hjälp för höga co och hc halter?

simeboy Rörkrökare
16 februari 2007 · 575 Inlägg

var och besiktigade idag och ja hade för höga co och hc halter va kan detta bero på han på bil provningen sa att de hade inte me avgassystemet och inte luft filtret va kan de va?

Lever för ljud!
Kolla--->http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30406&p=1
Volkswagen Golf III "Like no one else" (1993)
THEBADGUY Gorgilus addictus
16 februari 2007 · 4 737 Inlägg

Kanske motorn får för mycket bränsle?

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
simeboy Rörkrökare
16 februari 2007 · 575 Inlägg

han sa att de kan va för mycket eller för lite bränsle?

Lever för ljud!
Kolla--->http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30406&p=1
Volkswagen Golf III "Like no one else" (1993)
astra2
16 februari 2007 · 143 Inlägg

Hej!      Börja med att göra en ordentlig service. Byt olja och filter, luftfilter, tändstift och tändkablar. Se till att motorn är het när du rullar in på bilprovningen. Om du torskar igen får du fundera på lambdasond eller katalysator.

Goffen Administratör
16 februari 2007 · 2 976 Inlägg

Vad fick du för värden exakt?

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
ILarsaI
16 februari 2007 · 326 Inlägg

Jag hade först 2 värden som var 3 ggr över maxgränsen när jag besiktigade för 2v sedan. Besiktningsmannen och jag tog en runda på några kilometer för att få varmt motor och han mätte direkt när vi kom tillbaka till stationen, noll på co och långt under gränsvärdet på hc.
Så, be att de mäter på verkligen varm motor nästa gång. smile

Senast redigerat av ILarsaI (16 februari 2007)

simeboy Rörkrökare
16 februari 2007 · 575 Inlägg

fick ett co värde på o,3 och ett hc på 155 lambda 1,09. och motorn va varm för ja har 2.5 mil till bilprovningen och har bytt olja och filter har ett öppet luft filter som är ca ett halv år gammalt. va är lambdasond då?

Lever för ljud!
Kolla--->http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30406&p=1
Volkswagen Golf III "Like no one else" (1993)
astra2
16 februari 2007 · 143 Inlägg

Hej igen!    Lambdasonden ser ut som ett tändstift och sitter nära motorn på avgasröret.  Sonden styr bränsleblandningen genom att mäta syreöverskott eller underskott i avgaserna.
Den skickar en signal till databoxen. Sonden slits med tiden, när den går sönder går bilen dåligt och avgasvärdena blir höga. Den är inte alltför dyr att byta, klart billigare än katalysatorbyte.

simeboy Rörkrökare
16 februari 2007 · 575 Inlägg

japp såg de fanns med en ledrare och 4 ska ta reda först om de kan va den sen kanske byta den

Lever för ljud!
Kolla--->http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30406&p=1
Volkswagen Golf III "Like no one else" (1993)
ILarsaI
16 februari 2007 · 326 Inlägg

simeboy skrev:
fick ett co värde på o,3 och ett hc på 155 lambda 1,09. och motorn va varm för ja har 2.5 mil till bilprovningen och har bytt olja och filter har ett öppet luft filter som är ca ett halv år gammalt. va är lambdasond då?

Ja, jag har ungefär 1.5 mil till stationen, fick vänta 15min innan min tur och vattentemp visade strax under 90c väl inne. Likförbaskat var hc på 176, co minns jag inte men det var för högt.

Efter rundturen på ca 5min var co 0.00, hc 009. Så det absolut värt att tänka på. smile

nicke_b2
16 februari 2007 · 266 Inlägg

hade samma problem på min gamla brukade köra motorn så varm så den nästan glödde dessutom hällde jag på 2 flaskor k skydd med typ 10 liter bensin kvar i tanken, och förstås ett oljebyte mm innan!! men hörde häromdagen att 4 takts besin skulle vara bra för att få ner hc och co halterna!!
lycka till mvh niclas

nicke_b2
16 februari 2007 · 266 Inlägg

ingen prestanda nej!! en gammal post bil som gått 47000 mil!!

ILarsaI
17 februari 2007 · 326 Inlägg

Jag kom att tänka på alkylatbensin, går det inte att tanka sånt innan besiktningen om man har problem med avgasvärdena?
Men jag sökte lite och hittade detta:
"Alkylatbensin uppfyller inte specifikationerna för bensin till bilar och därmed gäller inte heller eventuella fordonsgarantier om den används i bilmotorer."

Till två-taktare ska det gå utmärkt men så fort det blir bilar så går det inte, varför? På någon sida stod det att miljövinsten med katalysator är försumbar och tillgången på alkylatbensin är begränsad och ska därför användas där den gör störst nytta.

Går det eller inte, om man vill fuska sig genom besiktningen?

_fillan_ med lem
17 februari 2007 · 1 925 Inlägg

släng i en aning med K-sprit så ska du se att de löser sig wink

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
simeboy Rörkrökare
18 februari 2007 · 575 Inlägg

japp klart de ska fixas är ju lite där av meningen att besiktningen finns.

Lever för ljud!
Kolla--->http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30406&p=1
Volkswagen Golf III "Like no one else" (1993)
damirshark
18 februari 2007 · 180 Inlägg

K-sprit funnkar alltid big_smile

nicke_b2
21 februari 2007 · 266 Inlägg

en rolig sak e följande! farsan var nere och besiktade en golf häromåret, en golf 2:a-91 den hade för höga värden! gissa vad bes mannen säger? han säger följande" nej men det blåser så mycket här så det gör inte så mycket" och bilen gick igenom!!!wink
och spjutski, vet du hur svårt det att ta reda på felaktiga avgasvärden beror på? först en felsökning, sen kanske en katalysator och lambda och bös så notan kan bli dyr, så kan man undvika med att köpa k sprit för en 50 lapp så gör man det!!
mvh niclas!

tosses USK:A
21 februari 2007 · 55 Inlägg

hade för hög hc och co halt på min saab. Det slutade med byte av blockpackning, ventiltätningar, ny lambda samt ny katalysator. Kostade ca 17000kr smile TUR ATT JAG HADE GARANTI! hehe.. men nu är det bra hc och co halt wink

The_Dude
24 februari 2007 · 550 Inlägg

Köp en Orginal Lambdasond. Eftermarknads sonderna fungerar inte bra på VW bilar.

Markus_MR2
24 februari 2007 · 761 Inlägg

1. K-sprit funkar så sällan att det borde vara en myt. Snarare olika motortemp, väder vid olika besiktingtillfälle som gör skillnad.
2. Det kan bli betydligt dyrare att inte byta ex. lamdasond om den är kass. Risken är ju att motorn kan börja spika om den går tunt(och tunt går ju denna bil om lambdavärdet är 1.09), och det brukar ge ganska dystra resultat..
3. Man skall Icke vara miljögris!

En spontan gissning är att katten inte hade tänt ännu, även om du har 1.5 mil att köra så stängde du säkert av motorn, anmälde dig och väntade en stund innan du körde in till SBP. Är det mer än 7-8 minuter så tar det en stund innan tempen i katten är uppe igen..

Ett lambda på 1,09 kan betyda hål på avgassystemet. SBP sätter ju i princip ett svagt vacuum i avgasröret vilket gör att luften sugs in och då läser den av mer syre än vad som igentligen lämnar motorn.

Lambdan brukar hålla i mellan 20-25k mil på dessa bilar så har den gått däromkring kanske det kan vara lambdan iaf..

Senast redigerat av Markus_MR2 (24 februari 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang