Hitta rätt drivaxel till S60 AWD M58

Deuxez
19 april · 39 Inlägg

Har haft problem med en skakig bil och ratt ett tag nu som jag ej har orkat tagit tag i. Det började med att det skakade lite lätt när man låg i 100-120, men de senaste 2-3 veckorna har jag börjat känna små vibrationer även i lägre hastigheter. Misstänker att det är högra drivaxeln som börjar ge upp då det tydligen är ett vanligt fel på S60/V70. Tydligen är det den inre drivknuten som kan börja gå tungt, vilket orsakar vibrationer både i karossen och ratten, exakt samma symptom som jag har i nuläget.

Har även hört att om man sänkt bilen så måste man ha rätt längd på den yttre biten av drivaxeln för att den inte ska bottna på gupp och sånt, och min tycker jag är ganska låg i fronten efter förra ägaren. Detta skulle även kunna förklara varför den kan skaka otroligt mycket mer om man även svänger lite lätt i högre hastigheter, t.ex. en lång vänstersväng på E4an så sjunker ju högra fjädringen ihop vilket får drivaxeln att trycka ihop sig ännu mer vilket då ger OTROLIGT mycket mer vibrationer. Jag lyckades även dra isär den inre knuten för ett tag sen då jag skulle byta länkarm, då såg jag att drivaxeln var den gamla designen, den med massa kulor (hade vibrationer även innan jag drog isär den så det är inte pga mig). Enligt en kollega ska min S60 ha den nya designen med 3 hjullager. Kan det vara så att förra ägarna satte i en äldre och för lång drivaxel vilket orsakade vibrationerna kom fram?

Hur som helst så har jag haft svårt att hitta en höger drivaxel som passar AWD med M58 växellådan OCH som är rätt längd. Jag ANTAR att jag ska ha den kortare drivaxeln då enda anledningen att längden diffar är ifall man har sportchassi eller ej (sänkt från fabrik eller inte), vilket min AWD från 2007 BORDE ha. Den är som sagt ganska låg i fronten. Kan fel längd påverka något i vinkelväxeln eller liknande? ifall t.ex. bara hälften av splinsen är i vinkelväxeln etc.

Inte så sugen på att plocka löst drivaxeln för att enbart mäta. Hade otroligt svårt att bara byta länkarmarna förut.

Senast redigerat av Deuxez (19 april )

Mossan1
19 april · 2 832 Inlägg

Nja, den absolut vanligaste anledningen till vibrationer med den bilplattformen är anliggande bromsar.
Bak främst, men också fram.
Rent löjligt lite anliggning ger diffusa vibrationer man inte tror.
Fnös länge åt det själv till jag blev varse.

Inre knuten borde inte jobba just alls i normal drift rakt fram.  Då överför den kraft rakt igenom utan ditekt rörelse av kulorna.
En (mycket) sänkt drar med sig många problem, och visst är överanvändning av drivknutarna en av dom.
Men tveklöst hade jag börjat med att känna om bromsarna är varmare än dom borde efter färd med vibration.

Nu är det en AWD med en av marknadens svagaste AWD-system, och kass lager i vinkelväxel eller kardanens stödlager är också möjligt här. Brukar då försvinna eller ändra karaktär om man bromsar lite med fel fot, bara så pass att bromsljuset tänds = Haldex släpper = ändrat moment = ändrad karaktär.

Att bakhjulen driver är ingen garanti för bra vinkelväxel, även om utebliven AWD är vanligaste NÄR vinkelväxeln rasar. (Inte OM)

Dessutom:
Drivaxeln är som kortast vågrät = som en osänkt står på marken.
Med fjädring i botten eller längst upp är den förlängd max, och, inre drivknutarna på dessa har ingen stopp utåt.  Därför ramlar inre knuten lätt isär när man demonterar den från navet = kulor i damasken och kladdigt pussel.  Man måste hålla den samman på nått vis.

Senast redigerat av Mossan1 (19 april )

Deuxez
19 april · 39 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nja, den absolut vanligaste anledningen till vibrationer med den bilplattformen är anliggande bromsar.
Bak främst, men också fram.
Rent löjligt lite anliggning ger diffusa vibrationer man inte tror.
Fnös länge åt det själv till jag blev varse.

Inre knuten borde inte jobba just alls i normal drift.  Då överför den kraft rakt igenom utan rörelse av kulorna.
En sänkt drar med sig många problem, och visst är drivknutarna en av dom.

Men tveklöst hade jag börjat med att känna om bromsarna är varmare än dom borde efter färd med vibration.

Jag kollade faktist lite snabbt på olika saker kom skulle ha kunnat orsakat dessa vibrationer strax innan vintern tittade förbi. Kollade då främst av allt bromsarna. Drog en sväng på ca 8-10km utan att ens röra bromspedalen. Gick ut efteråt och kände på varenda bromsskiva och ingen av dem var ens ljummen. Har också gjort nästan 3 fyrhjulsinställningar pga nya fjädrar bak och länkarmar etc. Balenserat om däcken flertal gånger, har samma vibrationer med vinterfälgarna också så knappast däcken som orsakar det.

En sak som jag är skeptisk på är att efter jag bytte länkarmarna så var toe fram lite fel, men under provturen så hade jag ingen utav dem vibrationer jag haft tidigare. Efter jag hade lämnat in den på en fyrhjulsinställning så kom vibrationerna tillbaka.

Sen så förstår jag ej hur vibrationerna kan öka så otroligt mycket vid vänstersvängar i högre hastigheter om det nu skulle vara bromsarna. Allt pekar ju på sätt och vis emot drivaxeln?

Mossan1
19 april · 2 832 Inlägg

Deuxez skrev:

Mossan1 skrev:
Nja, den absolut vanligaste anledningen till vibrationer med den bilplattformen är anliggande bromsar.
Bak främst, men också fram.
Rent löjligt lite anliggning ger diffusa vibrationer man inte tror.
Fnös länge åt det själv till jag blev varse.

Inre knuten borde inte jobba just alls i normal drift.  Då överför den kraft rakt igenom utan rörelse av kulorna.
En sänkt drar med sig många problem, och visst är drivknutarna en av dom.

Men tveklöst hade jag börjat med att känna om bromsarna är varmare än dom borde efter färd med vibration.

Jag kollade faktist lite snabbt på olika saker kom skulle ha kunnat orsakat dessa vibrationer strax innan vintern tittade förbi. Kollade då främst av allt bromsarna. Drog en sväng på ca 8-10km utan att ens röra bromspedalen. Gick ut efteråt och kände på varenda bromsskiva och ingen av dem var ens ljummen. Har också gjort nästan 3 fyrhjulsinställningar pga nya fjädrar bak och länkarmar etc. Balenserat om däcken flertal gånger, har samma vibrationer med vinterfälgarna också så knappast däcken som orsakar det.

En sak som jag är skeptisk på är att efter jag bytte länkarmarna så var toe fram lite fel, men under provturen så hade jag ingen utav dem vibrationer jag haft tidigare. Efter jag hade lämnat in den på en fyrhjulsinställning så kom vibrationerna tillbaka.

Sen så förstår jag ej hur vibrationerna kan öka så otroligt mycket vid vänstersvängar i högre hastigheter om det nu skulle vara bromsarna. Allt pekar ju på sätt och vis emot drivaxeln?

Nja, i en vänstersväng längs en E-väg, hur mycket trycks fjädringen ihop på högersidan?  3mm?

En sväng i hög fart så kraftig att den blir obekväm för passagerare vore en annan sak.

Det är inte något motorfäste som får hela drivlinan att flytta sig?

Alufälgar som kräver centrumring i plast? Skadad/saknad sådan?
Fnös åt det också innan jag råkade ut för en lossnad (när hjulet var loss för arbetet) och bilen nästan okörbar.
Jää-äklar vad jag funderade innan jag hittade ringen av en slump. Sen dess omvänd.

Senast redigerat av Mossan1 (19 april )

Mossan1
19 april · 2 832 Inlägg

Samt, jag gjorde en Edit av mitt första svar rörande AWD.

Deuxez
19 april · 39 Inlägg

Mossan1 skrev:

Deuxez skrev:

Mossan1 skrev:
Nja, den absolut vanligaste anledningen till vibrationer med den bilplattformen är anliggande bromsar.
Bak främst, men också fram.
Rent löjligt lite anliggning ger diffusa vibrationer man inte tror.
Fnös länge åt det själv till jag blev varse.

Inre knuten borde inte jobba just alls i normal drift.  Då överför den kraft rakt igenom utan rörelse av kulorna.
En sänkt drar med sig många problem, och visst är drivknutarna en av dom.

Men tveklöst hade jag börjat med att känna om bromsarna är varmare än dom borde efter färd med vibration.

Jag kollade faktist lite snabbt på olika saker kom skulle ha kunnat orsakat dessa vibrationer strax innan vintern tittade förbi. Kollade då främst av allt bromsarna. Drog en sväng på ca 8-10km utan att ens röra bromspedalen. Gick ut efteråt och kände på varenda bromsskiva och ingen av dem var ens ljummen. Har också gjort nästan 3 fyrhjulsinställningar pga nya fjädrar bak och länkarmar etc. Balenserat om däcken flertal gånger, har samma vibrationer med vinterfälgarna också så knappast däcken som orsakar det.

En sak som jag är skeptisk på är att efter jag bytte länkarmarna så var toe fram lite fel, men under provturen så hade jag ingen utav dem vibrationer jag haft tidigare. Efter jag hade lämnat in den på en fyrhjulsinställning så kom vibrationerna tillbaka.

Sen så förstår jag ej hur vibrationerna kan öka så otroligt mycket vid vänstersvängar i högre hastigheter om det nu skulle vara bromsarna. Allt pekar ju på sätt och vis emot drivaxeln?

Nja, i en vänstersväng längs en E-väg, hur mycket trycks fjädringen ihop på högersidan?  3mm?

En sväng i hög fart så kraftig att den blir obekväm för passagerare vore en annan sak.

Det är inte något motorfäste som får hela drivlinan att flytta sig?

Alufälgar som kräver centrumring i plast? Skadad/saknad sådan?
Fnös åt det också innan jag råkade ut för en lossnad (när hjulet var loss för arbetet) och bilen nästan okörbar.
Jää-äklar vad jag funderade innan jag hittade ringen av en slump. Sen dess omvänd.

jadu, har ingen aning om hur mycket den trycks ihop, men inte så mycket som om dämparen och fjädern var total slut. Ganska stabil för å vara en volvo.

Har nyligen bytt tillbaka till sommar fälgarna och med de också satt dit centrumringarna. Ingen av dem var skadad eller lossnat under installation av sommardäcken. Har som sagt sneglat på allt möjligt sen jag köpte den för ungefär 10 månader sen. Misstänkte också att stödlagret kunde varit slut, så kanske ska kolla på den till helgen om jag nu också ändå måste mäta drivaxeln.

Att bromsa lite lätt under färd gör ingen skillnad i vibrationerna. Testat även att frikoppla motorn men vibrationerna kvarstår. Har även testat att släppa på handbromsvajern och sen dragit upp den till första hacket för att enkelt stänga av haldexen, fortfarande samma vibrationer.

EDIT: Har hört mycket om att hylsan till vinkelväxeln gått sönder på volvos AWD system, men det var väll enbart på deras första generationer av haldex? Har för mig att hylsan inte var härdad från fabrik, men som volvo senare fixa när dem hoppade över till generation 3 haldex år 2006. Min bil borde då ha den förstärkta hylsan samt gen 3 haldex. Har aldrig hört några större problem om bilar med den rätt hylsa och generation haldex.

Senast redigerat av Deuxez (19 april )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang