'Universal' diagnos utrustning till 2002 Renault Master 2,5 diesel med flera?

movikong
26 december 2023 · 10 Inlägg

Hej allihopa! Jag tänkte köpa en mest möjligt universal diagnos utrustning som i alla fall passar till min 2002 Renault Master 2,5 diesel samt flest möjligt andra bilar. Har sneglat lite på en sådan, men säljaren kunde inte garantera att den passade min Renault: https://www.aliexpress.com/item/1005005187501888.html

Mitt tänkta budget är upptill 2000 spänn.


Vad kör ni med för utrustning och hur nöjda är ni?



Önskar alla här en god fortsättning!!!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2023 · 13 744 Inlägg

den bör fungera fin fint.. har en tidigare variant som jag  köpte för väldigt länge sen och den fungerar otroligt bra fortfarande.. dock börjar den tappa lite stöd för bilar jag stöter på pga den är lite för gammal.  den tar bilar upp till 2013 om jag inte minns fel.   

men så köpte jag den 2013 oxå smile

men dom är helt okej.  det finns bättre grejer på marknaden men den gör det mesta när det gäller felsökning man kan kolla live data osv.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jesper328
26 december 2023 · 2 373 Inlägg

Har en ds150e som även jag köpte runt 2013.
Har faktist funkat förvånansvärt bra även om den har sina begränsningar.
Det som är tråkigt är ju att det krävs en laptop.

Köpte en Topdon Artidiag 800bt för ett par år sedan som jag har varit nöjd med.
Så pass nöjd att jag ska ta hem en Phoenix Smart här i dagarna.
Dock lite över din budget, tror att en 800bt går loss för 4500kr, men väl värd pengarna med tanke på att VCI:n är trådlös, och själva grunkan är snabb och smidig.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2023 · 13 744 Inlägg

Jesper328 skrev:
Har en ds150e som även jag köpte runt 2013.
Har faktist funkat förvånansvärt bra även om den har sina begränsningar.
Det som är tråkigt är ju att det krävs en laptop.

Köpte en Topdon Artidiag 800bt för ett par år sedan som jag har varit nöjd med.
Så pass nöjd att jag ska ta hem en Phoenix Smart här i dagarna.
Dock lite över din budget, tror att en 800bt går loss för 4500kr, men väl värd pengarna med tanke på att VCI:n är trådlös, och själva grunkan är snabb och smidig.

jo datorn gör det lite krångligare..   jag har en Dell  d630 som jag  kör sånna där konstiga kina grejer på smile
fungerat utmärkt har haft samma windows xp sedan 2010 på den smile 

uppgraderat den lite under tiden så från att vara en 2ghz så är det en 3ghz nu med en intel Xtreme cpu istället smile
och sen en bt enhet..   tycker det är rätt skönt med en dator på ett sätt.. 
men den har helt klart sina begränsingar..   men ska man bara felsöka är duger dom till 100% 

jag tar fortfarande fram den och felsöker mina vag bilar ibland fast jag kör med obdeleven på telfonen. men att sitta och försöka kolla på en liten telfon när man kollar olika värden medans man kör är ingen höjdare.. då är det lättare med en lite större skärm  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
26 december 2023 · 2 373 Inlägg

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Har en ds150e som även jag köpte runt 2013.
Har faktist funkat förvånansvärt bra även om den har sina begränsningar.
Det som är tråkigt är ju att det krävs en laptop.

Köpte en Topdon Artidiag 800bt för ett par år sedan som jag har varit nöjd med.
Så pass nöjd att jag ska ta hem en Phoenix Smart här i dagarna.
Dock lite över din budget, tror att en 800bt går loss för 4500kr, men väl värd pengarna med tanke på att VCI:n är trådlös, och själva grunkan är snabb och smidig.

jo datorn gör det lite krångligare..   jag har en Dell  d630 som jag  kör sånna där konstiga kina grejer på smile
fungerat utmärkt har haft samma windows xp sedan 2010 på den smile 

uppgraderat den lite under tiden så från att vara en 2ghz så är det en 3ghz nu med en intel Xtreme cpu istället smile
och sen en bt enhet..   tycker det är rätt skönt med en dator på ett sätt.. 
men den har helt klart sina begränsingar..   men ska man bara felsöka är duger dom till 100% 

jag tar fortfarande fram den och felsöker mina vag bilar ibland fast jag kör med obdeleven på telfonen. men att sitta och försöka kolla på en liten telfon när man kollar olika värden medans man kör är ingen höjdare.. då är det lättare med en lite större skärm  smile

Absolut, kör själv en gammal Dell som jag fann i elektronikåtervinningen på Basab. lol
Får gå, precis som din, med konstiga kinagrejer + tunerstudio och vemstune.
Det som slår obd11 är ju att logga värden via grafer, kommer inte ihåg om obd11 fixar det?
Oavsett så är ju en stor skärm att föredra, och även att man kan spara loggarna. smile

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2023 · 17 485 Inlägg

Har en Autel 900-serien Maxisys. Den tar allt men en smula dyr. Ska du bara felsöka en bil så nej.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
movikong
26 december 2023 · 10 Inlägg

Tack för bra svar, allihopa... Då har jag fått lite input, ska kolla på obd11 också.


Mvh movikong

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2023 · 13 744 Inlägg

movikong skrev:
Tack för bra svar, allihopa... Då har jag fått lite input, ska kolla på obd11 också.


Mvh movikong

obdeleven är vag specifik  alltså fungerar bara till Vw,audi,skoda,seat,porsche,bugatti,lamborghini.

smile   

därav att jag skrev till mina vag bilar ;-)

jag skulle köra på den där om du har en bärbar dator.     det är svårt att hitta så mycket bättre för dom pengarna iallfall.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
movikong
26 december 2023 · 10 Inlägg

Tack; jag tror det blir något sådant... Undrar dock vad ni tror om den här som ett lite enklare supplement:

https://www.aliexpress.com/item/1005006 … czNg8B9HkD

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang