trimning av sugmotor,

niklasmannen
21 juli 2005 · 16 Inlägg

Ska förmodligen chippa min ford mondeo st200 om två veckor.
priset är 2500:- monterat och klart.
men då är ju frågan, är det värt det?
skulle få 13-15 hp och 18-20 Nm.
känns den förändringen eller är det helt enkelt inte alls
värt tid eller peng??

//niklas

kIM0h
21 juli 2005 · 126 Inlägg

Kan säga direkt att det är absolut inte värt det.. och att du kanske bara får ut _HÖGST_ 5 hk och 10Nm mer och det märker du ingen skillnad på. men vill du slänga pengarna på något sånt så "go ahead"

Ps. Kan oxå säga det att firmer som säljer chip trim till sugmotorer blåser folk på pengar.

Senast redigerat av _oxygene_ (21 juli 2005)

9-5 aero
Saab 9-5 Aero "WT-R" (2006)
Daniel
21 juli 2005 · 671 Inlägg

Chippa motorn är det sista man gör.
Först gör man någon förändring på motorn sen ställer man om mjukvaran.
Anledningen till att det funkar så bra på en turbo motor är att man ändrar ladd trycket.

Om du först byter insug, kammar, avgassystem och sen mappar bilen kan du kanske få 50hk.

Germax
21 juli 2005 · 12 086 Inlägg

Daniel skrev:
Chippa motorn är det sista man gör.
Först gör man någon förändring på motorn sen ställer man om mjukvaran.
Anledningen till att det funkar så bra på en turbo motor är att man ändrar ladd trycket.

Om du först byter insug, kammar, avgassystem och sen mappar bilen kan du kanske få 50hk.

är väl kanske inte helt sant.. man kan ju kortfatta såhär:
bara ship.. marginell effekt
bara luftfilter, avgas mm.. marginell effekt
både och.. hygglig effektökning (givetvis helt beroende på motor o setup men generellt)

moffegrev
22 juli 2005 · 228 Inlägg

varför skulle ett seriöst företag som tex MotorNord säga att den ger 12 hk...om den inte gör det som du säger..det förstår jag inte..klart att man kan ändra tändkurva och bränsle på en sugis med..men som sagt man får ju inte ut samma effekt som med en turbo som vill ha mer sås lägre tändning o högre ladd... det säger sig själv tycker jag..men men..tror nog att du märker att det har hänt nått med bilen..

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
niklasmannen
22 juli 2005 · 16 Inlägg

på firman som erbjuder detta så säger han att om jag inte är nöjd, inte känner någon effektökning osv. så monterar han tillbaka originalgrejerna och jag slipper betala ett öre.
har ju då både avgas, luftfilter och chipp.
pratade med en kille som har en bora v6 som chippade sin, och han blev positivt överaskad iaf.

Senast redigerat av niklasmannen (22 juli 2005)

sleepless Hård skalle
22 juli 2005 · 229 Inlägg

Men då är det ju bara att slå till.. inget snack..,. Får du pengarna tillbaka
om du inte är nöjd så fattar jag inte vad du väntar på... Do iT!

All on... ...full out!
ST200
23 juli 2005 · 63 Inlägg

Niklasmannen:
Säg till när du har gort det, nyfiken hur det blev.
Har ju en ST200 jag också :-)

Varför inte köra Kombi ;-)
Ford Cortina Turbo "Cosworth Power" (1967)
niklasmannen
24 juli 2005 · 16 Inlägg

skriver ett mess när grejerna är monterade och provkörda!
väntar..........

Aatos
24 juli 2005 · 291 Inlägg

enligt bilsport så gav ett chip och sportavgasystem på en Kadett GSI, så gav det ca 25hk mer...

niklasmannen
24 juli 2005 · 16 Inlägg

återstår att se hur mycket det ger på min bil, ska eventuellt bromsa den före och efter bara för att kolla.

ForEvo
2 augusti 2005 · 32 Inlägg

Förstår inte folk som "droppar" chippen direkt och säger att det är skit?

Har ni personligen testat just det chippet på just den bilen?

NOG FAN tror att jag att dagens företag som te.x MotorNord kan ställa in tändning/soppa etc bättre än vad te.x biltillverkaren gjorde på en bil för 10-15 år sedan.

Tror inte heller att företag skulle få sälja chip om det inte höll måtten.

Och att det inte är värt på en sugis? Varför ens jämföra en chipning mellan en turbo/sugis då det är helt skillda effekter etc.

Är ju inte bara rent hästarna som förbättras, bilen går oftast bättre rent allmänt, dricker mindre soppa och har en effektivare effekt kurva än tidigare...

Så skippa skitsnacket och fixa bevis istället på att chip skulle vara värdelöst...

Finns ju dom som chippar en gammal sierra/scorpio sugis och säger att skillnaden är avsevärd jämfört mot org....

Senast redigerat av ForEvo (2 augusti 2005)

Danne_escort
2 augusti 2005 · 469 Inlägg

Jag har funderingar på att ev sätta in en chip o se om det blir någon skillnad.. men får se hur det blir.

niklasmannen
3 augusti 2005 · 16 Inlägg

bilen är nu på verkstan, chippet ska vara färdigmonterat kl
17::00....
fan att man jobbar kväll, kommer ju inte hinna köra just någe idag.
uppdaterar imorrn, spännande är det, har iofs inte så höga förväntningar så
det lär ju inte krävas så mycket för att impa...jaja

Sharky
4 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

När man tar fram ett chip till en motor så tullar man på dom marginaler som biltillverkaren av olika anledningar har satt.
Det handlar inte så mycket om huruvida Motornord (som inte, iirc, tar fram egna chip utan bara kränger) kan ställa in bättre än för 10-15 år sedan.

I princip så kan man leka med tändningen och lägga sig närmare spikning, lattja med soppa (vilket ger lite på en sugis), och på bilar med den möjligheten - ändra kamstyrningen.

Men att väsentligt öka effekten på en sugis, med chip, luftfilter eller halvsats, är kört .
Läs lite motorteknik så trillar poletten ner. Man är tvungen att ändra VE hos en motor för att få ut mera effekt vid ett givet varvtal.

Om dock chippet tillåter högre varv än orginal (och på vissa bilar öppna spjället mera) så kan man få mera effekt.
Men då skall men veta att chippet gör så. Som tex på nyare Volvo 140Hkr där chippning faktiskt ger 170Hkr genom att öppna spjället mera.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
spunk_totte VD / SPRINGPOJK
4 augusti 2005 · 605 Inlägg

niklasmannen skrev:
bilen är nu på verkstan, chippet ska vara färdigmonterat kl
17::00....
fan att man jobbar kväll, kommer ju inte hinna köra just någe idag.
uppdaterar imorrn, spännande är det, har iofs inte så höga förväntningar så
det lär ju inte krävas så mycket för att impa...jaja

Kom igen nu då! Hur blev resultatet?

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
Izual
5 augusti 2005 · 4 571 Inlägg

efter allt som jag läst om detta och som vissa redan har skrivit. byter man luftfilter avgassystem och sedan chippar så får man en märkbar skillnad. det har jag iaf fått bekräftat av dom på itsfun.nu där jag tänker chippa senare. 
förstår inte varför folk bara dissar chipp på en gång.
om man inte vill ha ut 200+ hästar ur en vardags räcer utan bara letar efter lite mer sting i kärran så tycker iaf jag att det är en helt ok ide istället för att byta massa prylar i själva motorn i sig.

niklasmannen
7 augusti 2005 · 16 Inlägg

när jag vid den förutbestämda tiden skulle fara och hämta min nychippade bil, så ringde killen när jag var på väg dit.... och sa att det inte blev någonting. tydligen så var halva boxen nerdränkt i silikon, och för att komma åt chippet var han tvungen att ta bort allt.
och det ville han tydligen inte göra, (killen är från tyskland och blandar tyska engelska och lite svenska när han pratar, så han är lite svårförstådd ibland).
han sa iaf att han var rädd att boxen skulle pajja, så det blev ingenting....
det tog mig ett par dar att komma ur surheten så nu skriver jag om detta nederlag.......... jävla (sug)motor

spunk_totte VD / SPRINGPOJK
7 augusti 2005 · 605 Inlägg

surt

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
ST200
7 augusti 2005 · 63 Inlägg

Fan vad jobbigt!
Du får göra som jag ska, köpa en kompressor = 100-120 hk :-)

Varför inte köra Kombi ;-)
Ford Cortina Turbo "Cosworth Power" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang