Behöver råd efter kontroll

sumej
12 januari · 20 Inlägg

Hej,

Söker lite råd med vad jag borde göra med min bil.

Sommaren 2023 så köpte jag en Golf MK5 med ca 15000 i miltal som har gått riktigt fint och inte orsakat några större problem, jag pröjsade 29000kr. Det enda jag har gjort är påfyllning av AC och köpt ett par nya vinterdäck med fälg (begagnade för 1500kr).
Efter att ha kört den till dryga 15700 mil såhär ca ett halv år efter så valde jag att lämna in den på basservice hos VW (notera då också att jag hade problem med airbag-ljus som de åtgärdade), detta kostade mig ca 5000kr totalt. Vilket gör att jag har totalt spenderat ca 8000 kr på bilen, vilket har känts lite sådär. I samband med basservice så kontrollerar dem bilen och hittade följande problem:

Halvljus höger fram fungerar ej.
Fjädrar fram och bak rostiga samt länkarmar i bakvagnen.
Batteri bör bytas, slut i stort sätt.
Lite oljefukt vid motor och låda.

Jag har förstått det som att byta ljuset fram (en H7-lampa) inte ska vara särskilt svårt och kostar ny ca 40kr samt att batteriet går att köpa runt 1000kr på biltema och installera själv.
Oljefukten sa dem inte var något akut och beror med största sannolikhet på ålder men dem rekommenderade felsökning.

Det som gör mig fundersam om hur jag borde göra är bytet av länkarmar och fjädrar då dessa byten verkar vara rätt dyra att fixa på en verkstad.
Jag har ju inget jättestort behov av bil egentligen längre mer än att utföra ärenden och bilfärder till exempel stall/golfbana.
Så min fråga blir då, är det bäst att försöka sälja bilen nu eller åtgärda problem för att sedan sälja under tex sommaren/hösten? Bilen är för närvarande besiktad till sista augusti.

Mvh

Jesper328
12 januari · 2 383 Inlägg

Skulle inte bry mig alls.
Byt lampan själv.
Batteriet byter du om det faktist är dåligt, du vet ju själv om det är dåligt eller ej.
Fuktar olja - håll koll på oljenivån bara.

”Rostiga fjädrar” - ja, det brukar förekomma ytrost på det mesta undertill på en bil.
Länkarmar - ja, är det rostiga så är det bra att byta dem, men med tanke på att de slår på rostiga fjädrar så vet jag inte om jag vågar lita deras bedömning.
Kolla själv och knacka lite en hammare. smile

Up the RA
Utmarks-Loke
12 januari · 5 861 Inlägg

Rostiga fjädrar, har det någonsin varit ett problem på någon bil? De är ju gjorda av solitt stål och lär hålla hundra år längre än trösklarna på golf mk5. Rost i länkarmarna kan vara värre, jag har kört en bil där en länkarm vek sig på grund av det, men det handlar nog bara om ytrost. Jag tror bilfirman försöker mjölka ut reparationspengar bara.

sumej
12 januari · 20 Inlägg

Jesper328 skrev:
Skulle inte bry mig alls.
Byt lampan själv.
Batteriet byter du om det faktist är dåligt, du vet ju själv om det är dåligt eller ej.
Fuktar olja - håll koll på oljenivån bara.

”Rostiga fjädrar” - ja, det brukar förekomma ytrost på det mesta undertill på en bil.
Länkarmar - ja, är det rostiga så är det bra att byta dem, men med tanke på att de slår på rostiga fjädrar så vet jag inte om jag vågar lita deras bedömning.
Kolla själv och knacka lite en hammare. smile

Tack för detta, får mig att bli lite lugnare!
Ska ta en titt själv under bilen och se vad det handlar om.

sumej
12 januari · 20 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Rostiga fjädrar, har det någonsin varit ett problem på någon bil? De är ju gjorda av solitt stål och lär hålla hundra år längre än trösklarna på golf mk5. Rost i länkarmarna kan vara värre, jag har kört en bil där en länkarm vek sig på grund av det, men det handlar nog bara om ytrost. Jag tror bilfirman försöker mjölka ut reparationspengar bara.

Tack för svar!
Är det nödvändigt isåfall att byta fjädrar också?
Tänker om länkarmen behöver bytas.

Lucif3r
12 januari · 2 219 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Rostiga fjädrar, har det någonsin varit ett problem på någon bil?

Mja... För rostiga fjädrar har en tendens till att gå av. Det kan såklart hända på vilka fjädrar som helst om man har otur men, betydligt vanligare om fjädrarna är rostiga. Nu pratar vi givetvis inte bara lite ytrost, utan riktigt rostiga fjädrar som skulle ha bytts för åratal sedan av andra orsaker tongue

Utmarks-Loke
12 januari · 5 861 Inlägg

Lucif3r skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Rostiga fjädrar, har det någonsin varit ett problem på någon bil?

Mja... För rostiga fjädrar har en tendens till att gå av. Det kan såklart hända på vilka fjädrar som helst om man har otur men, betydligt vanligare om fjädrarna är rostiga. Nu pratar vi givetvis inte bara lite ytrost, utan riktigt rostiga fjädrar som skulle ha bytts för åratal sedan av andra orsaker tongue

Jo i teorin men jag har aldrig sett så rostiga fjädrar. Då borde resten av bilen, inklusive fjäderben, redan rostat bort för länge sedan. Men vad vet jag, det kanske är ett förekommande problem

husseman
12 januari · 1 597 Inlägg

Hmm, fjädrar går av titt som tätt, men inte pga. att de e´genomrostade eller så. Dvs. en fjäder som ser ut att vara i nyskick, går av lika ofta som en som ser hur risig ut som helst.  Tittar man på brottytan, så handlar det bara om kvalité på godset o i vissa fall felmonterad fjäder. Vad gäller dina länkarmar, så slå på dom med en svetshammare.. slår du hål eller de känns mjuka så bör de bytas.
Nu va väl bilen bes. till Aug-24?  Var det på carsuspect? så kan de missat det. Annars så borde det inte vara nåt prob. - ytrost är inte farligt o det får vi leva med. Lycka till..mvh/husse

Oreggad Ruter Knekt
12 januari · 668 Inlägg

sumej skrev:

Jesper328 skrev:
Skulle inte bry mig alls.
Byt lampan själv.
Batteriet byter du om det faktist är dåligt, du vet ju själv om det är dåligt eller ej.
Fuktar olja - håll koll på oljenivån bara.

”Rostiga fjädrar” - ja, det brukar förekomma ytrost på det mesta undertill på en bil.
Länkarmar - ja, är det rostiga så är det bra att byta dem, men med tanke på att de slår på rostiga fjädrar så vet jag inte om jag vågar lita deras bedömning.
Kolla själv och knacka lite en hammare. smile

Tack för detta, får mig att bli lite lugnare!
Ska ta en titt själv under bilen och se vad det handlar om.

Titta med en hammare på länkarnarna, är det inte gravrost så skulle jag ge blanka fan i att tänka på det. Framfört med en bil som var som ost i godset på styrstag och bärarma när det väl demonterades, gick ju bra sisådär 200 mil innan åtgärd, men ren dödsfälla...

Senast redigerat av Oreggad (12 januari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
sumej
13 januari · 20 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, fjädrar går av titt som tätt, men inte pga. att de e´genomrostade eller så. Dvs. en fjäder som ser ut att vara i nyskick, går av lika ofta som en som ser hur risig ut som helst.  Tittar man på brottytan, så handlar det bara om kvalité på godset o i vissa fall felmonterad fjäder. Vad gäller dina länkarmar, så slå på dom med en svetshammare.. slår du hål eller de känns mjuka så bör de bytas.
Nu va väl bilen bes. till Aug-24?  Var det på carsuspect? så kan de missat det. Annars så borde det inte vara nåt prob. - ytrost är inte farligt o det får vi leva med. Lycka till..mvh/husse

Oreggad skrev:

sumej skrev:

Jesper328 skrev:
Skulle inte bry mig alls.
Byt lampan själv.
Batteriet byter du om det faktist är dåligt, du vet ju själv om det är dåligt eller ej.
Fuktar olja - håll koll på oljenivån bara.

”Rostiga fjädrar” - ja, det brukar förekomma ytrost på det mesta undertill på en bil.
Länkarmar - ja, är det rostiga så är det bra att byta dem, men med tanke på att de slår på rostiga fjädrar så vet jag inte om jag vågar lita deras bedömning.
Kolla själv och knacka lite en hammare. smile

Tack för detta, får mig att bli lite lugnare!
Ska ta en titt själv under bilen och se vad det handlar om.

Titta med en hammare på länkarnarna, är det inte gravrost så skulle jag ge blanka fan i att tänka på det. Framfört med en bil som var som ost i godset på styrstag och bärarma när det väl demonterades, gick ju bra sisådär 200 mil innan åtgärd, men ren dödsfälla...

Schysst, stort tack för hjälpen hörni!
Ska hissa upp bilen imorgon och ta en titt.

Brådhis * Voff voff *
13 januari · 10 291 Inlägg

Låter som att verkstaden såg sin chans att tjäna pengar...

Om inte besiktningen anmärkte på fjädrarna eller länkarmarna när du besiktigade sist så har dom med all sannolikhet inte hunnit bli ens i närheten av så dåliga att dom skulle behöva bytas.

Och då undrar man förstås lite över det här med oljefukten... Om samma verkstad bara säger att det fuktar, inte att det läcker, så skulle jag nog ta det med en stor nypa salt.

Batteriet bör du ha fått nå´n form av testprotokoll på. Har du inte fått det och bilen startar som den ska även nu på vintern skulle jag nog sortera in det under ytterligare försök från verkstaden att tjäna pengar...

Halvljuslampan däremot är ju bra att byta. Men det löser du nog utan verkstadens hjälp.

Så min gissning är att din bil inte är i sämre skick än många andra, med enda skillnaden att du lät någon leta efter potentiella fel. smile

Senast redigerat av Brådhis (13 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari · 13 754 Inlägg

Brådhis skrev:
Låter som att verkstaden såg sin chans att tjäna pengar...

Om inte besiktningen anmärkte på fjädrarna eller länkarmarna när du besiktigade sist så har dom med all sannolikhet inte hunnit bli ens i närheten av så dåliga att dom skulle behöva bytas.

Och då undrar man förstås lite över det här med oljefukten... Om samma verkstad bara säger att det fuktar, inte att det läcker, så skulle jag nog ta det med en stor nypa salt.

Batteriet bör du ha fått nå´n form av testprotokoll på. Har du inte fått det och bilen startar som den ska även nu på vintern skulle jag nog sortera in det under ytterligare försök från verkstaden att tjäna pengar...

Halvljuslampan däremot är ju bra att byta. Men det löser du nog utan verkstadens hjälp.

Så min gissning är att din bil inte är i sämre skick än många andra, med enda skillnaden att du lät någon leta efter potentiella fel. smile

mm någon med vinstintresse.. 

syrran fick ett fyllt a4 med fel på hennes pegga 307:A    det var alla möjliga fel.. och den skulle aldrig gå igenom bes.. 

jag tittade på pappret gjorde en liten snabb koll  byte en fjäder som var av.. eller byte hela fjäderbenet mot ett  bättre beg.

sen bromskivor bak som såg väldigt träliga..  men resten var inga fel.   

nu var det länge sen så minns inte exakt vad det var för fel. men det var en jäkla massa fel som verkligen inte var några fel. 

ganska säker på att skivorna gått igenom bes oxå men dom var lite så där och sen var det ett lätt missljud från hjulagret och dom sitter ihop med skivorna då var det bara att beställa 2nya skivor/lager och smälla dit   kostade en 1/10 av priset dom ville ha för samma jobb smile
var inte ens jobbigt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang