Luktar bränt

Torstensson
10 februari 2007 · 115 Inlägg

Tja ! alla jag har en saab 9-5 som luktar bränt när man har kört lite hårt med den det räcker med att jag kör en sträcka på 1 mil i 120km 130km i timmen det är en 2.3turbo på 170hk lättrycks turbo det jag funderar på vad som kan vara fel är att Turbon är på väg att rasa ihop eller kan det vara allt salt som sitter på avgasasystemet med tanke på alla saltate vägar här i sverige :sad om det nu skulle vara turbon som är kass vad är det för priser på att byta den isåfall ?


Hoppas att det finns nån som vet är smått nervös för att det är nått allvarligt med bilen är tacksam för alla svar jag får av er MVH Torstensson

Xuri One Man Clan
10 februari 2007 · 4 287 Inlägg

Är de bara i dom hastigheterna som de börjar lukta ?de är inte bromsar eller dyligt som ligger på ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Torstensson
11 februari 2007 · 115 Inlägg

Det är nog inte bromsarna som luktar för dom fixa jag i höstas med nya belegg och allt det luktar inte bränt när jag kör lungt då håller jag 90km men det är när man ökar hastigheten när man kör om å då är man ju uppe i 130 140km man känner det inte i bilen utan när man har stannat och går ur när bilen inte är igång typ det är lite svårt att förklara hur det luktar med det luktar inte gått

hanomag
11 februari 2007 · 410 Inlägg

antagligen har du kört ganska lungt under tiden du har haft bilen så det har blivit mycket skit i katalysatorn, när du kör fortare/hårdare blir katten varmare och skiten som sitter i försvinner, kan vara det som luktar.

Copyright @ Rybbs Production
Torstensson
11 februari 2007 · 115 Inlägg

hanomag skrev:
antagligen har du kört ganska lungt under tiden du har haft bilen så det har blivit mycket skit i katalysatorn, när du kör fortare/hårdare blir katten varmare och skiten som sitter i försvinner, kan vara det som luktar.

Det låter ju bättre det än att det ´skulle vara turbon som är rasad har hört att det är svin dyrt att byta ut den

hanomag
11 februari 2007 · 410 Inlägg

tror nog inte det är den, men om du vill kolla om den är dålig eller läcker olja så är det väll bara att plocka undan all plast och skit som sitter runt och ta av slangen in till turbon/ den delen som suger friskluft och känna ifall fläkt hjulet glappar/ kolla om det är en massa olja runt om den.

Men kör lite hårt med bilen, ifall det är katalysatorn som är skitig innuti så kommer doften att gå bort.

Senast redigerat av hanomag (11 februari 2007)

Copyright @ Rybbs Production
Torstensson
11 februari 2007 · 115 Inlägg

Tackar för tippset ska köra in bilen i garaget imorgon och kolla turbon och kolla hur den mår

hanomag
11 februari 2007 · 410 Inlägg

jajjemen lycka till smile hoppas det bara är katten som samlat på sig lite skit från snällkörning smile..


Mvh: Erik

Copyright @ Rybbs Production
Torstensson
11 februari 2007 · 115 Inlägg

Det hoppas jag och får se hur det ser ut imorgon

beemern .......
11 februari 2007 · 2 655 Inlägg

jag tror på de där me katten. och skulle de va så att turbon skulle va slut, varför lägga massa pengar å få den utbytt, varför inte bara köpa en som kan ge lite mer effekt och är i bra skick iställe tongue...

Team-Adolfsson Gödseldräng
11 februari 2007 · 4 529 Inlägg

är den ny slår den snart eld har läst att det är 7 st nya sabbar som tagit eld bara sådär

Torstensson
11 februari 2007 · 115 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
är den ny slår den snart eld har läst att det är 7 st nya sabbar som tagit eld bara sådär

Ny är den inte men det kan ju ta eld ändå är det nån mer som vet vad det kan vara ?

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
11 februari 2007 · 2 258 Inlägg

Hoppas de andra har rätt i att det är katen. Ett par med barn på dagis där vår dotter går har en 9-5. De lämnade in den för att byta turbo (fick höra detta efteråt när de beklagade sig över kostnaden). 17 000 spänn!!!
Vi höll på att baxna!
Kollade lite snabbt efteråt och hittade utbytesturbo för 4500 har jag för mig. Resten var således arbetskostnad?! Uff!
Kan ju vara värt att kolla runt och jämföra lite innan man lämnar bilen på märkesverkstad, inte konstigt folk klagar på att det är dyrt att ha bil annars!
Hoppas det löser sig för dig!

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Torstensson
12 februari 2007 · 115 Inlägg

Kolla turbon nu i söndags hade inte läckt nån olja och rästen verkade vara i fint skick ska ringa och höra med saab verkstaden här i falköping och höra vad dom tror om det tack för
alla svar jag har fått mvh torstensson

alexus65
12 februari 2007 · 152 Inlägg

Turbon på 9-5an ska väll vara känsligt vad jag har hört iaf.

Insane Base
Mazda 323 (1989)
XanderCage
12 februari 2007 · 193 Inlägg

Har hört att en del vinterdäck kan lukta illa när de körs fort på väglag som inte
är väldigt typiskt vinterväglag. kan vara värt att kolla iaf.
Tror även att katten kan vara boven.

Mvh Kimme

LazerHawke
12 februari 2007 · 1 268 Inlägg

brukar lukta om bromsarna när man kört lite hårdare iaf på farsans 9-3

MiJ
13 februari 2007 · 1 Inlägg

det kan vara allt möjligt ,, om du nyligen har bytt avgassystem kan det vara nånting på avgasröret nåt gummi eller nåt som bränns. du borde åka till nån Verkstad och lyfta den o kolla . kostar ej nåt o lyfta o kolla ;p .

Torstensson
13 februari 2007 · 115 Inlägg

MiJ skrev:
det kan vara allt möjligt ,, om du nyligen har bytt avgassystem kan det vara nånting på avgasröret nåt gummi eller nåt som bränns. du borde åka till nån Verkstad och lyfta den o kolla . kostar ej nåt o lyfta o kolla ;p .

Japp jag får göra det är nog det bästa för dom hittar felet lättare än vad jag gör tackar för alla svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang