Fixa eller kringå nummerskyltsbelysning vid besiktning? Saab 9-3 TiD -07

Vilse
14 januari · 2 Inlägg

Hej!

Inlägg från en riktig amatör här, men behöver er hjälp!
Scenario:  Nummerskyltsbelysningen bak på Saaben slutade fungera ca 1,5 år sedan. Godkänd på besiktningen 1 år sedan men med anmärkning på detta. Försökte fixa det men det verkade inte komma någon ström till kontakterna. Kopplade in en helt annan baklist på skroten med bakluckehandtaget och lamporna, men fick inte lamporna att lysa då heller varför det möjligen verkar som något problem längre in. Kabelbrott vid gångjärnen?
Nu på besiktningen går inte bilen igenom endast på grund av detta (!!!! frustrerande !!!! ). Besiktningsmannen lät lite skamsen att behöva underkänna på detta och sa att "bara det lyser på något sätt nästa gång så ska den gå igenom".

Så min dumma fråga:  Skulle det vara möjligt att t.ex montera en liten extern ledbelysning som man slår igång då man kör bilen för att den ska gå igenom? Eller behöver det vara rätt lampor samt att felmeddelandet ska vara borta? Vad tror ni?
Alternativt, skulle man på ett lätt sätt kunna tjuva ström någonstans ifrån för att ge 12 v till kontaktbläcken? 

Ödmjukast,

Vilse

Brådhis * Voff voff *
15 januari · 10 280 Inlägg

Absolut enklast är faktiskt att laga det ursprungliga felet. Det handlar om en eller möjligen två kablar som är av någonstans på vägen ut till skyltbelysningen. Ta loss klädseln på luckan och följ sedan kablarna in till elcentralen som troligen finns i bagageutrymmet någonstans. Mät var du har spänning och var du inte har det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
15 januari · 2 373 Inlägg

Det kommer gå fortare att lokalisera och åtgärda felet än att hålla på och fippla med LED eller annat.

Vanligast är kabelbrott mellan kaross och bagagelucka, och det går snabbt att lokalisera.
Se till att få åtkomst till kablarna, sedan drar du bara i dem en åt gången.

Börja som Brådhis säger.
Mät spänning ut ifrån styrdonet i bagaget om ett sådant finnes.
Har du spänning där men inte på lamporna så är det hög sannolikhet på att du har brott mellan kaross och lucka.

Up the RA
Vilse
15 januari · 2 Inlägg

Tack för bra svar. Problemet nu löst! Gjorde ett mellanting då det var väldigt svårt att hitta kabelbrottet.

Tjuvade 12v från baklampan och drog den parallelt med gamla kabeln till kontakten vid bakluckehandtaget och skarvade där in den.

Funkar nu fint men felmeddelande fortfarande kvar. Antar att besiktningen måste godkänna det?

Hemmamek
15 januari · 159 Inlägg

Vilse skrev:
Tack för bra svar. Problemet nu löst! Gjorde ett mellanting då det var väldigt svårt att hitta kabelbrottet.

Tjuvade 12v från baklampan och drog den parallelt med gamla kabeln till kontakten vid bakluckehandtaget och skarvade där in den.

Funkar nu fint men felmeddelande fortfarande kvar. Antar att besiktningen måste godkänna det?

Tror de bara undekänner felkoder angående allvarligare fel och miljö saker. De lär ju se att de lyser.
Min bil blir godkänd utan dimmljus med felkod, men de är ju å andra sidan inte obligatoriska.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang