Vevhusventilation

axel05
5 februari · 72 Inlägg

Nu kanske jag redan vet svaret på min fråga men tänker att det är värt att kolla här ändå. min vevhusventilation har senaste tiden blivit extremt dålig. skruvar man lös oljelocket så hoppar det verkligen upp. rengjort slangar, kollat slangen ner i tråget med tryckluft och det bubblade så verkar inte vara blockage där. rengjorde oljefällan rikligt med både  ultraljudstvätt med yes diskmedel och sen stod jag och fyllde med varmvatten och bankade mot golvet tills det slutade komma små bitar ur den efter en kvart eller så. allt verkar ju vara som det ska vara men ändå skjuter locket upp och jag kan se att det har läkt olja bak mot växellådan. det enda jag verkar hitta vilket det kan vara är att o-ringen som sitter mot blocket på oljefällan saknades. redan eställt både ny oljefälla och o-ring från vparts som kommer fram imorgon men undrar om det kan vara något annat som skapar övertrycket? det känns som att jag kollat allt som går att kolla och rengöra men jag kanske missat något hmm

axel05
5 februari · 72 Inlägg

kanska hittade problemet. den lilla sangen till insuget blåste ganska dåligt när jag prövade så jag bytte den slangen och den verkade sluta trycka bort oljelocket men uppdaterar om något nytt händer då vevhusventilationen har varit väldigt skum senaste tiden. ena dagen riktigt dålig och andra väldigt bra.

torsen
7 februari · 7 249 Inlägg

Vad för bil och motor?

axel05
7 februari · 72 Inlägg

torsen skrev:
Vad för bil och motor?

förlåt, jag glömde nämna att det är en 1998 volvo 945 fulltrycksturbo. vevhusventilationen är fortfarande bra sedan jag bytte slangen och jag passade på att byta oljefällan och o-ringen då jag redan hade beställt dem. verkar fungera fint så det är skönt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang