Köpråd/ En bra bil

Linnea0001
17 januari · 1 Inlägg

Hej! Jag har nu en volvo 740 1990, men är sugen på något nytt. Någonstans mellan 2000-2010.

Min sambo har haft flera olika sorters BMW som jag kört några gånger och tycker de är riktigt sköna, han vet även hur man skruvar på de ifall de går sönder. Han har haft e61 diesel, e91 bensin, e46 bensin. Skulle nog vilja sänka också, så helst någon bil som har fjädrar runt om så man kan sätta på coils och inte behöva regga om.

Jag undrar helt enkelt vilken modell och årtal som har bäst motor (bmw)? Har hört om kamkedjeproblem med vissa modeller, men vill såklart också ha en bra motor som oftast bara går. Vilka miltal är rimliga? Jag tänker max 25 tusen mil (hellre runt 20). Tänker helst en bensinare för skatten, men vad tycker ni? Jämnar det ut sig ifall man skulle köpa en diesel som drar mycket mindre (nu när dieseln ändå är billigare).

Är 20 så försäkringen är också ganska dyr oavsett vilken bil jag har.

Har en budget på upp mot 50 tusen, men lägger hellre mer pengar på en bättre bil än en bil som bara kommer gå sönder och ändå bli dyr, vad är rimligt pris på den bilen ni har i tanke isåfall?
Tack på förhand!!

jaka54
17 januari · 5 757 Inlägg

Om du vill ha en bra motor så är 2.3lit motorn i din volvo den säkraste och mest lättmeckade motor som finns. Nyare motorer i alla moderna bilar är naturligtvis bättre/starkare/går jämnare/tystare,  än din gamla Volvo men...har tidigare ägare inte skött servicen (bytt olja varje år,  var 1000-1500 mil,  vilket är viktigast) så är risken stor att motorn tagit skada i kamsträckare och kedja.
Likaså har moderna bilar med direktinsprutning direkt i förbränningsrummen en stor risk att ventilerna koksar igen  vilket kräver rengöring, något som inte var nödvändigt med bilar med motorer med insprutning i insuget då ventilerna blev renade av bränslet som sprutades in.
Inget direkt bra svar på din fråga om bästa BMW:n men som vanligt gäller det att leta runt och kolla service boken. Låga mil är alltid bra samt helst inte många ägare.

Senast redigerat av jaka54 (17 januari )

granadadr
17 januari · 7 294 Inlägg

Trots jag är Fordnörd säger jag Toyota,, tråkiga men bra bilar,, Bmw? NEJ

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang