Bilen startar ej - Volvo 740

HoKkee
20 februari 2007 · 845 Inlägg

haft samma problem ajg och de varjordfel. iofs på min 240i men ajgbytte kabel och nu har ajginte ahft ettproblem medden smile

scrouge
20 februari 2007 · 7 Inlägg

KvalsteR skrev:
Tinco: Startmotorn går inte runt det klickar bara till och allt dör.

Jag testade rycka i växelspaken och det hjälpte inte.
Jag har testat lite med jorden och det verkar vara det som krånglar.

Är det en automat?? tongue tongue tongue

Xuri One Man Clan
20 februari 2007 · 4 287 Inlägg

testa å ta en sån batterikabel som man har till starthjälp och fäst en på blocket och en på batteripolen .. startar den inte då så tar du en till och fäster mellan blocket och chassit ..så de blir från batteri till motor och från motor till chassi ..då har du jord till alla komponenter och de låter som jordfel ..de är de lättaste sättet att testa på

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
20 februari 2007 · 365 Inlägg

KvalsteR skrev:
Tinco: Startmotorn går inte runt det klickar bara till och allt dör.

Jag testade rycka i växelspaken och det hjälpte inte.
Jag har testat lite med jorden och det verkar vara det som krånglar.

Humm... De flesta pekar på jord fel. Vilket den kan vara, tillochmed mycket troligt. Dock kan det även vara strömmatningen. Sitter batteri kabelskona ordentligt fast/inte oxiderade.
Borde sitta precis efter batteriet, felet alltså. För oftast vid dålig kontakt blir den sämre pga att kontaktytorna bränds. Och i och med att allt blir svart borde felet sitta precis efter batteriet eller på?! Annars borde inte hela bilen slockna...

Senast redigerat av _TiNcO_ (20 februari 2007)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Xuri One Man Clan
20 februari 2007 · 4 287 Inlägg

du kan ju också kolla på jordsladden som går från batteriet in under servopumpen ..den brukar gå sönder ..annars bara koppla förbi jorden ..de är enkelt och billigt för dom flesta har nog sladdar

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
johan1989
21 februari 2007 · 215 Inlägg

Det låter som att det är antingen jordfel eller så är det nått fel på startmotorn. Min polares 240 gjorde likadant tills han bytte startmotor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang