Säkert att köra?

axel05
23 februari · 72 Inlägg

Var ute och körde med min 98- 945 för att dra lös en kompis. Den delen gick bra men när jag åkte och parkerade så hörde jag nåt skrapa. Kollade under bilen och bromslinan till vänster bakdäck låg typ på backen. Måste ha dragits lös av nå snö. Osäker på om den hade lyckats dra sig lös från oket då jag inte kan se skit men nu undrar jag om jag bör klämma bromslinan innan jag kör hem. Min abs är ur funktion och jag vill inte tappa bromsarna i 80

Snabba svar uppskattas.

axel05
23 februari · 72 Inlägg

Juste, för att förklara lite mer så vet jag att vissa bromssystem ska vara så att om en lina börjar läka så ska bromssystemet sluta pumpa olja dit men jag vet inte om min volvo har nåt sånt avancerat.

Lucif3r
23 februari · 2 218 Inlägg

Låter högst osannolikt att det skulle vara bromsledningen... Handbromswiren däremot? Ja det är fasen så mycket troligare smile Och ingen fara att köra utan...

Men är du helt säker på att det är bromsledningen så.. Mja då bör du inte köra. Det är visserligen 2-krets system så du ska ha 2 bromsande hjul iaf men... Knappast säkert att köra med.

axel05
23 februari · 72 Inlägg

100% säker på att det är koppar ledningen till bromsoket. Men som lösning bör jag klämma ledningen med en tång så den åtminstonde skulle läka mindre. Det är svetsdiff så bakaxeln kommer bromsa en bit iallafall

axel05
23 februari · 72 Inlägg

Lucif3r skrev:
Låter högst osannolikt att det skulle vara bromsledningen... Handbromswiren däremot? Ja det är fasen så mycket troligare smile Och ingen fara att köra utan...

Men är du helt säker på att det är bromsledningen så.. Mja då bör du inte köra. Det är visserligen 2-krets system så du ska ha 2 bromsande hjul iaf men... Knappast säkert att köra med.

Jag har just nu satt fast den så att den inte kommer skrapa mot backen påvägen hem men enda fästpunkten jag kunde fixa var (nu vet jag inte riktiga namnet på den) armen som bakaxeln sitter

axel05
24 februari · 72 Inlägg

Jag körde hem med min hemmalösning då jag kom på att kopparledningen sitter i ett fäste och går där över till gummislang så den hade bara lossnat från fästet. Testade fortfarande bromsarna konstant och stannade vara kilometer för att kolla bromsoljenivån och så min fastsättning fortfarande sat kvar som den gjorde. Ska fixa en mer rejäl fastsättning direkt imorgon. Bara glad att jag tog mig hem

Mossan1
24 februari · 2 832 Inlägg

Nu är bilen hemma och ska givetvis inte köras utan en permanent fix.
Inte bara upphängning, utan också inspektion av röret och byte om det är minsta skadad.

Men, ABS eller ej saknar betydelse om ett bromsrör brister. 
Att sätta tex en svetstång på bromsslangen hjälper ju inte om den brister FÖRE, som der blivit i detta fallet.
Så att fästa upp den, om än tillfälligt, var helt rätt väg att gå där och då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang