MB W212 220 CDI 2010, 19k - Motortempmätare upp till 120+ direkt vid start, motorfläkten 100% men motorn inte överhettad

RIL
29 april · 2 Inlägg

Misstanke:  Motortemperaturgivaren eller styrenheten i motorfläkten. Q: Hur kan jag testa för att avgöra vilken av dessa två som spökar?

Problemet: Frun körde (från Gävle) till Stockholm i helgen och väl i Stockholm hörde hon plötsligt att motorfläkten surrade intensivt direkt vid motorstart och fram tills motorn stängdes av. Hon blev intresserad av motortemperaturmätaren, vilket fruar inte brukar vara, och mycket riktigt; motortemperaturmätaren visade på 120º +.

Hon ringde mig, förstås. Instruerades att kolla vätskenivån i expansionskärlet (lite lågt men inget alarmerande), och efter lite funderande drog jag slutsatsen att det lutade åt signalfel snarare än överhettad motor.

Jag bad henne köra hem bilen (~180km) och att välta den i diket om den, mot min förmodan, skulle koka sönder längs vägen. cool Hon kom dock hem utan problem, men med temperaturmätaren hela tiden peakande från 120º och mätaren i botten väl framme i Gävle. Motorn gick dock helt normalt hela vägen hem (puh!  ).

Efter hemkomsten provade jag bilen, som direkt vid start sätter igång motorfläkten för fullt, vilket för mig var främsta indikationen på signalfel, dvs ingen verklig överhettning av motorn.

Kopplade in min ODB-läsare (iCarSoft, CR Max) som inte hittade någon relaterad felkod (endast gammal felkod P062800 som inte återkom efter nollställning och omstart av motorn).

Fråga: Själv misstänker jag alltså motortemperaturgivaren, alternativt styrenheten i motorfläkten (andra förslag?). Hur kan jag testa för att avgöra vilken av dessa två (eller annat) som spökar?

//Rolf

Sammanfattning:
MB W212 220 CDI 2010, 19k mil - motortemperaturmätare går direkt upp till 120+ direkt vid start, motorfläkten går på 100%, men motorn är inte varmare än normalt. Inga relaterade felkoder.

Jesper328
29 april · 2 387 Inlägg

Det är till 99% säkerhet tempgivaren som sitter i termostathuset.
Med din iCarsoft bör du kunna hoppa in och läsa av vilken temperatur motorstyrdonet får av givaren, sen skadar det inte att jacka ur kontakten och mäta upp spänningen till givaren bara för att. smile

Up the RA
RIL
29 april · 2 Inlägg

> "Det är till 99% säkerhet tempgivaren som sitter i termostathuset."

Tack för tipset. Vi chansar på det och beställer nytt termostathus med integrerad givare.

< thumbs up >

//Rolf

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang