Helicoils?

jaka54
14 mars · 5 759 Inlägg

Hej!
Min bror har en Audi 100 Turbo Avant från 1991 (C3 modellen, eller modell 44 som den också kallas) och i bak sitter det 5 bultade nav med skivbromsar.
På bägge naven bak  har gängorna gått sönder under de senaste 5-6 åren och vi har då satt in helicoils bägge naven men dessa helicoils har inte suttit fast tillfredställande utan mer eller mindre gängats ut på bägge naven. Detta har vi märkt vid hjulbyten vår som vinter.

Nya baknav går inte att få tag på utan vi har varit tvungna att få tag på begagnade nav antingen från skroten i Enköping , där det tidigare har funnits några Audi 100 med 5-bultade baknav ...eller få tag på begagnade nav från Bildelsbasen.
I går upptäckte vi när vi bytte till sommardäck att ett utav  de bakre hade trasiga gängor på ett av bulthålen. Turligt nog fanns det ett nav på Bildelsbasen så jag beställde det. Men...eftersom helicoils inte fungerat bra att sätta i de tidigare två naven så undrar jag om det finns något bättre än helicoils??
Någon som vet?https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-1fcbe9b792540cd53f8b40d5ac9d5a51.jpg

doktorduett
14 mars · 363 Inlägg

tror ni gör fel när ni monterar helicoilsen har ni provad sätta dom med locktite
annars finns det gänghylsor man kan sätta istället

jaka54
14 mars · 5 759 Inlägg

Vi borrar upp (med specialborr som medföljer i helicoilssatsen) och skruvar i helicoilsen med verktyget som följer med helicoils satsen  och bryter slutligen av helicoilen i botten med specialverktyget som medföljer.
Trots detta har samtliga 10 helicoils lossat efter några säsongers användning. Vi har provat med blå locktite också men ingen skillnad...helicoilsen lossar.

Senast redigerat av jaka54 (14 mars )

doktorduett
14 mars · 363 Inlägg

prova såna här, dom måste oxå sättas med locktite gärna den starka

https://www.temu.com/kuiper/dn9.html?su … CtEALw_wcB

Mossan1
15 mars · 2 840 Inlägg

Hur hårt drar ni dom?
Hur är gängan på själva skruvarna?

Nu säger jag inte att det är så i detta fallet  men jag vet flera som helt saknar känsla för moment vid hjulskiften, och när en av dom fick en slående maskin i händerna hände precis detta.

Sätter man helicoil så blir momentet än viktigare. Men helicoil borde hålla rent generellt.

Senast redigerat av Mossan1 (15 mars )

jaka54
15 mars · 5 759 Inlägg

Svarar "Doktorduett"!
Vi behöver insatser med 14mmx1,5mm stigning! Jag hitter inte såna insatser på länken du skickade.

Svar till "Mossan 1".
Vi har använt nya skruvar från Skruvat.se de senaste hjulbytena på brorsans Turbo och drar vi för hårt?? Ja, möjligt men inte troligt efter mer än 45 års hjulbyten på olika bilar utan problem.
På min Audi 100 Avant 2,0E -89:a som jag haft sedan 1993 så har jag aldrig haft det här problemet med att gängorna gått sönder vid hjulbyte och då har använder jag bilens originalskruvar och drar alltid hjulen för hand med förlängare, ni vet en sån där med utdragbar del och vi gör likadant på brorsans Audi 100 turbo som när han köpte den för ca 10 år sedan antingen hade dåliga hjulbultar eller dåliga gängor i bakre hjulnaven vilket var orsaken till att vi satte i helicoils.

Hittade en video på Youtube där en american påstod att när man satte dit helicoils var det viktigt att man vred ner coilsen ca en halv till en millimeter under ytan annars skulle översta slingan på helicoilen dras upp och efter ett tag skulle flera varv lossa/dras up.
Och det är precis vad som hänt för oss, helicoilsen dras upp!

Annars verkar "Time -serts" vara bättre! Men de kostar runt 700:- på Amazon.
Så vi prövar idag först med helicoil monterade på amerikanens vis...och lite locktite.

Senast redigerat av jaka54 (15 mars )

doktorduett
15 mars · 363 Inlägg

länken var bara ett exempel, du får goggla runt dom finns alla möjliga varianter

it_mutt Avstängd
15 mars · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Svarar "Doktorduett"!
Vi behöver insatser med 14mmx1,5mm stigning! Jag hitter inte såna insatser på länken du skickade.

Svar till "Mossan 1".
Vi har använt nya skruvar från Skruvat.se de senaste hjulbytena på brorsans Turbo och drar vi för hårt?? Ja, möjligt men inte troligt efter mer än 45 års hjulbyten på olika bilar utan problem.
På min Audi 100 Avant 2,0E -89:a som jag haft sedan 1993 så har jag aldrig haft det här problemet med att gängorna gått sönder vid hjulbyte och då har använder jag bilens originalskruvar och drar alltid hjulen för hand med förlängare, ni vet en sån där med utdragbar del och vi gör likadant på brorsans Audi 100 turbo som när han köpte den för ca 10 år sedan antingen hade dåliga hjulbultar eller dåliga gängor i bakre hjulnaven vilket var orsaken till att vi satte i helicoils.

Hittade en video på Youtube där en american påstod att när man satte dit helicoils var det viktigt att man vred ner coilsen ca en halv till en millimeter under ytan annars skulle översta slingan på helicoilen dras upp och efter ett tag skulle flera varv lossa/dras up.
Och det är precis vad som hänt för oss, helicoilsen dras upp!

Annars verkar "Time -serts" vara bättre! Men de kostar runt 700:- på Amazon.
Så vi prövar idag först med helicoil monterade på amerikanens vis...och lite locktite.

Gör en snabb räkning på vad 70kg på en 60cm förlängare ger för moment...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
doktorduett
15 mars · 363 Inlägg

det som jänken säger stämmer, helicoilen kan inte sitta jämn höjd med det som man sätter den i.
en liten bit under så den inte kan trasla sej upp
hoppas det kommer lösa sej

Senast redigerat av doktorduett (15 mars )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang