Bägge sätesvärmarna (förarstol+passagerare fram) har slutat fungera på min VW Caddy Maxi Life - 2011

Schulzan
19 december 2023 · 4 Inlägg

Hej,
Sätesvärmen i bägge stolarna fram på min VW Caddy Maxi Life 2011 fungerar inte längre, följande är konstaterat:

- Knapparna fungerar, har tre lägen (gula dioder) som tänds och släcks på klimatanläggningen som de gjort tidigare
- Säkring(nr 48) är hel, som matar kontrollenhet J774 under förarstolen
- Matning 12volt uppmätt fram till J774
- Om jag mäter spänning över batteri med motor igång så har jag konstant spänning på c:a 14v när jag slår på sätesvärmen (om jag t.ex. startar defrostern på bakrutan svajar spänningen till)
- Har provat med annan kontrollenhet (J774) men utan lyckat resultat, dock är jag osäker på om den jag provade med var hel då Autodoc skickade en till mig i öppnad kartong, skulle potentiellt kunna vara en defekt enhet.
- Jag har testat att läsa av HVAC via OBD2 mha Biltemas felkodsavläsare men den (HVAC) rapporterade inga fel

Jag vet inte mer vad jag kan kontrollera, har svårt att tro bägge stolarna i sig gått sönder exakt samtidigt, inuti om man säger så.

Tar tacksam emot alla tips jag kan få.
Vänligen
Calle

Senast redigerat av Schulzan (19 december 2023)

Jesper328
19 december 2023 · 2 373 Inlägg

Hur ser jorden ut till J774?
Vad har du för spänning ut ur J774 Brun/Gul 1.0mm2?
Kontrollerat motståndet i värmeslingan?
Sitter tempsensorer i båda sätena, någon kortis på dessa? svartvit tråd till dem.

Up the RA
Schulzan
19 december 2023 · 4 Inlägg

Hej Jesper,
Jord är ok, spänning ut på stift fem har jag inte mätt ännu, är det matningen till värmeslingan? (Ska kolla den). Vilket motstånd ska jag ha ungefär i värmeslingan?
Ang tempsensorer i stolarna och svartvit sladd är jag lite osäker på denna, vart jag ska mäta, det jag hittar är stift åtta på kontrollenheten, enl denna ritning
https://portal-diagnostov.com/en/2021/0 … -location/
Ska jag kolla om denna gjordar menar du?
Tack för tipsen!
//Calle

Schulzan
19 december 2023 · 4 Inlägg

Har nu mätt upp slingorna och det är iaf avbrott i värmeslingan till ryggstödet på förarplatsen.
Spänning har jag på stift fem (gul/brun).
Om det är avbrott i en slinga, blir bägge stolarna kalla då?

Jesper328
19 december 2023 · 2 373 Inlägg

Enkelt sagt så är tempsensorn en termistor, som ändrar sitt motstånd beroende på temperatur.
Du mäter motståndet över den via T8G/8 och jord.
Styrdon brukar även ha ett internt motstånd i slingan där den övervakar temperaturförändringar ifrån tempsensorn.
Är enligt schemat en PTC så motståndet bör öka i takt med temperaturen.

Nu har ju du kanske lite fel diagnosutrustning för detta jobb, eller kan du se ärvärden i HVAC?
Kolla isåfall vad du har för temperatur i stolarna.
PTC givare som ballat ur = hög temperatur i stolarna fast de är kalla = J774 slår ifrån på sätesvärmen.

Har du spänning ut ur J774 till värmeslingan och de fortfarande är kalla så råder jag att belasta den kretsen.
KAN vara en övervakning som ligger och då får du 12v och ingen ström.. sen varför ett säte skulle övervakas kan jag ej svara på, men VAG slutar aldrig förvåna mig. lol

Det ser ju enligt schemat ut som att båda stolarna ligger i samma slinga, så ett avbrott skulle ju slå ut båda två.
Det är så jag tolkar schemat iallafall.
Mätte du spänningen med plus på pin 5 och jord på jorden enligt schemat (eller jordsidan av värmeslingan)?

Up the RA
Schulzan
19 december 2023 · 4 Inlägg

Jag googlade lite på hur högt motståndet är i en av slingorna samt mätte förarsätet där jag fick ca 1,5 ohm, ryggstödet är som sagt avbrott.
Provade då att förbikoppla ryggstödet och då hoppade allting igång!
Har värme i bägge stolarna igen, yey!
Stort tack för hjälpen Jesper!

Jesper328
19 december 2023 · 2 373 Inlägg

Schulzan skrev:
Jag googlade lite på hur högt motståndet är i en av slingorna samt mätte förarsätet där jag fick ca 1,5 ohm, ryggstödet är som sagt avbrott.
Provade då att förbikoppla ryggstödet och då hoppade allting igång!
Har värme i bägge stolarna igen, yey!
Stort tack för hjälpen Jesper!

Bra jobbat!
Korkat att båda stolarna är seriekopplade, men gött att du fick ordning på det. smile

Senast redigerat av Jesper328 (19 december 2023)

Up the RA
jaka54
19 december 2023 · 5 734 Inlägg

De är seriekopplade! Så är det i alla fall på min Audi 100 -89:a ...där jag lött ihop värmeslingorna 5-6 gånger på förarstolen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang