Bilen startar inte, växellådan eller elektronikbekymmer? Mitsubishi Colt 1.3 -07

Frostman101
18 januari · 11 Inlägg

Hej! Skriver ett inlägg och hoppas få hjälp då min bil är obrukbar för tillfället.

Bilen är en Mitsubishi Colt 1,3 årsmodell 2007 med automatlåda.

Vid start med nyckel så blinkar instrumentbrädan, växellådan (automat) vägrar lägga in Neutral vilket behövs för start. Instrumentbrädan visar varken växelnummer eller Neutral. Det lyser inga varnings lampor/symboler på instrumentbrädan. Bilen "hackar" med tändningen. Har haft tidigare problem med batteriet men det fungerar bra nu. Nyligen även bytt olja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248348/248348-52ebed5f570ed5051bc6a9dd0b900c34.jpg



Redigerade rubriken en aning och flyttade tråden.

Mvh mod

Senast redigerat av Frostman101 (18 januari )

Steff240
18 januari · 1 023 Inlägg

Jag tycker du ska kolla upp om du har några felkoder. Förmodligen hittar du ledtrådar där.

Frostman101
18 januari · 11 Inlägg

Steff240 skrev:
Jag tycker du ska kolla upp om du har några felkoder. Förmodligen hittar du ledtrådar där.

Jag googlade om felkoder, kom förslag på att inskaffa en felkodsläsare, har aldrig använt en sådan. Verkar rätt så dyr att inskaffa. Finns det något sätt att lösa felkoder eller ta reda på problemet utan?

Senast redigerat av Frostman101 (18 januari )

Frostman101
18 januari · 11 Inlägg

Osäker på om jag la upp denna fråga i fel forum, någon kanske kan dirigera mig rätt?

Mack Forum- och sitemoderator
18 januari · 26 160 Inlägg

Frostman101 skrev:
Osäker på om jag la upp denna fråga i fel forum, någon kanske kan dirigera mig rätt?

Jag kan flytta tråden.
Hoppas det löser sig för dig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 januari · 13 748 Inlägg

att den blinkar vid startförsök tycker jag personligen låter som dåligt batteri.   även ett nytt batteri kan bli urdraget  framför allt om den står mycket och körs korta sträckor ofta.  det är rena döden för batterier.       dom blir jättekonstiga när man hamnar i det där mellan läget att det är batteri nog för att få sakerna att lysa men för lite ström till styrboxar och till startmotorn. så allt flippar ur när man försöker starta..   skulle börja med startkablar och se om den inte beter sig normalt innan jag gjorde något mer.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Frostman101
18 januari · 11 Inlägg

Growe skrev:
att den blinkar vid startförsök tycker jag personligen låter som dåligt batteri.   även ett nytt batteri kan bli urdraget  framför allt om den står mycket och körs korta sträckor ofta.  det är rena döden för batterier.       dom blir jättekonstiga när man hamnar i det där mellan läget att det är batteri nog för att få sakerna att lysa men för lite ström till styrboxar och till startmotorn. så allt flippar ur när man försöker starta..   skulle börja med startkablar och se om den inte beter sig normalt innan jag gjorde något mer.

Den startar med startkablar men problemet med Växellådan/instrumentbrädan kvarstår. Den vill inte lägga i Neutral. ( se bilden med "ikonen" på instrumentbrädan). Har laddat upp batteriet till 100 %  men det hjälper inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang