Norrläning i Malmö (Skåningar kan ej köra i snö & halka )

Greatsnyggo saabtok
1 mars 2007 · 1 306 Inlägg

Tega skrev:
Hög intelligensnivå på denna tråden...
Ingen som kommer ihåg "snökaoset" här i Hälsingland för nån vecka sen?
E4:an mellan Söderhamn och Gävle fick stängas av IGEN för olyckor på olyckor. Polisen hann ej ta hand om allt så det är bara och stänga, och jag får köra omvägar igen.

Kasta ej sten i glashus. Här finns inga större förmågor här heller...

Det var  skånningar & stockholmare som var  ute på vägarna då och långtradare chufförer från skåne ;-) haha

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Tobijas
1 mars 2007 · 34 Inlägg

Nåt fel på långtradarchaufförer från skåne eller? Väglaget här nere och uppe i norrland kan knappast va det samma. Här är det runt 0 grader hela tiden dvs det töar o sen fryser det igen, blir blankis på vägarna. Snö går hur bra som helst att göra i blankis gör det inte.


Har kört hela vintern på mina taskiga sommardäck inte så mycket som varit nära ett dike.
Så det e kanske inte alla skåningar som inte kan köra?

För Skåne och friheten!
båge montör och hobby mekaniker
1 mars 2007 · 2 672 Inlägg

Tobijas skrev:
Nåt fel på långtradarchaufförer från skåne eller? Väglaget här nere och uppe i norrland kan knappast va det samma. Här är det runt 0 grader hela tiden dvs det töar o sen fryser det igen, blir blankis på vägarna. Snö går hur bra som helst att göra i blankis gör det inte.


Har kört hela vintern på mina taskiga sommardäck inte så mycket som varit nära ett dike.
Så det e kanske inte alla skåningar som inte kan köra?

å d e jävligt inteligent å åka med sommardäck? blir fan mörkrädd när ja lääser att folk åker på sommardäck när d e sånt väder som vi har här...

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
good_year
1 mars 2007 · 755 Inlägg

du har fått rätt många halv danskar efter dig.. bor i småland har bott ute i skogen i 16 år och alltid kört bil på någon snö täkt åker eller på vägar.. har nog bara åkt i diket 10 ggr sedan jag började köra när jag var 10 och fyller 20 i år..

Tobijas
2 mars 2007 · 34 Inlägg

båge: kanske inte e självvalt. hade varit bättre om folk hållt sina långa fingrar från sånt som inte är deras, och försäkringsbolag hade gjort vad dom skulle.

För Skåne och friheten!
Ckosworth Mr
2 mars 2007 · 607 Inlägg

Tobijas skrev:
Nåt fel på långtradarchaufförer från skåne eller? Väglaget här nere och uppe i norrland kan knappast va det samma. Här är det runt 0 grader hela tiden dvs det töar o sen fryser det igen, blir blankis på vägarna. Snö går hur bra som helst att göra i blankis gör det inte.


Har kört hela vintern på mina taskiga sommardäck inte så mycket som varit nära ett dike.
Så det e kanske inte alla skåningar som inte kan köra?

Det har ju inte direkt varit nån kall vinter här heller kan jag säga och snorhalt visa dagar, fick inte snö här uppe fören januari och det var underkylt regn mest hela tiden, men tycker inte det var några mer olyckor iår än andra år. 

Men jag har märkt när man kört tradare mellan Sundsvall-Stockholm så är skickligheten på chaufförer lite sämre närmare våran huvudstad men det har väl kanske med att det är mer bilar i omlopp och då är det ju självklart bara puckona som syns...

Sen när det gäller lastbilar så brukar det allt som oftast vara utlands reggade som far av vägen på vintern.

Mvh

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Lalle87
2 mars 2007 · 262 Inlägg

Det är blåsten som är det stora problemet här. hade det inte blåst så hade det inte varit några problem på vägarna här nere.
Håller dock med om att alla inte kan köra, hehe följ länken

http://www.garaget.org/?car=42473&image=374152

loffe007
2 mars 2007 · 905 Inlägg

Lalle87 skrev:
Det är blåsten som är det stora problemet här. hade det inte blåst så hade det inte varit några problem på vägarna här nere.
Håller dock med om att alla inte kan köra, hehe följ länken

http://www.garaget.org/?car=42473&image=374152

Vad jag inte förstår bara är att ni klagar på vinden men polare jag haft häruppe ifrån norr som far ner och kör där nere har inga problem med att hålla bil/lastbil på vägen gentemot ni som bor där. En av dom hade väl sett en 4bilar i diket efter en och samma raksträcka, dom hade inget med varandras dikeskörning att göra.
tycker det är illa om man inte ens kan köra bilen rakt fram men så är det väl om man tror man är bra och inte fattar att snö är halkig.

vinden blåser bort saltet säger ni? tacka fan för det. salt är ju jävulenspåfund förstör juh bara min opel. låt det hellre ligga ett snö täcka som dom hyvlar av bara.

Murvald Knegare
2 mars 2007 · 718 Inlägg

Jisses vad pajkastning det blev nu då!

Lite "Min pappa är starkare än din pappa för att..." aktigt och det tycker jag är konstigt med tanke på att de flesta här är över 18år men de flesta beter sig som 6-7år.. Tragiskt hmm

William 2009-02-20
andreas_940
2 mars 2007 · 498 Inlägg

loffe007 skrev:

Lalle87 skrev:
Det är blåsten som är det stora problemet här. hade det inte blåst så hade det inte varit några problem på vägarna här nere.
Håller dock med om att alla inte kan köra, hehe följ länken

http://www.garaget.org/?car=42473&image=374152

Vad jag inte förstår bara är att ni klagar på vinden men polare jag haft häruppe ifrån norr som far ner och kör där nere har inga problem med att hålla bil/lastbil på vägen gentemot ni som bor där. En av dom hade väl sett en 4bilar i diket efter en och samma raksträcka, dom hade inget med varandras dikeskörning att göra.
tycker det är illa om man inte ens kan köra bilen rakt fram men så är det väl om man tror man är bra och inte fattar att snö är halkig.

vinden blåser bort saltet säger ni? tacka fan för det. salt är ju jävulenspåfund förstör juh bara min opel. låt det hellre ligga ett snö täcka som dom hyvlar av bara.

Och jag förstår mig inte på folk som inte kan läsa tråden innan de börjar skriva!!

Sushikocken Sleeper
2 mars 2007 · 3 084 Inlägg

Hehe hörde på radion tidigare i år att det var snökaos nere i sthlm det hade kommit mäktiga 3 cm snö ^^,... höll på dö av skratt när jag fick höra det farsan var där nere just vid den tidpunkten och hade fått köa i timmar! kanske ni sörlänningar kan trafikreglerna och hur man kör stadskörning bättre än oss uppe i bushen men kommer det en gnutta snö flyger ni av vägen som ett asplöv i storm xD

Senast redigerat av Sushikocken (2 mars 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
AudiS LicensSvetsare
2 mars 2007 · 280 Inlägg

Från en Skånsk-Småländsk-Norrmann.
  Till er norrlänningar, man kan inte jämföra att köra på grusväg i minusgrader med asfalt i minusgrader, dessutom är det inte så många som kan köra fast, 4-5 raggare på väg till korvkiosken med sina jänkare, skulle de fastna ringer de väl bara någon polare med skogsmaskiner, så det får omvärlden aldrig reda på.

Smålännigar däremot, dom är nog sämst i landet på att köra bil, någonslags mellanting mellan trafikregler och påhittade lokalregler i varje korsning, det enda stället man inte ligger bakom en smålänning och svär(i småland) är på cameravägarna, det verkar inte bita på dem....

Skåningar är givetvis inte lika snövana som norrlänningar, och glider gärna fram i 50 på 90 väg bara för att det är vita fläckar på vägen, men det är nästan värre vid vanlig väglad, gud nåde den som skulle vilja köra över 65 på 70 väg, dem ska vi hålla bakom.

Om det finns något vi svenskar har att hämta av Norrbaggar så är det en liten sak i deras landsvägs körning, om dem bli ikappåkta av en annan bil så saktar dom ner lite på en lämplig stäcka och blinkar till höger, sen är det bara att köra om, fan vad skönt det skulle vara om vi bara kunde apa efter där.....

Tror inte att någon kommer orka läsa detta men fy fan vad tråkigt jag har....

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
twin_cam Smålänning
2 mars 2007 · 7 877 Inlägg

norpan skrev:
Ja folk verkar tro att ESP o ABS o TCS o allt va f*n det heter, upphäver naturlagarna! Ett typisk ex. sitter på e18 i 70-80 p.g.a snömodd t.ex. o blir omkörd så det visslar om det av en:    håll i er nu..... V70! kan ni tänka.. en sån där XC som polisen inte får köra fort med p.g.a den usla väghållningen, men det är ju lungt! den har ju alla sladdsystem HAHA fy sjutton man blir ju mörkrädd!

Exakt! skrivit samma sak på ett ungefär i en annan tråd för lite sen.

Jag kom körande i 80 på E22 norrut hemma och det var så halt att biljäveln gick loss på fyran överallt och femman ibland! Vad kommer och kör om? En vw passat av typ 2006 års modell! Och det gick undan bra alltså! ESP kan inte upphäva naturlagarna! Det enda som behövs i elektriska hjälpmedel egentligen är ABS.

Antilsladd är bara nödvändigt om det är fläckvis halka. Knappt ens då. Det bästa är att köra med insidan av skallen! Men ABS är som sagt alltid bra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Greatsnyggo saabtok
4 mars 2007 · 1 306 Inlägg

haha vilken  rolig läsning detta blev , hade ja aldrig kunna anna  när ja skrev denna  tråd *asg*

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
loudness
4 mars 2007 · 4 554 Inlägg

min åsikt e.. de finns sjuklt mycke skit på vägarna folk som inte alls borde va där.. man ska inte dra alla över en kant.. tror de är rätt många som inser situationen och kör rätt och dessa tror jag inte behöver ta åt sig.. men man kan lika väl jämföra vinterns kaos här och var följs upp på vår fina kust av inkompitenta rika båtägare som enbart kör med sin autopilot och gps och bogpropeller åt alla håll och kanter över grund och bryggor.. de är då inte mycke bättre..
värst va på båtmässan allt folk som knappt vet va en båt i vatten är köper en för att de kan va bra å ha.. tänk er resten sen..

Greatsnyggo saabtok
4 mars 2007 · 1 306 Inlägg

Men nu är ja iaf  hemma i Kära  norrland igen med ritkigt  snö och halka och inge 3 cm ny snö haha .....

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Kirre
4 mars 2007 · 2 122 Inlägg

scirocco skrev:
Hade vi haft snö lika ofta och länge,och dessutom sluppit detta fuktiga blåsiga skitet som lägger sig som ett istäcke på allt och att saltet blåser bort från vägarna.Så hade dom flesta varit bättre på det här nere oxå.

Kan hålla med till viss del,visst fins det IDIOTER som inte borde varit ute i trafiken.

hahaha salt på vägarna vad är det förnått? salt borde bli FÖRBJUDET att använda kolla på alla bilar som bara blir förstörda pga saltet

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
andreas_940
4 mars 2007 · 498 Inlägg

Kirre skrev:

scirocco skrev:
Hade vi haft snö lika ofta och länge,och dessutom sluppit detta fuktiga blåsiga skitet som lägger sig som ett istäcke på allt och att saltet blåser bort från vägarna.Så hade dom flesta varit bättre på det här nere oxå.

Kan hålla med till viss del,visst fins det IDIOTER som inte borde varit ute i trafiken.

hahaha salt på vägarna vad är det förnått? salt borde bli FÖRBJUDET att använda kolla på alla bilar som bara blir förstörda pga saltet

Så bor du i norr osså!

Foyrik www.barnaltsweden.se
4 mars 2007 · 139 Inlägg

Att jämföra norrlänsk vinter med skånsk vinter är ju rätt meningslöst..

Jag vet flertalet norrlänska lastbilschaufförer som hatar väglaget i skåne då dom e vana vid 25- och snöbelagda vägar, som kan jämföras med typ asfalt då snön är sträv av kylan.
Här nere är det sällan vinterväglag, utan en jädra sörja som e skithal pga underförfrysning, och snödrev över vägen som polerar asfalten till en isbana halare än ,ja jag vet inte.

Jag har själv kört påSkåne - Norrland i ett och ett halvt år, och vintertid var det en lättnad när man kom norr om dalälven å allt saltande upphörde.

Sen det där med att man skryter att man ligger i 80-90 kmh då det är glashalt på tex e22an..det har inte det minsta med säkerhet att göra...det är bara ren å skär idioti..

I vinterväglag är det inte farten som avgör vem som e säkrast, det är vem som anpassar sig bäst som e säkrast.

Mvh Foyye

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!
Volkswagen Caddy 1,9 TDI "Slöfisen" (2001)
Volkswagen Caddy "Skåpet" (2007)
PG81
4 mars 2007 · 131 Inlägg

Skottar mycket snö i skåne (på österlen framför allt). Där behöver det inte snöa mycket men den snö som kommer lägger sig direkt på vägen till skillnad från där det bara snöar i rikliga mängder men inte blåser.. Det blir väldigt besvärliga förhållanden här då, med MYCKET snö på vägarna. Vi gör självklart allt vi kan men de hjälper inte när de tar 5 min så är vägen igenkorkad igen..
Då spelar det ingen roll var man kommer från för då är det bara o stanna hemma för man kommer ingenstans..

Vissa tror de kan upphäva naturlagarna. Förra vinter körde en Hummer fast på vägen jag skottade. Precis när jag skulle dra loss han så kommer det en kille på 25 år i sin 240, stannar, vevar ner rutan o frågar killen i Hummern om han vill ha lift! Snacka om att han blev skitförbannad samtidigt som ja höll på o garva läppen av mig.. Ganska komiskt egentligen men de tyder ju lite på förar begåvning. Sen att 240 stod i diket dagen efter kan man ju ta med en klackspark.
Vet egentligen inte vad detta hade me ämnet o göra men ville bara skriva av mig lite..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang