Fyrhjuling går bara rent vid bromsning

Fredrikwesterberg
3 januari · 2 Inlägg

Hej
Jag hr en fyrhjuling Arctic Cat 300cc årsmodell 2005. Den har fungerat fint i många år nu men helt plötsligt började den gå orent och ”blurra” vid gaspådrag med efterföljande förgasarsmäll.
Om jag kör med den nu kan jag få den att gå rent om jag lägger mot fotbromsen.
Någon som har en idé om vad det kan vara för fel?

Mossan1
3 januari · 2 828 Inlägg

Artic Cat 300 har väl Suzuki's 280cc motor och transmission från första generationen av KingQuad.
Skruvade en hel del med sådana en gång i tiden.

Mycket bra maskin men är kinkig med förgasaren. Minsta smuts så kinkar den. Den har även en membrantrottel där membranet måste vara helt.
Andra vanliga förgasarfel är brustna oringar till munstycken inne I förgasaren.  Om jag minns rätt finns även oringar under sliden till vakuummanövrerade trotteln.

Ta loss och isär förgasaren HELT och rengör alla munstycken.
Byt oringar som är trasiga.
Notera NOGA hur många varv ut från lätt ansatt alla justerskruvar är INNAN du tar ur dom. Så du får dom lika igen.

Huvudmunstucket under förgasaren har jag för mig ska vara 2 5/8 dels varv ut som grundinställd på 280cc och 2 varv på 250cc.

Chokevirens anslutning till förgasaren har en gummihätta som måste vara helt och på plats för rätt funktion.
Choken är en berikningskrets och inget spjäll som stryper.

Luftfilter måste finnas för att den ska gå rätt. Den behöver det lilla motståndet för att få rätt undertryck.
Så en snabb provkörning utan luftburk kan luras att tro fler fel finns.  Gissa hur jag vet?
Det är en smula tålamodsprövande att få tillbaka plaströret mellan förgasaren och luftburken.

Detta gäller Suzukis 280cc maskin och jag TROR det är lika på Artic Cat 300.
Men kanske inte..

Senast redigerat av Mossan1 (3 januari )

Fredrikwesterberg
6 januari · 2 Inlägg

Tack. Jag ska kolla förgasaren även att jag inte ser fram emot det.
Jag var själv lite inne på att det kunde vara jordfel i och med att den går rent när jag lägger på bromsen.
Vad tror du om det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang