Tankar om diskret Ljudbyggeshypotes i 744:a (INTE EPA!)

Joffe_
22 april · 1 Inlägg

Har som ansvarig vuxen (18 år ;D) tagit på mig att behålla, fixa upp och rädda en gammal 744 från att, i min åsikt, förstöras till en EPA.
Det som finns i ljudväg nu är enbart orginalhögtalarna i dörrsidorna och trots min lilla avsmak av epor så känner jag ändå att det krävs mer ljud i bilen. Fokus är väl bas, men även uppgradering av/till andra element, kanske koaxial.

Jag vill hålla bygget så diskret som möjligt och hänvisar därför mycket till denna tråd: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=343557. Tanken är att bygga en liknande låda fast troligtvis med två 10 tummare istället, beror lite på vad ni tycker. Tror han i tråden körde på 14".
Vill nog ha en rätt så "all-around" kvalité, så två mindre kanske är bättre en en stor? Har nämligen annars ett 15" element som nog skulle rymmas då han i tråden körde på höjden 25 när max är runt 29 cm. Jag har tittat en del på andra forum, speciellt trådarna "Superhedde" skrivit här (väldigt informativa och de får mig att tro att detta kan funka).

Här kommer dock tankarna:
Följer jag tråden jag tidigare nämnt får jag nog ett okej resultat, men jag funderar på om man kan trycka in ännu mer i den där hatthyllan...
Jag tänker såhär: samma upplägg som tråden, fast portarna dras upp och in i kupén via rör. Då kan man kanske t.o.m. få in en till, mindre, låda/planka med midrange och tweeters (?). Denna tänker jag då sitter över mittre delen på hatthyllan samt nerunder om så behövs, medan portarna från basen kommer upp via orginalhålen för högtalarna, alternativt tvärtom. Eller ska man skita i det och få in sånt i sidodörrar?

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249093/249093-bdd87723dc6faee841af4ad2a1216151.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249093/249093-e625ecad4794e58fc6320407a906973b.jpg

Jag vet inte riktigt, det är därför jag skriver här. Har inte supermycketkunskap kring ljudbygge, egentligen ingenting annat än teori, så därför vill jag få lite feedback här innan jag börjar slita och dra i saker.

Tack i förhand! /Josef

Hemmamek
22 april · 171 Inlägg

Eller ska man skita i det och få in sånt i sidodörrar?

Skita i och skita i, men generellt så byggder du ju framsystem för att få ljudkvalitet. Bak spelar mest för folk i baksätet vad jag vet.
I vilket fall så är det nog bäst att uppgradera dörrarna med nya högtalare, både för bättre midbas och allmän kvalitet.

Jag skulle nog satsat på dörrar och baslåda först, sen eventuellt komplementerat med extra diskanter/midbas bak i hyllan om det behövs.

Har inte läst den länkade tråden, men gällande att få in basen i sedan så finns det i en av de klistrade trådarna i en beskrivning.
Tror det i korthet gäller att typ täta mot skuffen, alltså både högtalare och eventuell port ska bara vara öppen mot kupen (skidlucka och likande). Men kan komma ihåg fel.
Vill man vara avancerad bygger man bandpass och kör röret in i kupén. Men kan vara rappligt och tror bara vissa element fungerar bra till det.

Bonnpraktikan säger mindre bas = tightare, större bas = djupare.
Så beroende  på vilken musik du kör så passar det ena eller andra bättre. Men beror på andra faktorer också, typ kvalitet på elementen och hur feta steg du har (mer kräm = mer kontrol = tightare).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang