Stoppad av polisen

Muskelbil
19 december 2023 · 367 Inlägg

MrHyde skrev:

Muskelbil skrev:

MrHyde skrev:

Det går åt minst lika mycket däck(torkar ut) och reservdelar på att hålla rosten i schack, så ska vi prata miljöpåverkan så är inte hastighetssänkningar den första åtgärden som ska göras, det är att sluta salta vägar!

Det tar många år för ett däck att bli så torrt att det är obrukbart.
Genomsnittsdäcken används 4-5 säsonger, om bilföraren har två uppsättningar.
Självfallet finns det några som kör väldigt få mil om året med sin bil, då hinner kanske däcket torka ut innan mönsterdjupet är för lågt.
Snittbilisten däremot kör runt 1500mil om året, räknat på rena bruksbilar.
Ett däck hinner inte torka på den tiden som det blir nednött under normala förhållanden.
Däremot kanske några hundra mil extra kan tas ut genom att sänka hastigheten.

Självklart är rost pga salt en stor del av bilens tråkiga förslitning.
Jag skulle också gärna se att det inte saltades alls.

Däremot, sänks hastigheten behövs det inte saltas lika mycket, som bonus dras det upp mindre mängd salt i luften vilket i sin tur leder till minskad nedsmutsning utav fordonet.
Lägre hastighet ger färre olyckor och färre olyckor gör att det inte behövs lika mycket salt.🤷‍♂️

Angående däcken så jo, det torkar ut mycket snabbare. Sen de sluta använda HA-oljor och annat sånt miljöfarligt i däcken så lever dom mycket kortare när det kommer till torrsprickor. Under mina år i branschen så har jag bland annat sett 2-3 år gamla Hakka 9 och Michelin X-Ice North 3 som har stora torrsprickor i skuldran, och då på bilar som kör "normalt".

Problemet just nu är att det sänks hastigheter hela tiden, och det saltas mer och mer, inte mindre. Så ja, visst skulle det inte behövas saltas mer men det gör dom ändå, och där är vi tillbaka på ruta ett igen. Dom saltar mer för att folk inte kan köra bil utan håller på med annat bakom ratten.
Här i Gävleborg har dom sedan 2019 nästan tredubblat mängden salt på vägarna, trots flertalet sänkta sträckor.

Då är inte däcken "normalt slitna" utan antingen är det något fel i produktionen eller så förvaras dom kanske bakom vedboden sommartid alternativt avfettas kraftigt och återkommande.
Normalt sett ska inte dessa premiumdäck spricka så snabbt och vad jag upplevt sedan 2005 när HA-oljor togs bort hos vissa Nokiandäck har inte torrsprickorna ökat.
Det är min erfarenhet av mångårigt arbete inom verkstäder och gummimontering.
Men, visst bägges påståenden är rent empiriska.

Nej tyvärr, "folk" respekterar inte trafikreglerna som du påvisar oavsett om det är hastighetsöverträdelser eller att vara upptagen av annat än att framföra fordonet.
Om vi då ponerar att klantskallen som kör i 80km/h fipplar med annat, möter en bil i 80km/h och krockar, blir ändå skadorna mildare än om bägge är rövhattar och kör för fort.
Lägre hastighet ger mindre skadeverkningar när olyckor sker samt dumt nog hjälper ett idogt saltande till att öka grepp, pga fortkörande och fipplande rövhattar.
Jag är säker på att vi bägge är överens om att "folk" behöver köra bil enligt trafikreglerna för att minska olyckor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang