Baslåda och 6*9:or

zetec
26 februari 2007 · 603 Inlägg

Jag åker en liten 206:a och har ont om plats för mina grejjor. Jag har en baslåda och ett par 6*9:or att jag vill få plats med i skuffen. Har hört att man höjer upp 6*9:orna... men... det är nämligen ganska mycket de behöver höjas upp... typ 10cm... kommer det bli jättefult!? Går det över huvud taget? Blir ljudet samma? Ett annat alternativ som kanske skulle funka (??) är att sätta dem längst ut i sidorna? -För lådan tar inte upp hela skuffen på bredden så där finns plats under hatthyllan. Vad är bästa alternativet!?!?!?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
LordGlassboet Glassbåtsingengör
26 februari 2007 · 207 Inlägg

Det snyggaste är förmodligen att sätta 6x9orna ute på kanten då. Alternativt att bygga en ny hatthylla som är lite högre i mitten på ngt snyggt och passande sätt.

Signaturtext kan du vara själv!
zetec
26 februari 2007 · 603 Inlägg

mm jag tänkte så också men jag är lite nybörjare så jag undrar bara att det inte blir någon ljudmässig skillnad då!? Man får ut lika mycket av 6*9:orna där ute som om att ha dom på mitten!?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
LordGlassboet Glassbåtsingengör
26 februari 2007 · 207 Inlägg

Nu är inte jag nån direkt ljudexpert heller men big_smile Tycker det borde bli nästan bättre ut mot kanterna, tydligare stereoljud, om dom sitter brevid varandra blir det nästan lite mono, eller har jag helt fel kanske? big_smile

Signaturtext kan du vara själv!
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
26 februari 2007 · 1 290 Inlägg

Kan du inte titta på MDS 6*9 lådor då?? Bara ett förslag.... Har ingen aning om dom är dåliga eller nåt....

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
peter_1976 JDM
26 februari 2007 · 2 201 Inlägg

bygg upp hatthyllan en liten bit, så dom typ spelar i en "låda". så stör dom inte baslådan. sätt in 6,5:or istället. det finns ju många bra högtalare. en kompis hade mds innan o han bytade, blev mycket finare ljud o bättre diskant med dom nya infinity

Senast redigerat av peter_1976 (26 februari 2007)

zetec
26 februari 2007 · 603 Inlägg

Jasså? Kan 6*9:orna och basen störa varandra alltså? Även om jag sätter 6*9:orna hyfsat fria längst ute på kanterna?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Drönirettab
26 februari 2007 · 21 761 Inlägg

Det som kan hända är att eftersom basens kon rör sig när man spelar, så flyttar den en del luft och då finns risken att den luften även påverkar högtalare som sitter i hatthyllan. Åtminstone om skuffen är någorlunda tät.

Resultatet kan då bli att hatthyllehögtalarna fungerar som slavar, deras koner börjar att röra sig mycket när basen spelar mycket bas och ljudet blir grötigt och dåligt.

Nu är det inte helt säkert att det blir så där, men flera har råkat ut för detta så risken finns.

zetec
26 februari 2007 · 603 Inlägg

OKej jag förstår problemet och hur löser man då detta!? Har du tid med en utförlig beskrivning så jag förstår!? Jag är nybörjare på området smile Man vill ju att det ska bli bra från början!

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Drönirettab
26 februari 2007 · 21 761 Inlägg

peter_1976 skrev ett bra tips, bygg upp hatthyllan och gör så att det blir en separat låda för hatthyllehögtalarna. Eventuellt kan du sätta tex 6,5" istället för 6x9" om du vill.

zetec
26 februari 2007 · 603 Inlägg

Det låter ju superavancerat!! Hjälp hehe och det blir ju mycket ju. Jag har redan 6*9:orna i kartong här hemma. På dem står det "Monteringsdjup: 9cm" Hatthyllan kommer ju bli supergrov!?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
LocKtar Herr
26 februari 2007 · 1 722 Inlägg

Casanovan skrev:
Jag åker en liten 206:a och har ont om plats för mina grejjor. Jag har en baslåda och ett par 6*9:or att jag vill få plats med i skuffen. Har hört att man höjer upp 6*9:orna... men... det är nämligen ganska mycket de behöver höjas upp... typ 10cm... kommer det bli jättefult!? Går det över huvud taget? Blir ljudet samma? Ett annat alternativ som kanske skulle funka (??) är att sätta dem längst ut i sidorna? -För lådan tar inte upp hela skuffen på bredden så där finns plats under hatthyllan. Vad är bästa alternativet!?!?!?

All housemusik. smile 80min av ren mys!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
MilesPrower Rookie
29 mars 2007 · 63 Inlägg

Casanovan skrev:
Det låter ju superavancerat!! Hjälp hehe och det blir ju mycket ju. Jag har redan 6*9:orna i kartong här hemma. På dem står det "Monteringsdjup: 9cm" Hatthyllan kommer ju bli supergrov!?

Men är inte det bara att högtalarn är 9 cm djup? Eller har jag missuppfattat? Låter ju helt absurt att behöva 9cm hylla hmm

ironhead volvoraggare
29 mars 2007 · 4 776 Inlägg

MilesPrower skrev:

Casanovan skrev:
Det låter ju superavancerat!! Hjälp hehe och det blir ju mycket ju. Jag har redan 6*9:orna i kartong här hemma. På dem står det "Monteringsdjup: 9cm" Hatthyllan kommer ju bli supergrov!?

Men är inte det bara att högtalarn är 9 cm djup? Eller har jag missuppfattat? Låter ju helt absurt att behöva 9cm hylla hmm

längden är 9 centimeter och bredden 6 därav 6*9

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
29 mars 2007 · 4 776 Inlägg

jag skulle satasa på ett par lådor från mds som passar 6*9 or vilket ger bäst ljud ska sätta såna i min volvo också tänkte jag eller hur jag nu gör

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Nightcrusier Jubelidiot
29 mars 2007 · 196 Inlägg

du tror inte det e 9"*6" då?
är rätt säker på det smile
och nej du behöver inte ha 9cm tjok hatthylla.
den du har nu duger nog bra smile
vet inte om det funkar med 6*9 men med större basser
kan man ju sätta "uppåner" då får du mer plats i skuffen vart fall.

lycka till smile

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^
eleaken
29 mars 2007 · 278 Inlägg

6*9

6 är 6 " bred och 9 " lång ? ellre tongue

MilesPrower Rookie
29 mars 2007 · 63 Inlägg

Beror på åt vilket håll du sätter den tongue
Men ja, det betyder det

ironhead volvoraggare
29 mars 2007 · 4 776 Inlägg

ja längden är 9 cm och bredden 6 ta en tumstock och räkna men dom heter 6*9 ändå

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
_fillan_ med lem
29 mars 2007 · 1 925 Inlägg

ironhead skrev:

MilesPrower skrev:

Casanovan skrev:
Det låter ju superavancerat!! Hjälp hehe och det blir ju mycket ju. Jag har redan 6*9:orna i kartong här hemma. På dem står det "Monteringsdjup: 9cm" Hatthyllan kommer ju bli supergrov!?

Men är inte det bara att högtalarn är 9 cm djup? Eller har jag missuppfattat? Låter ju helt absurt att behöva 9cm hylla hmm

längden är 9 centimeter och bredden 6 därav 6*9

varför heter dom då 6*9" ?? om det är centimeter man pratar om ? tongue

det var lite klurigt det där.....

och om det står djup så är det ju djup o ente bredd eller längd,,,


djupet menas att högtalaren kommer ner 9cm från hatthyllan dvs att du måste ha 9cm frigång mellan baslådan o hatthyllan för att få plats med 6*9orna smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang