Tips om köp av dragbil

Nybergrobin
25 december 2023 · 2 382 Inlägg

lilly1 skrev:

Nybergrobin skrev:
Ska du inte uppgradera körkortet så är en gammal volvo ett bra alternativ.  tex min volvo s70 får dra 1600kg på b kort smile

Vet du hur mycket de tar i bränsle?😊  Verkar ju annars inte vara allt för tokigt.

Min drar runt 0,9L/mil blandat iaf.  Detta är vid normal/blandad körning. Drar såklart mer när jag drar vagn

MrHyde
25 december 2023 · 656 Inlägg

lilly1 skrev:

granadadr skrev:
tyvärr är det enklaste att skaffa riktigt körkort,  då kan man ju välja hej vilt mellan olika bilar med 4x4 ex

Har planer på att ta BE inom snar framtid så tittar på bilar sol jag kan dra med BE. Dock så verkar det vara svårt att hitta en bil som drar lite bränsle, som inte är diesel eller gas samt är i min prisklass😅

Den dragvikten du söker, samt bränslet du söker, i den prisklass du söker, så kan du inte få en bränslesnål bil helt enkelt. Du måste kompromissa med nåt, vill du ha nåt som drar 0,6 och kan dra tungt får du skaffa diesel. Vill du prompt ha bensin så får du räkna med att större/starkare motor krävs på grund av sämre bottenvrid mot dieseln och då drar den mer soppa.

Tyvärr är det den bittra sanningen!

Live long, and prosper.
granadadr
26 december 2023 · 7 295 Inlägg

lilly1 skrev:

granadadr skrev:
tyvärr är det enklaste att skaffa riktigt körkort,  då kan man ju välja hej vilt mellan olika bilar med 4x4 ex

Har planer på att ta BE inom snar framtid så tittar på bilar sol jag kan dra med BE. Dock så verkar det vara svårt att hitta en bil som drar lite bränsle, som inte är diesel eller gas samt är i min prisklass😅

ja diesel lär du nog behöva,, jag hade dock en gammal scorpio som fick dra 2000 kg 2,3 liters bensin, men vi pratar 96a så gammal
nyare dieslar drar ju så lite med släp, min Mondeo 2,2 liters 200 hk drog 0,93 ca med en likadan på släpet,, en jag känner köpte min scorpio,, han drog husvagn med den,, å då drog den ca 2 liter milen,, inte kul alls jag har mina dieslar för att dra med då får skatten å bränslet kosta lite mer,, för det har man igen på komfort,/mkt mer vrid i dieselbilar och när man tankar med tung last

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
spillolja
26 december 2023 · 4 033 Inlägg

Ska man kunna köra på 0,6L/milen men en bensinare så ska man välja en motor med direktinsprutning
tex.
Renault: Nyare Tce
Audi, Seat, Skoda, VW: Fsi, tfsi, Tsi
Ford: Ecoboost
Toyota: avensis ska finnas någon modell med Di
Opel: Vectra 2.2 Direct

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang