidan

karinaudi
13 december 2023 · 1 Inlägg

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med min bil (Audi A3, 2012). Bytte nyligen batteri (på verkstad) så vet inte om det möjligtvis kan vara kopplat till det.. I alla fall så upptäckte jag idag att förarsidan inte låser sig när man låser bilen med ”dosan”, utan den låser sig endast när man använder nyckeln i låset. Jag upptäckte samtidigt att sidospegelns blinkers (förarsidan) inte heller fungerar. Fönsterhissarna fungerar som det ska, dock fungerar inte kontrollen för att ställa in sidospeglarna (förarsidan).

Bilen ska dessutom ”låsa dörrarna” när man kör över 20 km/h och då brukar en liten röd lampa lysa på förardörren, men den lyser inte längre.

Någon som vet vad det kan vara och kan jag göra något själv?

Jesper328
13 december 2023 · 2 373 Inlägg

Kolla kablaget mellan kaross och dörr.
Det ligger allt som oftast i en gummistrumpa mellan kaross och dörr. smile

Bortfall av funktioner i dörrar eller bagagelucka beror många gånger på kabelbrott i dessa gummistrumpor.

Up the RA
krambriw
14 december 2023 · 427 Inlägg

Jag har både bytt hel kabelstam i en audi a3 och lagat separata ledare i en a6:a. Så dålig kvalitet på ledningarna, plasten blir stel pga ålder och kyla och efter x antal dörröppningar så går någon eller några av

Att laga enskilda ledare är trångt och besvärligt med lödkolv och krympslang. Att byta hela kabelstammen är jättedyrt på verkstad. Gör-det-själv funkar, kabelstammen kostar en slant, dörrsidan måste av, det tar en stund men gott om utrymme att jobba

Senast redigerat av krambriw (14 december 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang